پاسخ های ویزیت رایگان

اما و اگرهای رژیم های لاغری در گفتگوی زندگی سالم

گفتگو با دکتر محمد رادفر | اما و اگرهای رژیم های لاغری در گفتگوی زندگی سالم با دکتر محمد رادفر ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

دمنوش چربی شکم را آب نمی کند

بارها شده وقتی در آینه در چهره خود می نگریم لبخند بر لبانمان نقش می بندد اما بعد از چند ثانیه که دقیق می شویم چشم به سایز دور شکم و کمر و چاقی برخی دیگر از اعضای بدن می افتد لبخند جای خود را به به یک آه و ای کاش از ته دل می دهد. اینجاست که به هر دری می زنیم تا یک نسخه لاغری کارساز بدست آوریم.

این روزها که صفحات اجتماعی را باز می کنیم می بینیم بیش از ۸۰ درصد محتوای صفحات و کانالها پر شده از دعوت افراد به چالش لاغری یا تبلیغ برنامه رژیمی و مصرف انواع دمنوش. مخصوصا هر چه به اواخر سال که نزدیک می شویم این بازار داغ تر می‌شود و همه مبلغان روشها مانند متخصص، نسخه تجویز می کنند و چه بسا نسخه هایی که کمر همت بر درست کردن ابرو بسته اند اما ناغافل می زنند و چشم را هم کور می کنند.

گفتیم تا این نسخه ها بیشتر از این دسته گل به آب نداده اند و همچنین برای اینکه آرزوی تناسب اندام خیلی از ما از قالب رویا دربیاید و به واقعیت تبدیل شود یک نسخه اصولی و مطمئن از یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی دریافت کنیم. در این بخش از سایت زندگی سالم، دکتر محمد رادفر ،متخصص تغذیه و رژیم درمانی به پاسخ سوالاتی ازین دست پرداخته است که در ادامه می خوانید:

گفتگوی زندگی سالم با دکتر محمد رادفر
گفتگو با دکتر محمد رادفر

چاقی با اضافه وزن چه تفاوتی دارد؟

برای تعیین میزان اضافه وزن و چاقی از شاخص توده بدنی BMI استفاده می شود که به صورت کسری از تقسیم وزن به قد به دست می آید. که به این صورت است:

  • بین 18.5 تا 25 وزن نرمال
  • بین 25 تا 29.9 دارای اضافه وزن
  • بین 30 تا 34.9 چاقی درجه یک
  • بین 35 تا 39.9 چاقی درجه دو
  • بین 40 تا 44.5 چاقی درجه سه

چاقی ارثی است‌؟

وراثت و ژنتیک در چاقی تاثیر دارد اما به میزان کمتر از 20 درصد. و اگر فردی از نظر سابقه خانواده و فامیل دچار چاقی است باید رژیم غذایی را رعایت کند که دچار چاقی نشود. پس حتی چاقی ارثی هم قابل پیشگیری است.

چه علتهایی سبب بروز اضافه وزن در افراد می شوند.

مهمترین عللی که سبب بروز چاقی در افراد می شوند عبارتند از: عدم تحرک و فعالیت بدنی، کم کاری غذه تیروئید، اختلال هورمون های زنانه، افزایش مصرف فست فودها ، نوشابه ها و شیرینی و سایر مواد خوراکی ناسالم، پرخوری و عدم وجود خواب کافی و منظم.

چگونه وزن را با رژیم غذایی کاهش دهیم؟

رژیم غذایی باید به صورت تخصصی برای فرد رژیم گیرنده تجویز شود و به صورت مداوم پایش و ارزیابی ماهانه انجام شود تا هر ماه 2 تا 4 کیلوگرم از وزن کاهش پیدا کند.

برای کوچک کردن شکم و پهلو چه روشی مناسب است؟

قطعا چربی اضافه ناحیه شکم و پهلو در طی پرخوری و بی تحرکی ایجاد شده است پس راه حل آن استفاده از ورزش و رژیم غذایی اصولی است.

با انجام بدن سازی می توان وزن را کم کرد؟

بدنسازی یکی از بهترین ورزشها برای کاهش وزن و افزایش ساخت عضله است.

فردی که دچار کم کاری تیروئید است چطور می تواند رژیم بگیرد؟

فردی که کم کاری تیروئید دارد و دارو مصرف می کند با سایر افراد نرمال هیچ تفاوتی ندارد چون میزان سطح هورمون TSH و سایر هورمونهای تیروئید در بدن این فرد مانند افراد دیگر است و اگر رژیم غذایی تخصصی در کنار ورزش در برنامه این فرد باشد قطعا نتیجه خواهد گرفت.

چه روشی برای کاهش وزن افراد مبتلا به دیسک کمر و همچنین زانودرد موثر است؟

این افراد به علت محدودیت در انجام ورزشهای عادی باید به متخصص حرکتهای اصلاحی مراجعه کنند و برنامه ورزشی متناسب با مشکل خود دریافت کنند. سپس از یک متخصص تغذیه برنامه غذایی تخصصی کاهش وزن داشته باشند. برنامه غذایی این افراد با افراد عادی تفاوتی ندارد.

برای لاغرکردن ران و ساق پا، چه روشی را پیشنهاد می دهید.

ورزش کردن منظم و در صورت عدم جواب دهی ورزش، استفاده از دستگاههای لاغری موضعی.

اضافه وزن در دوران بارداری چه اختلالاتی را می تواند برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد؟

مادران دارای اضافه وزن ممکن است دچار دیابت دوران بارداری و فشارخون حاملگی شوند و زایمان آنها ممکن است سخت تر از سایرین باشد. جنین ممکن است دچار وزن گیری زیاد شده و هنگام زایمان دچار آسیب شود خصوصا در زایمانهای به روش طبیعی.

مادری که کودک شیرخوار دارد چگونه می تواند با رژیم غذایی خود را به وزن ایده آل برساند؟

برای دوران شیردهی رژیم های کاهش وزن تخصصی دوران شیردهی توسط متخصص تغذیه برای این مادران تجویز می شود و مادر با شیب ملایم و بدون کم شدن شیر و کاهش انرژی، آرام آرام وزن خود را کم می کند.

برای کاهش چربی دور شکم و پهلو چه باید کرد؟

چربی شکم و پهلو حاصل اضافه وزن و بی تحرکی است. باید ورزش منظم در کنار رژیم غذایی تخصصی انجام شود.

فردی که دچار کم خونی است و می خواهد به وزن ایده آل برسد چه برنامه رژیمی باید داشته باشد؟

برنامه غذایی این فرد باید حاوی منابع آهن از جمله :

گوشت قرمز (به ویژه گوشت گاو) ، جگر، مرغ ، ماهی (خصوصا ماهی تن و سالمون) ، زرده تخم مرغ ، غلات (گندم، ارزن، جودوسر، برنج قهوه ای و …) ، حبوبات (نخود، لوبیا قرمز، لوبیای سویا، ) ، سبزي هاي سبز تیره ( جعفري ، برگهاي تیره رنگ کاهو ، برگ چغندر و… ) ، انواع خشکبار ( توت خشک ، انجیر خشک ، آلو، برگه های زردآلو، کشمش، خرما و .. ) ، مغزها ( پسته ، بادام ، گردو، فندق ) و دانه ها (کنجد، کتان و…) باشد.

چرا حتی با انجام ورزش هم دچار اضافه وزن هستیم؟

قطعا وقتی ورزش می کنید و اضافه وزن دارید فقط یک دلیل باقی می ماند و آن هم مازاد بودن غذای دریافتی شماست. یعنی میزان کالری روزانه زیادی را استفاده می کنید.

استفاده از دمنوش و چای سبز و سرکه سیب و سبزیجاتی مثل گشنیز می تواند در آب کردن چربی دور شکم موثر باشد؟

با قاطعیت تمام در این خصوص عرض می کنم که : هیچ گونه ماده غذایی، دمنوش، مکمل ، دارو و … روی چربی های شکمی حتی سرسوزنی تاثیر ندارد و صرفا فقط ورزش و رژیم غذایی می تواند باعث کاهش چربی های ناحیه شکم و پهلو شود.

برای کودکان دچار اضافه وزن برای رسیدن به وزن مطلوب چه روشی را پیشنهاد می کنید .

کودکان دچار اضافه وزن باید با شیب کاملا ملایم و آرامی تحت نظر متخصص تغذیه با تجویز رژیم غذایی وزن کم کنند تا به رشد قدی آنها آسیب وارد نشود. برای این دسته از کودکان باید خوراکی هایی مانند نوشابه ها، شیرینی ها، کیک، پفک، چیپس، شکلاتها، بیسکویت ها، فست فود و تمام خوراکی های ناسالم به شدت محدود شوند و فعالیت بدنی این کودکان افزایش پیدا کند. در کنار این موارد خواب کافی به رشد قدی و کاهش وزن کمک می کند.

نظرتون درباره روشهای پیشنهادی کاهش وزن مثل قرص لاغری و گوشواره های لاغری و … چیست؟

هیچ کدام از این روشها موثر نیستند. گوشواره های لاغری که به نظر اینجانب بزرگترین کلاهبرداری و شیادی قرن جدید است. و داروهای لاغری هم بدون رژیم گرفتن و ورزش هیچگونه کارایی ندارند. در مجموع برای رسیدن به وزن ایده آل سبک زندگی باید عوض شود.

لادن سلطانی

بیشتر بخوانید : پرسش و پاسخ پزشکی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا