پزشکی و سلامت

انحراف ستون فقرات با چه علایمی ظاهر می شود؟

انحراف ستون‌ فقرات‌ که به خمیدگی‌ بدون‌ درد ستون فقرات گفته می شود‌ گاهی‌ حالت‌ پیشرونده‌ داشته‌ و باعث‌ تغییر شکل‌ قفسه‌ سینه‌ و پشت‌ می گردد. این‌ عارضه‌ می‌تواند مهره‌های‌ قفسه‌ سینه‌ای‌ (میانی‌) یا مهره‌های‌ کمری‌ (پایینی‌) ستون‌ فقرات‌ را درگیر سازد. برای اطلاع بیشتر از علایم این بیماری و نحوه  پیشگیری و درمان آن، گفتگویی با دکتر عبدالله هادی، فلوشیپ جراحی ستون فقرات انجام شده که در ادامه می خوانید:

*انحرافات ستون فقرات به چند دسته تقسیم می شوند؟

انحراف های ستون فقرات یکی از مشکلات امروز به ویژه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است که به دو دسته بزرگ کژپشتی و گوژپشتی (به صورت مادرزادی یا ناشناخته) طبقه بندی می شوند.

انحراف های دیگری هم در این تقسیم بندی مطرح است مثل افزایش یا کاهش گودی کمر . تقسیم بندی دیگری هم وجود دارد شامل مشکلات اختلالات عصبی-عضلانی و بیماری های متابولیک و غددی که می توانند انحراف های ستون فقرات را ایجاد کنند.

*انحراف های مادرزادی ستون فقرات از چه زمانی خود را نشان می دهند؟

مشکلات مادرزادی معمولا از همان هفته پنجم و ششم دوران جنینی شروع می شوند. به محض تولد، این انحراف ها بروز می کنند. نکته قابل توجه آنجاست که برخی اوقات به خاطر نقص پوستی عصبی در همان چند ساعت اول باید جراحی انجام شود. به عبارتی باید گفت این نوع انحراف ها، پیشرونده و نیازمند جراحی هستند.

*انحراف های ستون فقرات در میان دانش آموزان از کدام دسته است؟

موارد ناشناخته انحراف ستون فقرات که نسبتا شایع هستند در نوع کژپشتی (اسکولیوز)۲ تا ۳ درصد جامعه مدارس کشورهایی مثل آمریکا را درگیر کرده اند. اما در ایران یک درصد دانش آموزان مدارس،کژپشتی دارند.

*انحراف ستون فقرات  با چه علایمی ظاهر می شود؟

در واقع بچه درد ندارد ولی مادر نشانه هایی از بیماری را می بیند مثل بالا و پایین بودن شانه و برجستگی های روی قفسه سینه که موقع خم شدن خود را نشان می دهند. انحراف های ستون فقرات از نوع ناشناخته معمولاً در پسرها  در سنین بین ۱۱ تا ۱۲ سالگی به صورت قوز خود را نشان می دهد و تا اتمام بلوغ ادامه دارد.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر عبدالله هادی فلوشیپ جراحی ستون فقرات

 لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا