فرهنگ و هنر

اوریانا فالاچی کیست؟

معرفی اوریانا فالاچی

«اوریانا فالاچی» زاده ایتالیا بود و در همان کشور نیز دیده از جهان فرو بست. روزنامه‌نگار، محقق و نویسنده بود و زنی مستقل، با خلق‌وخوی جسورانه وغیر قابل پیش‌بینی.

مصاحبه‌گری قابل که به‌گفته خودش: «توسط مصاحبه با رهبران بزرگ دنیای سیاست زمان خویش بخشی از تاریخ را به نگارش درآورده است»، زنی که با وجود بیماری سرطان در شانزده‌سال پایانی عمر خود و داشتن سرطان سینه و ریه به‌طور هم‌زمان طوری به زندگی کاری وشخصی خود ادامه می‌داد که موجب تعجب پزشکان درمانی خود بود.

مصاحبه های مختلف اوریانا فالاچی

از میان مصاحبه‌های او می‌توان به مصاحبه با یاسر عرفات، گاندی، محمدرضا پهلوی، قذافی، هنری کیسینجر و امام‌خمینی اشاره کرد، مصاحبه با امام خمینی یکی از چالشی‌ترین مصاحبه‌ها برای فالاچی بود که در حدود هشت ماه بعد از پیروزی انقلاب رخ داد. در شهر قم، التزام به داشتن حجاب برای مصاحبه، نحوه برخورد امام در پاسخ‌گویی به سؤال‌های او، ترک‌کردن اتاق توسط امام در اثر برداشتن حجاب به‌گونه‌ای برای او عجیب و بزرگ بود که امام را با حضرت موسی قیاس کرد.

کتاب های اوریانا فالاچی

از میان کتاب‌های او می‌توان به جنس ضعیف، مصاحبه با تاریخ، زندگی جنگ و دیگر هیچ، اگر خورشید بمیرد و البته آخرین کتابش به نام خشم و غرور اشاره کرد. کتاب جنس ضعیف، برشی است از زندگی زنان دنیاست که توسط نگارنده، در پی سفرهای او به جای‌جای جهان و مصاحبه‌هایش شکل گرفته است؛ عمر این کتاب قریب به پنجاه سال است؛ اما هنوز هم جذابیت‌های خود را حفظ کرده است؛ آن‌گاه که زنان پاکستانی را در یک بی‌هویتی می‌بینی، زنان هندی را مبارز می‌شمری، زنان ژاپنی را در رفت  و برگشت میان گذشته و حال مدهوش‌وسرگردان می‌یابی والبته زنان نیویورکی را غصه‌دار واندوهگین از تن‌فروشی پیدا می‌کنی، احساس می‌شود نویسنده با خلق چنین اثری سعی دارد علاوه بر نوشتن بخشی از زندگی‌نامه زنان، آنان را ترغیب به یافتن هویت واقعی خود کند. روایتی که در پس داستان‌ها می‌خوانیم، تنها در سایه مساوات و برابری میان زنان و مردان می‌توان به جامعه‌ای عدالت‌محور، شاد و خالی از فساد و تباهی انسان‌ها پیش رفت. اوریانا فالاچی، نامزد جایزه نوبل، در بیشتر زمان عمر خود پرتلاش وخستگی‌ناپذیر سعی در نگارش دنیایی از آرزوهای خود، یعنی یک زنانگی آزاد و به‌دور از ترس داشت.

نویسنده : فاطمه زینلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا