پزشکی و سلامت

ازدواج‌های فامیلی چشم‌های دلبندتان را هدف می‌گیرد

 

شایع‌ترین علت شب‌کوری در حال حاضر نزدیک بینی فرد است که شبکوری را تشدید می‌کند و دیدشان در شب کمتر از روز می‌شود.

احمد میر هاشمی متخصص چشم فوق تخصص شبکیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: شایع‌ترین علت شب کوری‌ در حال حاضر نزدیک بینی فرد است که شب کوری‌ را تشدید می‌کند و دیدشان در شب کمتر از روز می‌شود و بیشترین افرادی که مبتلا می‌شود افراد نوجوان و جوان هستند.

 

وی افزود: از علل بعدی که می‌توان ذکر کرد برخی بیماریها ارثی هستند که تحت عنوان شب‌کوری مادرزادی نام برده می‌شود و این اتفاق معمولاً در فرزندان افرادی مشاهده می‌شود که ازدواج فامیلی داشته‌اند.

 

این استاد دانشگاه اذعان داشت: معمولاً این افراد از سنین کودکی مبتلا به شب‌کوری می‌شوند یعنی دیدشان در شب‌ بدتر از دید در روز است.

 

فوق تخصص شبکیه‌ی چشم ادامه داد: شب‌کوری جزء بیماریهای پیشرونده‌ای است و موجب از بین رفتن بینایی می‌شود و یک مورد دیگر که وجود دارد علت آب مروارید است که در افراد مسن دیده می‌شود و امکان دارد که دیدشان در شب کم شود که خوشبختانه با جراحی‌هایی که انجام می‌شود این موضوع بر طرف می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در زمان قدیم یک نوع شب‌کوری وجود داشت که ناشی از کمبود ویتامین A بود و این کمبود باعث می‌شد که افراد دچار شب کوری شوند. اما به تازگی این اتفاق در مردم کم‌تر مشاهده می‌شود.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: یکی از راه‌های پیشگیری مشاوره‌ی ژنتیکی قبل از ازدواج فامیلی است. پیشگیری بعدی این است افرادی که سو‌ء جذب مواد غذایی را دارند به علت بیماریهای مختلف باید از مکمل‌های ویتامین A استفاده کنند که دچار فقر ویتامین A  نشوند.

 

وی در پایان در رابطه با درمان توصیه کرد: افرادی که نزدیک بین هستند باید از عینک‌های مخصوص استفاده کنند و می‌توان با جراحی کاتالاگ هم شب کوری را درمان کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا