آرایش و زیبایی

اما واگر های تزریق چربی درپستان

دکتر مریم ملکی 

 

چه میزان از چربی در بافت پستان باقی خواهد ماند؟
هیچکس به درستی پاسخی برای این سوال نیافته است ، اما با توجه به آنکه بافت پستان یک بافت لیپوفیلیک بوده ،بستر مناسبی جهت رشد چربی های تزریق شده فراهم می آورد . در یک مطالعه که توسط roger khouriانجام شد ودر ماه می 1202 در مجله PRSمنتشر ،نشان داد حدود 55 در صد چربی تزریق شده در پستان زنده می ماند .

 میزان بقاء چربی هم به تکنیک برداشت چربی از بافت وهم به تکنیک تزریق آن بستگی دارد .تزریق چربی به پستان بایستی حداقل 2تا3بار صورت گرفته وتزریق از عمق به سطح وبه شکل سه بعدی وشعاعی انجام شود .ودر هر منطقه ی تزریق ،مقادیر بسیار اندکی چربی تزریق کرد .گزارش های متعددی وجود دارد که در آنها به راحتی توانسته اند به میزان 150تا200 سی سی حجم،پستان را صرفا باکمک تزریق چربی افزایش دهند.

روش Brava،که یک نوع سوتین های وکیوم داراست نیز می تواند حجم پستان را افزایش داد ولی تنهائی تاثیر قابل ملاحظه وطولانی مدت در افزایش حجم پستان ندارد .اما khouriاثبات نمود اگر بتوان همراه با استفاده ازbraveاز تزریق چربی استفاده نمود نتایج دراز مدت آن بهتر شده ومیزان باقی ماندن چربی گرافت شده به نسج پستان از حدود 55% به 81% افزایش خواهد یافت .اوبا این روش به راحتی توانست حدود 250سی سی به حجم پستان اضافه نماید،میزانی که برای بسیاری از بیماران ویا در خواست کنندگان افزایش حجم پستان کافی است .

برای مفید بودن این روش لازم است از حداقل یک ماه قبل از تزریق چربی 4 شبانه روز،Brava  رابپوشدوپس از تزریق نیز به مدت حداقل یک هفته دیگر از این brava  استفاده نمایند. نتایج بسیار درخشان این روش امید استفاده از روش های کمتر تهاجمی را برای افزایش حجم پستان بیش از پیش افزایش داده است.گرانی پروتزو نگرانی گاه وبیگاه از عوارض پروتزپستان ، جای پای استفاده از چربی را برای افزایش حجم پستان محکم تر کرده بطوریکه طی چند سال اخیر این روش به یکی از شایع ترین روش های جراحی پلاستیک وزیبائی در آمریکا تبدیل شده است .

چربی تزریق شده تا چه زمانی ماندگار است ؟
اگر چه برای سوال نیز نمی توان پاسخ مشخصی یافت اما به جرات میتوان گفت چربی باقیمانده پس از6ماه ،به صورت پایدار تاسال های طولانی باقی خواهد ماند ونگرانی از اثر کوتاه مدت تزریق چربی چندان محلی از اعراب نخواهد داشت .

دربیمارانی که تزریق چربی برای پستان انجام داده اند ازچه روشی تصاویر برداری بایستی استفاده نمود؟
با توجه به آنکه چربی تزریق شده ممکن است نکروز شود می تواند باعث بروز علائم نکروز چربی (fat necrosis)در نمای ماموگرافیک شده که تشخیص آن با بیماری های بدخیم پستان ،گاهی مشکل است . اگرچه بادیجیتالیزه شدن روش های تصویربرداری وافزایش رزلوشن تصاویر ،افتراق این عارضه از بسیاری از ضایعات پستان راحت تر شده اما کلسیفیکاسیون همراه نکروز چربی ( به خصوص درمواردی که حجم زیادی تزریق شده ) می تواند نگران کننده باشد .

درمطالعه ای توسط constantiniدر سال 2012انجام شد،تفاوت نمای مامو گرافیک نکروز چربی به دنبال تزریق ودیگر ضایعات بدخیم ،نشان داده شده است .اوپیشنهاد میکند،سونوگرافی دقت بسیار بالائی درتشخیص تغییرات پستان ها پس از بازشناساند.اگر بیمارپس از تزریق چربی داشته ومی تواند قریب به اتفاق این تغییرات را باز شناساند .اگر بیمار پس از تزریق چربی متوجه یک توده درپستان خود شد.

بیماربایستی سونوشود. اگردرسنوگرافی توده میکس اکووهیپرواسکولار بوداندیکاسیون بیوپسی دارد. اما چنانچه هرگونه شکی وجودداشت ،انجام MRI،فصل الخطاب بررسی هابوده ودرموردی به غیر از موارد فوق نیاز به بیوپسی ویا اخذ نمونه ی بافتی جهت افتراق به دنبال تزریق چربی وجود نخواهد داشت .

بنابراین ،با توجه به محیط لیپوفیلیک پستان ها وبا توجه به اینکه تقریبا تمام خانم ها آنقدر چربی دارند که بتوان جهت افزایش حجم پستان از آن استفاده نمود وبا عنایت به ماندگاری بالای چربی تزریق شده باید این مودالیته را نیز به عنوان روشی برای augmentation breastدر نظر گرفت .

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا