فرهنگ و هنر

اعتراض اندیشه فولادوند به استفاده بدون اجازه از اثرش در «معراجی ها»

پس از یغما گلرویی حالا نوبت به بازیگر و ترانه سرای زن رسید

 

نمی‌دانم آیا من در این مملکت مرده‌ام که کسی برای پخش ترانه‌ام در یک سریال رضایت مرا نخواسته است؟ اگر این طور است، سنگ قبرم را نشانم دهند تا فاتحه‌ای بر آن بخوانم.

به گزارش ستاره نیوز به نقل از ایسنا، اندیشه فولادوند، بازیگر و ترانه سرا ضمن اعتراض شدید به استفاده بدون اجازه از ترانه‌اش در سریال «معراجی‌ها» گفت: چند ماهی است که مشغول کار در فیلمی هستم و به دلیل فشار کار، از رسانه‌ها و حتی از زندگی روزمره خودم دور شده‌ام تا اینکه متوجه شدم ترانه‌ای که برای فیلم «طهران تهران» در سال 87 سروده بودم و کارن همایون‌فر آهنگسازی آن را انجام داد و با صدای رضا یزدانی پخش شد، در بخشی از سریال «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از تلویزیون ایران پخش شده است.

او با اشاره به اینکه «وقتی اخبار رسانه‌ها را دیدم با این تیتر روبرو شدم که اندیشه فولادوند مهمان «معراجی‌ها» شد»،گفت: من این ترانه را برای فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی کرم‌پور و تهیه کنندگی محمد علی حسین نژاد سروده بودم و نمی‌دانم به چه اجازه‌ای آن را برای یک فیلم دیگر استفاده کرده اند.

فولادوند با بیان اینکه بحثی درباره مسائل حقوقی این ماجرا ندارد و تاکیدش بر وجه معنوی اتفاق است، اظهار کرد: سوال من این است که آیا یک کارگردان وقتی می‌خواهد برای فیلم خود از یک آهنگ یا شعری استفاده کند نباید به این فکر کند که صاحب آن اثر رضایت دارد یا خیر؟ اصلا چه اشتراکی میان من با این فیلمساز نسبت به جنگ و مقوله وطن پرستی وجود دارد؟

وی با بیان اینکه چرا باید از اثر او در فیلمی استفاده شود که منافات تمام قد با دیدگاه‌هایش دارد، ادامه داد: با خود فکر می‌کنم و قتی زنده هستم چنین اتفاقاتی می‌افتد، به همین دلیل نگران پس از مرگم هستم که آن موقع اشعار من به نفع کدام تفکر و اندیشه مصادره خواهد شد.

فولادوند در پایان با خواندن این بیت از حافظ «جان رفت در می و حافظ به عشق سوخت/ عیسی دمی کجاست که احیای ما کند»گفت: اتفاقات مشابهی کمابیش پیش از این هم رخ داده است، اما اینجا دیگر نمی‌توانم سکوت کنم و از اینکه چطور جهان بینی یک شاعر که به دلیل براساس جهان بینی فیلم دیگر، اثری را سروده به سرقت می رود، ناراحت هستم.

گفتنی است پیشتر یغما گلرویی نیز به استفاده شعرش در تیتراژ معراجی ها اعتراض کرده بود که ده نمکی اظهار بی اطلاعی داشت!

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا