پزشکی و سلامت

اطلاعاتی در مورد پرمصرف‌ترین داروی کشور

دگزامتازون پرمصرف‌ترین داروی کشور است و بطور متوسط هر نسخه پزشک حاوی دو عدد از این دارو است.

دکتر پور‌جبار متخصص داروساز در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر تحقیقات انجام شده قرص دگزامتازون بر خلاف آمپول آن چون ارتباط زیادی با آب و نمک دارد با خوردن آب اضافی زیر پوست فرد تجمع یافته و باعث می‌شود که فرد احساس چاقی کند که البته این احساس موقتی است و با قطع شدن دو سه روزه‌ی آن حالت فیزیکی بیمار به شکل قبل در می‌آید.

 

وی در ادامه گفت: این دارو نوعی کورتون است که روی سیستم ایمنی تاثیر منفی می‌گذارد و موارد منع مصرف آن حساسیت به برخی داروهاست و بعضی افراد با تزریق این دارو دچار سکسکه می‌شوند. در موارد دیگر نیز مانند بیماری ایدز که دستگاه ایمنی فرد را ضعیف می‌کند با خوردن و یا تزریق دگزامتازون بیشتر تضعیف شده و نباید در این موارد از آن استفاده کرد.

 

وی گفت: نکته‌ی دیگری که در این مورد این دارو وجود دارد این است که از مصرف همزمان آن با دارو‌های دیابت و قند باید جلوگیری شود ولی بطور‌ کلی چندان تداخلی با دارو‌های دیگر ندارد.

این دارو نیز مانند تمام داروها عوارضی دارد که عمده‌ترین آن حساسیت است که خود باعث التهاب می‌شود و قند‌خون را بالا می‌برد و همچنین ممکن است باعث نوسان در تپش قلب هم شود.

 

وی در پایان گفت: به عنوان نکته پایانی توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه دارو جلوگیری شود و استفاده از این دارو حتما با تجویز پزشک باشد چون داروهای ساده‌تر از آن هم برای موارد مشابهی که با این دارو درمان می‌شود، وجود دارد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا