پزشکی و سلامت

ازدواج‌های فامیلی کودک را به این بیماری مبتلا می‌کند

 

ازدواج‌‌های فامیلی در بروز بیماری اختلال تکامل عصبی میان کودکان تأثیر می‌گذارد.

محمدمهدی ناصحی متخصص مغز و اعصاب کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: در صورتیکه کودک از نظر حرکتی و شناختی با مشکل مواجه شود و براساس زمان‌بندی مراحل تکاملی رشد نکند و به طور جداگانه‌ای صورت نگیرد وی با مشکلات اختلال تکاملی عصبی روبرو است.

 

وی افزود: گاهی فرد از نظر حرکتی یا شناختی به اختلالات تکامل عصبی مبتلا می‌شود گاهی این اختلال در هر دو وجه نیز مشاهده می‌گردد. کودکی تنها از نظر هوشی عقب‌افتاده محسوب می‌شود اما از نظر حرکتی طبیعی است.

 

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: گاهی نیز فرد از نظر حرکتی، طبیعی محسوب می‌شود اما از نظر هوشی به عقب‌افتادگی ذهنی مبتلا است. در این اختلالات تکامل عصبی به میزان زیادی مسئله ژنتیک تأثیر می‌گذارد در این میان ازدواج‌های فامیلی در بروز این بیماری نقش چشمگیری دارد.

 

ناصحی با اشاره به اهمیت تکامل کودک در دوران بارداری در ابتلای وی به اختلالات تکامل عصبی عنوان کرد: در صورتیکه کودک در دوران جنینی رشد خوبی داشته باشد، این رشد پس از تولد وی نیز مشاهده می‌شود، همچنین مصرف برخی داروها در دوران بارداری و ابتلای مادر به بیماری‌های متابولیک کودک را در معرض ابتلا به این اختلالات قرار می‌دهد.

 

وی تصریح کرد: اختلالات تکاملی عصبی کودک را به طور ثانویه به مشکلات تکاملی چون سندروم دان که یک بیماری ژنتیکی است، مبتلا می‌کند، همچنین بیماری‌هایی چون تروما، یا تصادف بخشی از مغز وی را دچار آسیب‌دیدگی می‌کند.

 

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به سن تشخیص و شیوع اختلالات تکاملی عصبی عنوان کرد: به طور تقریبی اختلالات تکاملی عصبی در دوران شیرخوارگی تشخیص داده می‌شود و در همین دوران شیوع بیشتری دارد اینگونه کودکان را می‌توان به وسیله توانبخشی، کاردرمانی و گفتاردرمانی درمان  کرد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا