پزشکی و سلامتتغذیه سالم

از تقویت سیستم دفاعی بدن تا رژیم های سخت لاغری در دوران کرونا

سیستم ایمنی بدن تا رژیم لاغری

برای مقاومت در برابر کرونا، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید اما…

همچنان پس از گذشت حدود 8 ماه از شیوع کوئید 19 و مرگ و میرهای فراوان ناشی از آن، سوالات متعددی پیرامون تاثیر مواد غذایی و خوراکی ها درپیشگیری از ابتلا، نیز مقاوم سازی بدن در برابر این بیماری همچنین رژیم های لاغری در این روزهای کرونایی مطرح می باشد.

کما اینکه طی این مدت موجی از مطالب علمی و غیر علمی در شبکه های مجازی منتشرشده و دهان به دهان نقل قول می شود. با این همه آیا واقعا نوع ماده غذایی در کم و کیف ابتلا به کرونا موثر است؟ کدام خوراکی ها مفیدند و از چه مواد غذایی باید پرهیز شود ؟…

یک متخصص تغذیه دروزارت بهداشت طی گفتگو با ما پیرامون بخور نخورهای کرونایی پاسخ داد: مواد حاوی ویتامین سی، آ، دی، زینک، سلنیوم و پروتیین ها می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

وی بر مصرف انواع میوه ها، سبزیجات تازه، ماهی، تخم مرغ و لبنیات کم چرب تاکید کرد و گفت: پرهیز از قندهای ساده و غذای های فست فودی همچنین استفاده از همه گروه های غذایی شامل نان و غلات کامل، شیر و لبنیات، گوشت ها… می تواند ضمن تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری و بهبود بیماری کمک کننده باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به پروتکل های بهداشتی گفت: مطمئنا چنانچه فردی مبتلا شد اما بیماری زمینه ای نداشته باشد و موارد بهداشتی و تغذیه ای را نیز آنگونه که باید رعایت کند شانس بسیار بیشتری برای بهبودی کامل و نجات از این بیماری دارد.

شادنوش خاطرنشان کرد: در هر صورت برای پیشگیری از ابتلا نیز انجام آنچه ذکر شد ضروریست.

با رژیم های سخت لاغری در دوران کرونا به استقبال مرگ می روید

مرجان بهزادی مقدم کارشناس ارشد فیزیولوژی نیز به افرادی که دراین دوران تصمیم به گرفتن رژیم لاغری دارند هشدار داده است” از رژیم های سخت لاغری در این ایام کرونایی شدیدا پرهیز کنند زیرا اگر رژیم‌های زیر ۱۵۰۰ کالری دریافت نمایند به محض مواجهه با ویروس کرونا ممکن است حالت شدید این بیماری را مبتلا شوند”.

او تاکید کرده است: سیستم ایمنی بدن ما برای عملکرد صحیح خود به مواد مغذی نیاز دارد و کاملا ثابت شده که وضعیت تغذیه‌ای با ایمنی مقاومت افراد رابطه مستقیمی دارد.

به گفته وی ” مهمترین مسئله در رژیم غذایی برای جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی بدن، مصرف کافی انرژی است، حالا اگر واجب است فردی رژیم لاغری بگیرد حتما باید زیر نظر مشاور تغذیه باشد”.

بهزادی عنوان کرده است ” تقریبا می‌توان گفت تمام مواد مغذی موجود در رژیم‌های غذایی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، ولی بعضی از آن‌ها اهمیت بیشتری دارند، اما کلا توصیه می‌شود نه کمبود وجود داشته باشد و نه افراد در مصرف آن‌ها زیاده روی کنند چون می‌توانند مثل یک تیغ دو لبه باشند و فرد را دچار مشکل نمایند “.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی یادآور شده است ” سیستم ایمنی بدن به شکلی باید تقویت شود که اگر فرد در معرض ویروس کرونا قرار گرفت به شکل خفیفی این بیماری را بگیرد. برخی افراد مبتلا به کرونا را داشتیم که با رژیم درمانی کاملا بهبود پیدا کردند “.

دریا وفایی

مجله زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا