روانشناسی

افسردگی و روشهای پیشگیری

 

متاسفانه در جامعه امروزی ما و زندگی در شهرهای شلوغ و صنعتی چیزی که فراموش میشود سلامت روحی و روانی خودمان است و معمولا سعی میکنیم نا با مشکلات یا بسازیم و یا آنقدر کلنجار برویم تا احساس ناتوانی کنیم و به فکر معالجه بیوفتیم.

یکی از این معضلات افسردگی میباشد که از استرس ها و هیجانات ساده شروع میشود به افسردگی حاد و دیگر اختلالات روانی ختم میشود. چیزی که در این میان باعث شدت این افسردگی میشود عدم مراجعه به روانشناس یا مشاور میشود. بیشترین دلیل عدم مراجعه به روانشناس ” ترس” است. معمولا افراد جامعه ما برای اینکه به آنها برچسب دیوانگی یا روانی بودن نزنند و برای رهایی از گوشه و کنایه های اطرافیان از مراجعه و معالجه دوری میکنند که البته باعث پیشرفت افسردگی و وخیم تر شدن اوضاع خود میشوند.

طبق آخرین آمار حدود 40 درصد مردم درکلان شهرهای ایران دچار انواع اختلالات رفتاری هستند که افسردگی از جمله آنهاست. بسیاری از افراد جامعه حتی از وجود داشتن افسردگی خود بی اطلاع هستند و بعضا تمایلی هم برای رفتن به روانشناس و دادن تست های روانشناسی ندارند.و همین امر باعث شدت افسردگی آنها میشود و عوارضی چون کناره گیری از دیگران, بدخلقی, گرایش به انواع اعتیاد و سرانجام به خودکشی را بهمراه دارد.

روشهای درمان افسردگی  2 دسته : دارویی و غیر دارویی دارد. درمان دارویی فقط باید به تشخیص روانپزشک و روانشناس باشد و از خوردن سرخود دارو باید اجتناب کرد.

درمان غیر دارویی: میتوان با مراجعه به مشاور و نیز انجام فعالیت های زیر افسردگی را درمان کرد.

امید خود را به خدا از دست ندهیدافراد افسرده امیدی به زندگی ندارند و احساس عجز و ناتوانی می کنند. امید خود را به خدا از دست ندهید و یادتان باشد هیچ کس به اندازه خداوند نسبت به مردم دلسوزی ندارد.

توصیه دیگر ما به شما این است که به خودتان حرف های امیدوارکننده بزنید. شما می توانید این حرف ها را بر روی کاغذ بیاورید و هر روز بخوانید. حتی اگر خودتان به این حرف ها اعتقادی نداشته باشید ترک آنها نتایج مثبت زیادی خواهد داشت. در تمام مراحل از خدا کمک بخواهید.رفتار دوستانه ای داشته باشید

محبت کردن به مردم از نظر روحی تأثیرات مثبت زیادی دارد. بدترین کاری که یک فرد افسرده می تواند انجام دهد این است که تنها بماند. افسردگی در تنهایی تشدید می شود. البته فرد افسرده تمایلی به حضور در جمع ندارد ولی او باید خود را مجبور به این کار کند.در یک کلاس هنری یا ورزشی ثبت نام کنید، دوستان تان را برای صرف ناهار به خانه دعوت نمایید و یا به عیادت سالمندان و بیماران بروید.خندیدن را از یاد نبریدبه تماشای فیلم های کمدی و مطالعه کتاب های سرگرم کننده بپردازید. بهترین کار این است که به همراه دوستان تان بخندید. خندیدن روی مواد شیمیایی مغز تأثیر مثبت می گذارد و باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید. مشکلات نیز همین تأثیر را دارد ولی با مصرف آن باید خطر چاق شدن را بپذیرید! یکی از همکاران آقای «الف» همیشه خنده بر لب داشت. او تصمیم گرفت با دوستش رقابت کند و به زودی متوجه شد که لبخند زدن مسری است. وقتی همیشه لبخند بر لب داشته باشید به نظر می رسد که زمان زود می گذرد و شما احساس آرامش بیشتری می کنید. یادتان باشد خداوند همه بندگانش را دوست دارد و مراقب آنها ست پس، نگران چه هستید؟!

خود را مشغول نگه داریدهمه ما احتیاج داریم خود را به کاری مشغول کنیم. اگر برای حل مشکلات دیگران تلاش کنید کمتر به خودتان می اندیشید. یادتان باشد احساس شادی مثل بومرنگ است. وقتی شما دیگران را شاد می کنید، این شادی به سوی خودتان برمی گردد.با کمک کردن به دیگران احساس می کنید در این جهان نقش مثبتی برعهده دارید و این مسئله به تقویت عزت نفس شما منجر می شود.فعالیت های بدنی را از یاد نبریداز قدیم گفته اند: «فکر سالم در بدن سالم است»، فعالیت بدنی در سلامتی نقش مهمی دارد. حتی یک پیاده روی ساده، تنفس هوای تازه و تماشای زیبایی های طبیعت بسیار مفید است.

ورزش بر روی مواد شیمیایی مغز تأثیر می گذارد. در ضمن اگر احساس افسردگی می کنید اعضای خانواده خود را در آغوش بگیرید. این کار استرس را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند، تماس بدن، فشار خون را پایین می آورد. در آغوش گرفتن برای هر دو طرف نتایج مثبتی دارد.

میان «تنهایی» و «در جمع بودن» تعادل برقرار کنیدهرگز نتایج مثبت دعا خواندن را نادیده نگیرید. دعا خواندن راه بسیار خوبی برای حرف زدن با خداوند است و یکی از بهترین راه های ضدافسردگی محسوب می شود. البته تنهایی بیش از حد افسردگی را تشدید می کند. هرگز در لاک انزوا فرو نروید. یادتان باشد باید میان «تنهایی» و «در جمع بودن» تعادل برقرار کنید.اشتباهات دیگران و خودتان را ببخشیدگاهی انسان بر اثر ارتکاب گناه دچار افسردگی می شود ولی یادتان نرود که خداوند مهربان و توبه پذیر است. شما نیز باید خودتان را ببخشید. خشم نیز احساس سرخوردگی را به همراه دارد و این احساس به افسردگی منجر می شود اگر اشتباهات دیگران را ببخشید احساس آرامش خواهید کرد.

غذاهای ضدافسردگی: سبزیجات تازه , کلم بروکلی , اسفناج و انواع میوه ها بخصوص موز

مصرف ماهی و امگا 3

غذاهای دارای ویتامین دی یا دوش آفتاب

چای سبز و قهوه و انواع شکلات سیاه و تلخ

خوردن مغزهای گیاهی خام مانند مغز فندق, بادام , پسته و ……

اگر دچار افسردگی شده اید به نعمت هایی که در اختیار دارید فکر کنید. یادتان باشد افسردگی یک بیماری مهلک و همیشگی نیست و قابل علاج است. شاید احساس کنید در پایان تونل هیچ نوری دیده نمی شود ولی مطمئن باشید که این طور نیست و شما می توانید برای درمان خود گام های عملی بردارید. توصیه های فوق حتی برای کسانی هم که دچار افسردگی نشده اند مفید خواهد بود.

ایمان اسفندیاری فر روانشناس بالینی

باشگاه خوانندگان روزنامه نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا