آرایش و زیبایی

استفاده از لوازم آرایش در بارداری

بحث داغ آلودگی هوا هر روز تعداد بیشتری از افراد جامعه را درگیر خود می‌كند. در این میان خانم‌ها به ویژه آن گروه از زنانی که در دوران بارداری هستند با شنیدن یا خواندن چنین جمله‌هایی مثل «استفاده زنان باردار و شیرده از لوازم آرایشی آنها را با خطر مسمومیت ناشی از سرب كه برای جنین نگران‌كننده است مواجه می‌سازد» احساس دلشوره می‌کنند…

اثرات مخرب آلاینده‌ها، موضوعی است كه هیچ‌گاه از تب‌وتاب آن در شهرهای پرجمعیت ایران کم نمی‌شود اما تنها به همین موضوع ختم نمی‌شود، بلكه همواره خبرهایی حاكی از اینكه عناصر شمیایی خطرناكی در تهیه بسیاری از محصولات استفاده می‌شود نیز به گوش می‌رسد كه گروه‌های مختلف جامعه را نگران می‌كند.

در پاسخ به همه خانم‌ها باید بگویم در طول روز با زنان باردار زیادی كه به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند، مواجه می‌شوم که تقریبا همه آنها از لوازم آرایشی استفاده می‌كنند و بسیاری از آنها به دلیل نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب به دنبال مارك‌های گران‌قیمت لوازم آرایشی نمی‌روند اما تا به حال با این موضوع برخورد نكرده‌ام كه به دلیل سرب موجود در آنها، دچار مشكلات یا عوارض خاصی شده باشند.

در واقع تنها در صورتی می‌توان این شنیده‌ها را جدی گرفت كه توسط دانشگاه‌های معتبر دنیا مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و در قالب كتاب‌های معتبر نیز ارائه شده باشند. در غیر این صورت نمی‌توان با تكیه بر مقاله‌هایی كه روزبه‌روز هم بر میزان آنها افزوده می‌شود اما از پایه علمی قوی و معتبری برخوردار نیستند این نگرانی را در میان اعضای جامعه رواج داد.

ضمن اینكه كافی است افراد از محصولات آرایشی تحت نظارت وزارت بهداشت استفاده كنند تا نگرانی‌هایشان نسبت به عواقب استفاده از این محصولات، کم شود.آنچه بیشتر از هر چیز نگرانی به همراه خواهد داشت، هوای آلوده شهرهای بزرگ و صنعتی است كه سرب ناشی از این آلودگی‌ها بسیار بیشتر از سرب موجود در لوازم آرایش است و بهتر است این مسائل مهم و موثر در زندگی افراد جامعه به‌خصوص اقشار در معرض خطر و آسیب‌پذیر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا