اجتماعی

اختلالات روانی 21 درصد ایرانی ها را فراگرفته است

اختلالات روانی 21 درصد ایرانی ها را فراگرفته است

حداقل 21 درصد ایرانی ها، از اختلالات روانی رنج می برند

وزیر بهداشت می گوید 26 درصد ایرانی ها اختلالات رفتاری دارند.رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان می گوید ۲۱ تا ۲۳ درصد مردم ایران، اختلالات روانپزشکی دارند و رئیس پیشین ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن می گوید حداقل 21 درصد ایرانی ها از بیماری‌های روان رنج می برند.آمار اصلی هرچه که باشد، نشان می دهد جمعیت زیادی از ایرانی ها از اختلالات روانی رنج می برند و بیمه ها همچنان به این موضوع بی توجهی نشان داده و این بیماری ها را تحت پوشش خود قرار نمی دهند.

وضعیت اختلالات روانپزشکی در کشور

دکتر جعفر بوالهری، رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، با عنوان این مطلب که در حدود یک چهارم جامعه، دچار اختلالات روانپزشکی هستند، اظهار داشت: از ۳۰ سال گذشته، تحقیقات زیادی در کشور در زمینه شیوع استرس انجام گرفته و عددهای متفاوتی در این زمینه عنوان شده است.
وی افزود: براساس آمارهای رسمی ۲۱ تا ۲۳ درصد مردم ایران، اختلالات روانپزشکی دارند و نسبت به گذشته استرس در جامعه شیوع پیدا کرده و پراکندگی آن نیز بیشتر شده است.
بوالهری با بیان اینکه کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان در کاهش اختلالات روانپزشکی حائز اهمیت است، گفت: انجام اقدامات تخصصی در حوزه سلامت روان،برنامه‌های سنگین و بودجه‌های عظیمی را می‌طلبد ولی با انجام کمک های اولیه روانشناختی می‌توانیم از بروز مشکلات در زمینه اعصاب و روان بکاهیم.
دکتر محمد اربابی، دبیر علمی سی و سومین کنگره سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، با عنوان این مطلب که اضطراب و افسردگی،بیشترین اختلالات به شمار می‌رود، افزود: ۹۵ درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، از بیماری‌ روانپزشکی مثل افسردگی رنج می‌برند، البته مشکلات اجتماعی، اقتصادی، خانواده و ژنتیک نیز در این مسئله موثر است.

بی‌توجهی بیمه‌ها به حوزه سلامت روان

دکتر سید حسن هاشمی در سی و سومین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان همچنین اظهار کرد: اگر بخواهیم در حوزه سلامت، بار بیماری‌ها را کاهش دهیم، باید به این موضوعات توجه کافی داشته باشیم. در حال حاضر آمار کشوری ما نشان می‌دهد که تاب‌آوری به تدریج کاهش یافته و این موضوع از مشکلات جامعه ما و از مشکلات سیاستمدارانمان است.
هاشمی با بیان اینکه توجه به فرهنگ، ارتقای دانش و توانمند کردن مردم نسبت به مسائل سلامت و موضوعات اجتماعی،بسیار مهم است، گفت: قرار بود سازمانی مانند صدا و سیما،دانشگاه باشد و در راستای این اهداف عمل کند.
هاشمی با اشاره به مسئولیت سنگین انجمن روانپزشکان و سایر گروه‌های مرتبط با این حوزه، ادامه داد: باید بدانید که همگی یک تیم هستید و کار سختی در پیش دارید. البته بخش عمده‌ای از کار، دست شما نیست و شما با علت سوء رفتار دیگران مواجهید. این خوب نیست که آمارمان نشان دهد ۲۶ درصد اختلال رفتاری در جامعه وجود دارد و نسبت به سال‌های گذشته رو به افزایش است. البته آمار ما نسبت به آمار جهان، نگران کننده نیست، اما چون در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم، این آمار برایمان قابل قبول نیست. بنابراین با توجه به این آمار، به نظر می‌رسد که کارمان آسان نیست؛ چرا که بخشی از این افراد هم تصمیم گیرنده هستند.حال وقتی فرد تصمیم گیرنده‌ای دچار این گرفتاری‌ها باشد، بسیار در جامعه تاثیرگذار است و خدانکند که وکیل ، وزیر و … به چنین مشکلاتی دچار باشند.هاشمی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که به عنوان یک ایرانی از آن رنج می‌بریم، وجود خود شیفتگی در کشور است که البته در همه رده‌ها وجود دارد و جایی که این خود شیفتگی به مسئولان ختم می‌شود، کار را بسیار دشوارتر می‌کند. باید توجه کرد که اضطراب و افسردگی که از عمده‌ترین اختلالات اعصاب و روان هستند، از عدم آرامش ریشه می‌گیرند. خداوند پدر رئیس جمهور را بیامرزد که مردم به ایشان رأی دادند و اکنون آرامش نسبی هست، اما امیدواریم این آرامش قبل از توفان نباشد و دولت‌های بعدی نیز این موضوع را رعایت کنند.
هاشمی با بیان اینکه وجود این خود شیفتگی کار دست مردم می‌دهد، اظهار کرد: به عنوان مثال کسی می‌خواهد در حوزه اقتصادی خود شیرینی کند، با حرفی جامعه را مضطرب می‌کند.بنابراین مردم هر روز در معرض چنین شایعات اضطراب‌زایی قرار دارند. به عنوان مثال خبری را از صدا و سیما پخش می‌کنند که ۸۰ میلیون نفر آن را می‌بینند و به تبعات آن هم فکر نمی‌کنند.
هاشمی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در حوزه سلامت روان، اقداماتی در وزارت بهداشت انجام گرفته که کافی نیستند، گفت: من تعجب می‌کنم که برخی از همکاران شما در بیمه‌ها هستند، اما توجهی به این حوزه ندارند. باید پرسید آیا مظلوم تر از افرادی که در حوزه اعصاب و روان مشکل دارند، هم هست؟ باید توجه کرد که بیماران اعصاب و روان، محروم‌ترینند و در عین حال در دریافت خدمات نیز مظلوم‌ترین هستند.
وزیر بهداشت ادامه داد: واقعا جای تاسف دارد که یک بیمار اعصاب و روان که می‌تواند یک فامیل را دچار مشکل کند، نمی‌تواند بستری شود و داروهایش را تامین کند. علاوه بر این، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، تخت‌های روانپزشکی کمتر از چیزی است که باید باشد و این موضوع باعث می‌شود که هزینه زیادی به دولت و کشور تحمیل شود که شاید نتوانیم این هزینه‌ها را جبران کنیم.هاشمی تاکید کرد: بنابراین انتظار می‌رود آنطور که شایسته است، به بیماران اعصاب و روان توجه کنیم؛ چرا که اگر هزینه نکنیم، باعث بروز جرم و جنایت حتی در لباس ما می‌شود.

ظلم بیمه‌ها به مبتلایان به اختلال روان

در همین زمینه رئیس پیشین ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن، به عملکرد ضعیف بیمه‌ها در بخش اختلالات روانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیمه‌ها به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند و بیماران مبتلا به اختلال روانی، شرایط مناسبی ندارند؛ زیرا بخشی از داروهای روان‌پزشکی، اقدامات بستری در بیمارستان‌های روان‌پزشکی، خدمات روان‌شناسی و خدمات مددکاری تحت پوشش بیمه نیست. تنها بخشی از داروها و تعداد محدودی از روزهای بستری افراد مبتلا به اختلالات روانی تحت پوشش بیمه است که این یک ظلم بزرگ به جامعه‌ای است که حداقل 21 درصد افراد آن مبتلا به اختلالات روانی هستند.

اختلالات روانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا