روانشناسی

از قهر ( Wrath) با همسر خود جلوگیری کنید.

Such coercive behavior

رفتار قهرگونه(Such coercive behavior)، گاهی واکنشی طبیعی ومنطقی است ولی متاسفانه در بسیاری از مواقع این واکنش تبدیل به یک رفتار معتاد گونه می شود به طوری که فرد قهرو بر سر هر مساله کوچکی دست به قهر می زند ومخالفت خود را به دیگران از این طریق نشان می دهد.بر همین اساس در علم رواانشناسی  مباحثی به نام روانشناسی قهر وآشتی وجود دارد. به دنبال این رویکرد روانشناسان معتقدند قهر یک رفتار آموختنی است.به طوری که انسان ها در دوران کودکی این شیوه رفتاری را از والدین خود می آموزند که متاسفانه در دوران بزرگسالی قهر یک عادت برای آن ها می شود.از مهمترین راهکارها جهت خلاص شدن از این رفتار ناپسند می توان به گفتگو بر سر مسايلی که منجر به قهر می شود اشاره کرد.گفتگو هم به صورت رو در رو وهم به صورت غیر حضوری از طریق نوشتاری کار ساز است

خانم ها بیشتر قهر می کنند

 

در علم روانشناسی به طور معمول بانوان در مقایسه با آقایان بیشتر قهر می کنند.البته این رفتار نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است.خوشبختانه می توان با استفاده از برخی راهکارها با قهر و لجبازی مقابله نمود. خانم ها می توانند از طریق مطرح کردن خواسته ها و مشکلات هم خشم خود را کنترل کنند هم از قهر کردن دست بردارند.این اقدام شاید ابتدا مشکل باشد ولی به مرور زمان به یک عادت رفتاری تبدیل می شود.

هنر  گوش کردن

از آنجایی که مردها به طور غریزی به ندرت به اشتباهات خود اعتراف می کنند بهتر است در هنگام گفتگو با حوصله به حرف های آن ها گوش داده شود وخانم ها حالت تدافعی به خود نگیرند فقط سعی در توضیح کامل وکافی مسايل داشته باشند .در صورتی که جو گفتگو کمی متشنج شود باید مکالمه به زمان دیگری موکول  شود چرا که هر گونه حالات عصبی طرفین می تواند از اثرات مثبت گفتگو بکاهد و مشکلات را از پیش شدیدتر سازد.بهترین زمان برای گفتگو جهت رفع مشکلات زن وشوهر وقتی است که هر دو در آرامش عصبی قرار گرفته اند است چون در این حالت توانایی گوش کردن و تمرکز به خواسته های هم را دارا هستند.

افراد درون گرا بیشتر قهر می کنند

قهر و لجبازی دو رفتار مختلف است که در یک خصوصیت اخلاقی واحدی ریشه دارد .این دو رفتار محصول خشم افراد درون گرا ،کم جرات ، ضعیف،خجالتی،کم حرف، مرموز،پر توقع و ناتوان در ابراز احساسات و عواطف می باشد .چراکه افراد با این خصوصیات رفتاری اهل احتیاط بوده و در میان هیجانات و بیان احساسات خود دارای مشکل هستند.همچنین این گروه ترس و نگرانی های بی شماری دارند که همین امر سبب بروز رفتارهای خشونت آمیز از طرف آن ها می شود رفتارهای خشن آن ها به دلیل احساس حقارت در هنگام رویارویی با مشکلات یا اختلاف سلیقه با دیگران است و به ناچار برای دفاع از خودراهی جز قهر و لجبازی پیدا نمی کنند ومتاسفانه به خیال خودشان از این طریق طرف مقابل را مورد تنبیه قرار داده اند.
کارشناسان چه می گویند؟
مارال مولی زاده، کارشناس ارشد روانشناسی قهر را یک رفتار پرخاشگرانه غیر مستقیم می داند.وی معتقد است در پرخاشگری مستقیم افراد دست به تهدید،بدگویی،بدزبانی وحتی درگیری فیزیکی می زنند اما در پرخاشگری غیر مستقیم که همان رفتار قهر می باشد به دلیل پایگاه رفتاری نا برابر واحساس تهدید از جانب طرف مقابل افراد از پرخاشگری مستقیم ممانعت کرده و به پرخاشگری غیر مستقیم روی می آورند.
این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه قهر کردن به صورت مکرر و طولانی مدت در زندگی زناشویی باعث سردی روابط بین زوجین می شود اظهار داشت:متاسفانه سرد شدن روابط در زندگی زناشویی پیامدی جز شکاف و فاصله بین زن و شوهر ندارد چرا که به مرور زمان زندگی مشترک سرد وبی روح می شود.
بسیاری از افراد قهر را نوعی احقاق حق می دانند و به طور کلی افراد با دو رویکرد هیجان مدار و مساله مدار به حل مشکلات زندگی می پردازند . در رویکرد مساله مدار افراد تمایل به حل مشکل از طریق مسالت آمیز ومنطقی دارند ولی آن دسته از انسان ها که این توانایی را در خود احساس نمی کنند از رویکرد هیجان مدار استفاده می کنند . این رویکرد رفتاری از دوران کودکی شکل می گیرد به این صورت که فرد قهرو در برخورد با مشکلات احساس حقارت می کند و قهر را پایگاهی امن برای رفع مسایل خود می داند که به مرور زمان این شیوه رفتاری در وی نهادینه شده وبا بروز کوچکترین احساس خطری سریع از موضع قدرت وارد شده واین راهکار را پیش می گیرد.

زندگی با همسر قهرو

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا