پزشکی و سلامت

اندازه اندام‌ها چه تأثیری در بروز بیماری‌ها دارد؟

استخوان دستنتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد، اندازه اندام بدن نقش مؤثری در ابتلا به بیماری‌ای مختلف ایفا می‌کنند و بطور مثال احتمال ابتلا به افسردگی در افراد دارای انگشت بلند بیش از سایر افراد است!

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات اخیر محققان دانشگاه ایموری (Emory) در آتلانتا نشان می‌دهد، اندازه بیضه پدران تعیین کننده میزان مشارکت آنها در بچه داری است که این مسأله از سطوح متفاوت تستوسترون ناشی می‌شود.

 اما اندازه اندام های مختلف بدن می توانند نشانه چه بیماری‌هایی در فرد باشند؟

 گوش کوچک – اگزما و بیماری کلیوی

 دکتر «جورج مورتی» از متخصصان جراحی گوش و حلق و بینی در بیمارستان دانشگاهی لستر تأکید می کند: گوش کوچک به معنای کانال های گوش کوچک است که فرد را مستعد اگزمای گوش می‌کند.

 کانال های گوش متشکل از پوست هستند که مثل پوست سایر نقاط بدن تکه تکه شده و فرو می ریزند؛ کانال های کوچک امکان خروج پوست فرو ریخته را دشوار کرده و فرد را مستعد خارش و اگزما می‌کنند.

 همچنین ارتباطی بین گوش کوچک بویژه گوش بیرونی و بخش موسوم به لاله گوش و ناراحتی کلیوی وجود دارد.

 داشتن گوش های کوچک می توانند نشانه ای از وجود مشکلات کلیوی در فرد باشند که هنوز علت دقیقی برای این مسئله پیدا نشده است.

 زبان بزرگ – آپنه خواب

 زبان بزرگ می تواند باعث بروز مشکل آپنه انسدادی خواب شود که باعث قطع تنفس هنگام خواب در حدود چهار درصد مردان و دو درصد زنان میانسال در انگلیس می شود.

 زبان یا لوزه بزرگ در هنگام خواب به عقب برگشته و می تواند راه های هوایی را مسدود کند که در حالت شدید می‌تواند تا 30 ثانیه باعث توقف تنفس شود.

کاهش ناگهانی سطوح اکسیژن خون مرتبط با آپنه خواب می تواند فشار خون را افزایش داده و بر سیستم گردش خون فشار وارد کند.

 مفصل ران بزرگ – از دست دادن حافظه

 محققان دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو انواع مختلف بدن و نمرات آزمون حافظه بیش از هشت هزار زن 65 تا 79 ساله را مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که افراد دچار اضافه وزن در قسمت نشیمنگاه، نمرات پایین تری کسب کرده اند.

 زنان با شاخص توده بدنی بالاتر از 31-30 از عملکرد شناختی پایین تری برخوردار هستند و به نظر می رسد که مشکلات شناختی و زوال عقل با محدود کردن جریان خون به مغز در ارتباط است.

 ذخیره چربی در اطراف باسن و ران ها همچنین فرد را مستعد دیابت و مشکلات قلبی می کند.

 انگشت بلند – سرطان پروستات و افسردگی

 طول انگشتان در مردان می تواند خطر سرطان پروستات را نشان دهد؛ محققان دانشگاه وارویک و موسسه تحقیقات سرطان وضعیت ظاهری انگشتان دست یک هزار و 500 بیمار مبتلا به سرطان پروستات را با سه هزار مرد سالم مقایسه کردند.

 این مطالعه نشان می دهد، خطر ابتلا به این بیماری در مردانی که انگشت اشاره آنها بلندتر از انگشت حلقه است، بطور قابل ملاحظه ای کمتر است.

 همچنین محققان دانشگاه آلبرتا دریافتند که انگشت اشاره بلندتر در مقایسه با انگشت حلقه شانس ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

 چشم بزرگ – نزدیک بینی

 اگر اندازه چشم افراد یک میلیمتر بلندتر از 24 میلیمتر (بعنوان متوسط اندازه چشم) باشد، احتمال نزدیک بینی فرد افزایش پیدا می کند.

 پای کوتاه – دیابت

 داشتن پاهای بلند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بشدت کاهش می دهد؛ تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه پریستول نشان می دهد، افزایش 4.3 سانتیمتری قد می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 19 درصد کاهش دهد.

 اگر مادر در زمان بارداری دچار سوء ‌تغذیه شود، جنین در رحم پاهای کوتاه تری پیدا می کند؛ با عادت کردن به سوخت کم در رحم، لوزالمعده مقدار کمتری انسولین برای مقابله با مقادیر طبیعی چربی و کربوهیدارت ترشح می کند و فرد در آینده در معرض ابتلا به دیابت قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا