کودکان

اقدامات اولیه خانگی نقش موثری در بهبود سرماخوردگی دارد

به یاد داشته باشید سرماخوردگی نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارد. آنتی بیوتیک‌ها دوره سرماخوردگی را کوتاه و آن را درمان نمی‌کنند. با رعایت توصیه های زیر می توانید به فرزندتان کمک کنید حس بهتری داشته باشند.

۱/ برای رفع تب و ناراحتی، استامینوفن یا بروفن به کودک بدهید. باید توجه داشته باشید به هیچ بیمار زیر ۲۰ سالی که بیماری ویروسی دارد نباید آسپرین داد.

۲/ برای آبریزش بینی اگر کودکتان می تواند، تشویقش کنید که فین کند. به او نگویید دماغش را بالا نکشد. این کار در واقع راه خوبی برای تمیز کردن مجرای بینی است و باعث می شود عفونت گوش یا سینوس ها گسترش نیابد. در کودکان کوچکی که نمی‌توانند فین و بینی شان را تمیز کنند افشانه آب نمک بینی که از داروخانه قابل خرید است می‌تواند به تمیز کردن بینی کمک کند. از افشانه های ضد احتقان بینی برای کودکان استفاده نکنید.

۳/ برای رفع انسداد بینی در حالی که کودک به پشت خوابیده سه قطره بینی آب گرم در هر یک از سوراخ های بینی بریزید. پس از یک دقیقه از کودک بخواهید فین کند. هر اندازه که لازم می دانید می توانید این کار را تکرار کنید.

 ۴/ داروهای ضد احتقان خوراکی یا ترکیبی مثل دیفن هیدرامین کامپاند می‌توانند به خشک شدن آبریزش بینی و بهبود خواب کمک کنند. البته به یاد داشته باشید اگر بیماری قلبی، پرفشاری خون بالای کنترل نشده یا آسم شدید وجود دارد نباید از داروهای ضد احتقان استفاده کرد. همچنین داروهای آنتی هیستامین برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود.

۵/ اگر به خواب رفتن یا تمرکز کودک در مدرسه با مشکل مواجه است می توان از شربت های ضد سرفه حاوی دکسترومتورفان کمک گرفت. نباید سرفه خلط دار یا مرطوب را سرکوب کرد زیرا این نوع سرفه اخلاط سینه را پاک می کند. اگر کودک مشکلات تنفسی دارد مثل آسم نباید دکسترومتورفان به وی داد. به کودکان کمتر از یک سال به هیچ وجه دکسترومتورفان ندهید.

۶/ خوردن چند جرعه مایعات گرم به آرام شدن سرفه کمک می‌کند. آب گرم با شکر یا آب میوه گرم مثل شربت لیمو یا سوپ جو گزینه های خوبی هستند.

 ۷/ قرص های مکیدنی در کودکان بالای دو سال که امکان مکیدن دارند می‌تواند به رفع خشکی و سوزش گلو کمک کند مشروط بر اینکه کودک بتواند یک آبنبات سفت را بمکد.

 ۸/نگذارید کودک در معرض دود سیگار قرار بگیرد.

۹/ کودک نباید ورزش و بازی کند و باید به خوبی استراحت کند. به کودک مایعات اضافی بدهید اگر دستگاه بخور سرد دارید از آن استفاده کنید.

۱۰/ اگر کودکتان شیرخوار است شیردهی را قطع نکنید ممکن است لازم شود دفعات تغذیه را افزایش دهید.

 ۱۱/ شستن دست ها می تواند از گسترش عفونت پیشگیری کند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا