پزشکی و سلامت

از چاشنی تا درمان با تمبر هندی لذیذ و محبوب!

 

تمبر هندی شامل ترکیبات شیمیایی اساسی فرار، مواد معدنی، ویتامینها و فیبرهای غذایی می باشد

 

خواص دارویی تمبرهندی

مزه ای شیرین و رو به تندی دارد و می توان گفت یکی از پرمصرف ترین مزه دارکننده غذایی در آشپزخانه های آسیایی می باشد.
درخت تمبر هندی بسیار بزرگ، سنگین و بلند است. این درخت شاخه های سنگین و خمیده ای دارد  و همچنین دارای شاخ و برگ انبوه نیز می باشد. در زمانی که این درخت رشد کامل خود را کرده باشد ممکن است به ارتفاعی در حدود 80 فوت (5/24 متر) برسد.

در طول هر فصل، درخت میوه هایی با پوسته منحنی شکل که به طور انبوه در شاخه ها دیده می شود را به بار می آورد. هر میوه شامل پوسته سختی است که درون آن خمیری به رنگ قهوه ای تیره می باشد و درون این خمیر در حدود 2 تا 10 دانه قهوه ای رنگ قرار دارد.تمام ماده خمیری شکل به همراه دانه های موجود در آن در شبکه ای با ساختار فیبری قرار گرفته است. تمبر هندی یک درخت همیشه سبز گرمسیری است که از درختان بومی آفریقا می باشد. این درخت در نواحی گرمسیری و زیر استوایی آفریقا، آسیا جنوبی، آمریکای جنوبی و جزایر کاریبین برای میوه هایشان کشت می شود.

فواید تمبر هندی

تمبر هندی شامل ترکیبات شیمیایی اساسی فرار، مواد معدنی، ویتامینها و فیبرهای غذایی می باشد.
ماده خمیری شکل داخل تمبر هندی، منبع سرشاری از پلی ساکارید غیر نشاسته ای (NSP) و فیبرهای رژیمی مانند انواع صمغها، همی سلولزها و …. . 100 گرم از ماده خمیری داخل این میوه حدود 5/1 تا 13 درصد فیبر مربوط به رژیم غذایی را تامین می کند. NSP یا فیبرهای رژیم غذایی به علت ساختارشان مانع یبوست می شوند همچنین به علت قابلیت جذب سموم، باعث حفاظت از غشای (بلغمی) روده بزرگ در برابر مواد شیمیایی می شود. علاوه بر این، قابلیت جذب فیبر غذایی به نمک صفراوی باعث کاهش جذب دوباره این ماده در بدن می شود و درواقع باعث دفع کلسترول بد یا LDL می شود.

همانگونه که لیمو سرشار از اسید سیتریک می باشد، تمبر هندی نیز سرشار از تارتاریک اسید است. این اسید علاوه بر ترش مزه کردن غذا عملکرد بالایی به عنوان آنتی اکسیدان از خود نشان می دهد که این باعث محافظت انسان از رادیکالهای آزاد می شود.
استفاده های پزشکی از تمبرهندی

ماده خمیری موجود در این میوه در بسیاری از داروهای سنتی به عنوان ملین، رفع سوء هاضمه و درمان مشکلات صفراوی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از این چاشنی به عنوان امولسیون کننده در شربت های دارویی و عصاره گیری استفاده می شود.

دکترسلام

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا