فرهنگ و هنر

اولین مجوز موسیقی رپ صادر شد!!

 

در این باره با «محمدعلی بهمنی» غزلسرای نامدار معاصر و عضو شورای شعر دفتر موسیقی تماس گرفت تا این خبر را تأیید کند: «چند متن برایمان آمده بود که متن‌های بدی هم نبود. شخصی که این ترانه‌ها را آورده بود، روی درخواستش ننوشته بود گفتاواز ولی تشخیص ما با توجه به نوع متن این بود که مربوط به این گونه موسیقی است و نوشتیم گفتاواز و مجوز دادیم.»

بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا همه ترانه‌های اردلان هوشمند که به شورا ارائه شده بود، مجوز گرفته یا نه، پاسخ داد: «اسم شخص الان در ذهنم نیست ولی تعدادی از کار‌ها خوب بودند. ما هم دفاع کردیم و گفتیم اگر متن این باشد، اشکالی ندارد و بقیه‌اش به موسیقی مربوط است که ایراد بگیرند یا نه. این شعر را یکی می‌تواند دکلمه کند یا آوازی بخواند یا به شکل گفتاواز بخواندش. این از نظر ما مساله‌ای نیست.»

در حالی که در مقاطع مختلف، صحبت‌هایی مبنی بر اعطای مجوز به خوانندگانی نظیر امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو، آرمین زارعی با نام هنری آرمین ۲afm و یاسر بختیاری با لقب یاس در رسانه‌ها مطرح می‌شد، اولین کسی که موفق شد در سبک رپ مجوز بگیرد، اردلان هوشمند است. با این وجود که پیروز ارجمند بار‌ها از اراده ارشاد برای اعطای مجوز به این گونه موسیقی سخن گفته، تا امروز هیچ یک از نام هایی که مطرح می‌شدند، هیچ شعر (به قول رپ‌ها تکست) یا موسیقی را برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی ارائه نکرده‌اند. البته ظاهرا چهره‌های کمتر مطرح این گونه موسیقی، متن‌هایی را به دفتر موسیقی ارائه کرده بودند که به دلیل سطح نازل و خارج از عرف کلام، نتوانسته بودند مجوز انتشار آثارشان را بگیرند.

ارجند سه روز پیش در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران در این باره گفته بود: «در سبک منتسب به رپ (گفتاواز) آثاری به دست دفتر موسیقی رسیده که به دلیل پایین بودن سطح کیفی و ایده‌آل نبودن این آثار، هیچ مجوزی برای این سبک و خوانندگان آن صادر نشده است، اما امیدوارم با اقدامات اصلاحی به این نتیجه برسیم که آثار این سبک با ارتقای سطح به دریافت مجوز نائل شوند.»

مهدی میرزاباقریان مدیر شرکت آوای سوته دلان هم چند هفته پیش در گفت‌و‌گوی کوتاهی با هفته نامه تماشاگران از تلاش شرکت متبوعش برای دریافت مجوز دو خواننده رپ سخن گفته بود. با توجه به حضور چند باره یاس و اردلان طعمه در دفتر این شرکت، گمانه زنی چهره‌های رسانه‌ای روی این دو چهره متمرکز شد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد کارهایی که از سوی اردلان هوشمند به دفتر موسیقی رسیده، با اصلاحاتی توانسته استانداردهای مورد توجه ارشاد را پوشش دهد.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد هم چند روز پیش اعلام کرده بود که تا کنون مجوزی برای موسیقی رپ صادر نشده، اما اگر این موسیقی در چارچوب سیاست‌ها و در راستای برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بومی‌سازی شود و با فرهنگ اسلامی ایرانی متناسب باشد، ممکن است در آینده برای موسیقی رپ مجوز صادر شود.

این صحبت‌های ملایم‌تر نوش آبادی این زمزمه را از چند روز پیش میان اهالی موسیقی راه انداخته بود که به زودی خبرهای جدیدی در این باره منتشر خواهد شد. به این ترتیب باید منتظر اولین آلبوم رپ مجاز با صدای اردلان هوشمند باشیم.

موسیقی ما

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا