فرهنگ و هنر

اندر احوالات این روزهای اولین سوپراستار زن سینما بعد از انقلاب ايران

چه از او خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید، باید بپذیرید که هدیه تهرانیاولین سوپراستار زن بعد از انقلاب است. با وجود اینکه او قد و بالای بلندی نداشت و چشم‌هایش رنگی نبود و مجالی برای عمل کردن دماغش هم پیدا نکرد، اما توانست بر پرده نقره‌ای با آن چهره سنگی و رفتارهای سرد پرغرورش بدرخشد.

هدیه در مسیر بازیگری‌اش تمام تلاشش را به کار بست که بگوید یک زن عادی نیست و به همین خاطر در انتخاب کاراکترهایش سعی کرد به سراغ نقش زنان متفاوت برود و کمتر در قالب یک زن مطبخی با ویژگی‌های کلیشه‌ای برود.

او در فیلم سینمایی «شوکران» با آن بازی درخشانش خیلی از تماشاگران را وادار کرد که برای تماشای آثارش چند بار بلیت بخرند و به سینما بروند تا شاهد گریه‌های این زن مغرور باشند. احتمالا بسیاری با دیدن اشک‌های او گریستند، او در «چهاشنبه‌سوری» به اوج بلوغ در بازیگری رسید و فصلی نو برای خودش رقم زد و کاری کرد که علاوه بر مخاطبان عام، منتقدین سینما هم برای او کف بزنند و هورا بکشند.

اما سال‌هاست که از زمان این کف و هورا زدن‌ها گذشته است. سوپراستار سینمای ایران در 43 سالگی دچار نوعی فراموشی شده؛ فراموشی‌ای که به آن اعتماد ندارد اما در آن غوطه‌ور شده است.

 -هدیه جان حق داری کفری شوی

هدیه تهرانیطی چند سال اخیر سایه‌اش در سینمای ایران سنگین شده است و از روزهای اوجش فاصله گرفته و رقیب‌های زیادی را در عرصه سینما پیدا کرده است.

هر چند که کسی نتوانسته بازی‌های سرد هدیه را تکرار کند، اما از آن جایی که حافظه مخاطب بسیار ضعیف است آنها به راحتی بازیگران زن دیگر را جایگزین او کردند؛ شاید همین موضوع هم در نهایت باعث شد که خانم بازیگر فکر کند سرسنگینی‌اش در سینما باعث می‌شود خلاء نبود او احساس شود، در حالی که این اتفاق رخ نداد.

همین موضوع باعث شد او در صفحه شخصی‌اش منتشر کند که این سینما جای کار کردن نیست؛ او احتمالا از برخورد قهری سینما حسابی شاکی و کفری شده بود، اما او باید بداند که سینما هم درست مثل دنیا به کسی وفا نکرده.

-جاه‌طلبی، هدیه را به فراموشی سپرد یا اعتماد به نفس؟

هدیه تهرانیدر 38 سالگی‌اش یک تصمیم تقریبا انتخاری گرفت؛ او ناگهان با اعتماد به نفس عجیبی از عرصه بازیگری تقریبا کناره‌گیری کرد. منتظر فیلمنامه‌های فضایی با شرایط‌های عجیب و غریب شد. هدیه دوست داشت همه شرایط برای حضور او در یک فیلم مهیا باشد و همین موضوع هم باعث می‌شد خیلی‌ها نتوانند با دیکتاتوری محض و دخالت‌های او در کار، کنار بیایند، چراکه بر این باور بودند که او می‌خواهد در فیلم آنها کارگردانی کند و به نوعی فیلم خودش را بسازد.

همین موضوع هم در نهایت باعث شد شکاف زیادی بین او و کاگردان‌ها ایجاد شود. از سوی دیگر مشاور‌های هدیه هم او را به بیراهه بردند و باعث شد هر روز از قبل کم‌ کارتر شود و کار به جایی برسد که بسیاری بازی او را به خاطره‌ها بسپارند.

 -تیر خلاص هدیه

خرید خانه قجری هدیه، سروصدای زیاد را پیرامون او ایجاد کرد و همین موضوع باعث شد پای بدهکاری‌های هدیه و شایعه ممنوع‌الخروج بودنش به گوش برسد؛ کمی بعد شایعه ممنوع‌الخروج بودن هدیه دهان به دهان شد و این شایعه زمانی قوت گرفت که او نتوانست برای بازی در فیلمی از ایران خارج شود و نیکی کریمی جایگزین او شد.

شاید همین موضوع هم در نهایت باعث شد که تهرانی برای حل این ماجرا تصمیم بگیرد خودش را اندکی هم که شده به جریان سیاسی روز آن دوران وصل کند. به همین خاطر به همت اسنفدیار رحیم‌مشایی نمایشگاه عکسی را برگزار کرد.

شاید این کار و لبخند زدن‌ها در کنار مشایی باعث شد که بخشی از چک‌های او پاس شود، اما در وجه‌ی عمومی او تاثیر زیادی داشت و شایعات در مورد او بالا گرفت.

 

 -هیچ‌کس به تهرانی رحم نکرد

وقتی انتقادها از تهرانی بالا گرفت او در آن شرایط به هر کسی که می‌رسید از نامردی روزگار گفت: از اینکه دوستان و آشنایان شرایطش را درک نمی‌کنند، الکی به او گیر می‌دهند و به او انتقاد می‌کنند. نه خانم؛ سراغ هر کاری بروی موفق نمی‌شوی دوستان هدیه می‌‌گویند او توهم موفقیت دارد، فکر می‌کند سراغ هر کاری برود موفق می‌شود؛ به همین خاطر هم مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرد، کار طراحی داخلی انجام می‌دهد، عکس می‌گیرد و… قبول کن، این کارها خوب نبود هدیه سعی کرد با بازی در فیلم سینمایی «پل چوبی» و سریال «قلب یخی» تجربه متفاوتی را به همراه دستمزد‌های آنچنانی به دنبال داشته باشد. اما متاسفانه هرگز این اتفاق برای او رخ نداد و او تجربه خوبی را پشت سرنگذاشت.

 -سایه‌ات را قاب می‌گیرم

هدیه تهرانیظاهرا بار دیگر وسوسه شده است. او تصمیم گرفته در جدیدترین فیلم بهروز شعیبی با نام «سایه‌ات را قاب می‌گیرم» بازی کند. البته او علاوه بر بازیگری، تهیه کنندگی این فیلم را هم برعهده داشته است و شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلمنامه این کار را هم بازنویسی کرده است. احتمالا او با این کار قصد دارد بار دیگر فیلم خودش را با نام دیگری کارگردانی کند.

منبع: خانه آرمانی

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا