اجتماعی

ازدواج کنیم یا نکنیم؟با ازدواج سقوط میکنیم یا صعود؟

ازدواج کنیم یا نکنیم؟با ازدواج سقوط میکنیم یا صعود؟

مضرات ازدواج بیشتر است یا معایب آن؟ آیا باید ازدواج کنیم یا نکنیم؟

وقتی به دلایلی مانند نظارت ها و سخت گیری های والدین، فرار از اختلافات و تنش های بین والدین و اعضای خانواده، تصمیم به ازدواج گرفتید، یا تنها به دلیل ترس از اینکه ممکن است بهتر از این فرد را پیدا نکنید، یا وقتی رویای ازدواج در سن خاصی را دارید و چون خالی بودن صفحه دوم شناسنامه تان آزارتان می دهد، تن به ازدواج دادید، ممکن است به خودتان بگویید کاش برای ازدواج عجله نکرده بودم.دکتر حسین علیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر به نسل فردا می‌گوید: انسان متاهل دیگر نمی تواند خودش را به تنهایی در خودش خلاصه کند؛ بلکه باید پس از ازدواج، خود را در دو نفر ببیند. ازدواج سبب تغییر در نوع نگرش فرد می شود و به نوعی از این پس باید فرد، خود را با دیگری اهلی کند.

ازدواج،عاملی برای صعود یا سقوط؟!

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: لازم است به واکاوی واژه متاهل بودن بپردازیم. بسیاری تاهل را مساوی با متعهد شدن تلقی می کنند؛حال این سوال مطرح می شود که آیا واقعا دو فرد پس از تاهل عهدی را با یکدیگر می بندند؟ واقعیت این است که در بسیاری موارد، این عهد واقعا بسته نمی شود و به بیان چند لغت صوری اکتفا می شود. این در حالی است که شروع تمامی اتفاقات بزرگ در جهان، با بسته شدن یک عهد بوده است. بنابراین گفتن “بله” بسیار اهمیت دارد؛ چرا که مشخص می کند ما به چه چیزی “بله” می گوییم؛ چرا که اتفاقات بعدی از این پس رخ خواهد داد. فرد باید بداند با انتخابی که داشته و بله ای که به یک فرد و شرایط او گفته، از تمامی ابعاد روانی، حسی، شخصیتی، اجتماعی و …، آیا در حقیقت وارد یک فاز بالاتر از شرایط موجودش خواهد شد یا بالعکس؛ روند نزولی را طی خواهد کرد. گاهی دو فرد، انسان های متعالی هم  نبوده اند، اما در کنار هم توانسته اند هماهنگی های لازم برای یک زندگی مشترک خوب را ایجاد کنند. در برخی ازموارد هم شاهدیم که دو انسان با ویژگی های شایسته و خوب در کنار هم، ترکیب بدی را شکل داده اند که نهایتا ارتباط آنها به جدایی منجر شده.در این شرایط است که اطرافیان و خانواده ها به دنبال دلایل جدایی این دو انسان متعالی در دو مدل فکری نامتناسب هستند. این در حالی است که جدایی آنها دلیل بر بد بودن یکی از این دو نیست و هر کدام به طور فردی، انسان های خوب و متعالی تلقی می شوند. اما همین دو نفر وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند، زوج غیر همسان و ناموفقی خواهند بود.  بنابراین در یک ازدواج موفق، سازگاری و هماهنگی بسیار حائز اهمیت است.
ازدواج پایان خوشی ها نیست علیان  با انتقاد به برخی از جوانان که تحت تاثیر عشق های شدید، تنها دغدغه شان را “با هم بودن” می دانند و نه “به درد هم خوردن”! در ادامه افزود: انسان در هر مرحله از زندگی اش، از لذت‌های خاص همان دوره بهره می برد، اما مسئله این است که تمامی افراد از مراحل مختلف زندگی شان به درستی عبور نمی کنند تا وارد مرحله بعد شوند. برخی از افراد هستند که در لذت های دوران نوجوانی باقی مانده اند و در همین حالت به لحاظ سنی، وارد دوران جوانی شده اند. این افراد هستند که حتی زمانی که ازدواج می کنند، نمی توانند دوران گذار از دوران تجرد به تاهل را به صورت منطقی طی کنند و این گذار را بپذیرند. این افراد هستند که چنین تصور می کنند که مجردها زندگی هیجان انگیزتری دارند، دغدغه ها و نگرانی های کمتری دارند، محبوبیت بیشتری دارند، دوستان و طرفداران بیشتری دارند، آزادی، اوقات فراغت، خوشگذرانی و تفریحات جذاب‌تری را می توانند تجربه کنند و از قدرت و اختیار تصمیم گیری بالاتری برخوردارند. برداشت چنین افرادی این است که پس از ازدواج تمام خوشی های دوران تجردشان تمام خواهد شد و دیگر حق نخواهند داشت در مقاطعی از زندگی خود کودکی کنند و از کارهایی که چه بسا در دوران مجردی از آن لذت می بردند، لذت ببرند!
ezdevaj
ازدواج کنیم یا نکنیم؟با ازدواج سقوط میکنیم یا صعود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا