آرایش و زیبایی

از بین بردن جوش های چرکی و بد شکل

مهم‌ترین قدم برای از بین بردن جوش‌ها شستن و پاک کردن صورت است، یک پاک‌کننده ملایم بدون چربی برای شستن پوست‌های چرب ایده‌آل است.

تولید بیش از حد هورمون تستوسترون در مردان و همچنین در زنان (هر چند در مردها ترشح این هورمون بیشتر است)،باعث رشد بیشتر غدد سباسه  و در نتیجه ترشح بیشتر چربی به داخل فولیکول های مو می شود. در ضمن سلولهای پوستی نزدیک حفره تخلیه چربی تولید ماده کراتین می کنند، وقتی این دو ماده مخلوط شوند،چربی روغن مانند و کراتین تولید ترکیبی می نمایند که باعث ایجاد نقاط سیاه رنگ می گردد. وقتی سوراخ غدد با این ماده مسدود می شود، باکتری ها شروع به تجمع و رشد می نمایند. این اقدام منطقه را ملتهب کرده و ایجاد جوش یا آکنه و برآمدگی های چربی زیر پوستی ایجاد می شود.
نوجوانان به دلیل فعالیت زیاد هورمون ها در طول بلوغ مستعد جوش هستند. زنان نیز به دلیل تغییرات هورمونی در قاعدگی و بارداری بیشتر از مردان احتمال جوش زدن دارند. اما این جوش های ناخوشایند بر کودکان از سنین ده سال به بالا نیز تاثیر می گذارد. یک علت منفرد به وجود آورنده جوش نیست، این مشکل پوستی می تواند نتیجه ترکیبی از عوامل باشد مانند هورمون ها، چربی زیاد، استرس، استفاده از محصولات مراقبت از پوست نا مناسب و فشار ناشی از کلاه. داروهایی مانند داروهای حاوی لیتیوم، ید، استروئیدها و برومیدها نیز می توانند در ایجاد جوش و بدتر شدن جوش های موجود نقش ایفا کنند.

 

تا به حال شده كه شب هنگام خواب ناگهان ببینید یك جوش زشت و چركی روی صورت‌تان خودنمایی می‌كند، در حالی كه فردا به یك مهمانی دعوت هستید یا می‌خواهید با فردی ملاقات كنید كه برایتان اهمیت زیادی دارد. در این زمان نه‌ تنها زشتی جوش آزاردهنده بلكه نگرانی از فردا نیز بیشتر باعث آزارتان می‌شود اما نگران نباشید.

 

راه‌ حل‌های اورژانسی وجود دارد كه می‌تواند در این مواقع به كمك‌ تان بیاید و شما را از شر آن جوش زشت خلاص كند. البته اگر پوستی حساس داشته باشید شاید این روش‌ها كمی باعث خشكی بیش از اندازه پوست‌ تان شوند و در نتیجه كار را خراب‌تر هم كنند؛ پس اگر پوستی حساس دارید، كمی بیشتر ملاحظه كنید.

 

چطور قرمزی  جوش را یک شبه از بین ببرید
1 – قبل از خواب با یک شوینده ملایم صورت را بشویید؛ شوینده‌ای که حاوی دانه‌های اسکراب و پاک‌کننده باشد تا سلول‌های مرده سطح پوست را از بین ببرد چرا که تجمع همین سلول‌هاست که اصلی‌ترین عامل ایجاد آکنه است.

 

2 – دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید؛ بعد یک گوش‌پاک‌کن را به این محلول آغشته کنید و روی جوش‌ها بمالید.سرکه سیب باکتری‌‌های مولد آکنه و سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد و در نتیجه تا حدی التهاب جوش می‌خوابد و صبح که بیدار شوید میزان قرمزی جوش تا حد زیادی کاهش یافته ‌است.

 

3 – قبل از اینكه به تختخواب بروید مقداری کرم ضدآکنه روی جوش‌ها بزنید، چنین کرمی باید حاوی بنزوئیل پروکساید باشد تا بتواند جوش را خشک کند و سلول‌های مرده سطحی را بردارد.

 

4 – قطره ضدقرمزی چشم هم می‌ تواند به شما کمک کند یعنی قطره‌ چشمی که برای کم کردن قر مزی چشم‌ها استفاده می‌شود. اگر کرم ضدآکنه ندارید می‌توانید به جای آن از چنین قطره‌ای استفاده کنید. این قطره می‌تواند قرمزی جوش را کم کند اما هیچ تاثیری در بهبود جوش‌ها ندارد.

 

نکته:
مقداری دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید تا ماده‌ای چسبی شکل به دست آید. صورتتان را بشویید و بعد مقداری از این مخلوط را قبل ازخواب روی مناطق مورد نظر بمالید و بگذارید تا صبح بماند.

 

نمی‌گذارد جای جوش زخم شود
روغن درخت چای را نیز می‌توانید امتحان کنید. این روغن نیز خاصیت ضدباکتریایی دارد و محصول استرالیا است. روغن درخت چای به کاهش قرمزی و تورم کمک می‌کند و مانع زخم شدن محل جوش می‌شود. البته باید از مصرف صابون‌هایی که موجب بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، پرهیز و قبل از خواب از خوردن غذاهای خیلی چرب و ادویه‌دار خودداری كنید چون در بروز آکنه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا