روانشناسی

اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی فصلی

اختلال عاطفی فصلی در پاییز

اختلال عاطفی فصلی یا  نام نوعی افسردگی است که با نزدیک شدن به پاییز وزمستان و کوتاه شدن ساعات روز شدیدتر می شود و ” افسردگی فصلی ” هم نامیده می شود ، در هر ماه سردتر از هر سه نفر در انگلیس یک نفر گرفتار این بیماری می شود .

خلق و خوی ضعیف شده مدت طولانی ادامه دارد و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

در انگلستان ، حداکثر 6٪ از بزرگسالان دوره های اصلی مکرر افسردگی با الگوی فصلی را دارند و میانگین سنی در بروز افسردگی27 سال است که زنان و مردان به طور مساوی تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

این بیماری خلق و خو وسبک زندگی ما را تحت تأثیر تغییر فصل قرار می دهد. سطح انرژی ، عادات غذایی و الگوی خواب ما ممکن است به طور طبیعی تغییر کند و وقتی هوا به خصوص سرد یا گرم است این نشانه ها بیشتر می شود. اما اگر احساسات پایدار و پائینی را تجربه می کنید که هر ساله تقریباً در یک زمان مشخص احساس می شوند ، می تواند نشانه ای از اختلال عاطفی فصلی باشد.

افسردگی فصلی

اختلال عاطفی فصلی چیست؟

دکتر تانگ می گوید، اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که مربوط به تغییر فصل است ، معمولاً وقتی تابستان به زمستان تبدیل می شود  از آنجا که این افسردگی مربوط به تغییر هوا است این بیماری شدت می یابد ، اختلال عاطفی فصلی اغلب یک مسئله تکراری است و می تواند هر 12 ماه سال یک فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بیماران اغلب در طول پاییز علائم افسردگی را تجربه می کنند و اغلب تا بهار، بهبود خلق و خوی خود را احساس نمی کنند.

اگرچه اطلاعات کمی در مورد مکانیسم های اختلال عاطفی فصلی در دست است ، اما به نظر می رسد ارتباط آن با کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کوتاه شدن روز بیشتر مشخص می شود.

وی توضیح می دهد: “تئوری اصلی پزشکان این است که نور خورشید و سطح ویتامین D در اثر ییماری و کم  قرارگرفتن در معرض نور خورشید در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس کاهش می یابد. هیپوتالاموس مسئول ترشح هورمون ها ، تنظیم پاسخ های احساسی و حفظ ساعت داخلی بدن شما است که به عنوان ریتم شبانه روزی شناخته می شود.

دکتر تانگ می گوید ، تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور می تواند بر هورمون ها و مواد شیمیایی موجود در مغز تأثیر بگذارد.

او ادامه می دهد: کمبود نور خورشید بر تولید سروتونین و ملاتونین مواد شیمیایی که باعث ایجاد احساس شادی و خوشبختی می شوند ، می توانند تأثیر منفی بگذارند .به همین دلیل است که در ماه های سردتر ، کسل هستیم و روزهای  بیمارانی که دچار اختلال عاطفی فصلی هستند اغلب احساس افسردگی می کنند.

دکتر راجر هندرسون – روانشناسی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا