فرهنگ و هنر

احسان علیخانی: مجری این برنامه نمی‌شوم!

احسان علیخانی گفت: شک ندارم که به خاطر روایت داستان زندگی مردم بوده که این برنامه جذابیت پیدا کرده است.

احسان علیخانی

تهیه‌کننده و مجری ویژه برنامه افطار شبکه سه در مراسمی که با هدف تجلیل از این برنامه برگزار شد، در جمع مردم و کارشناسانی که در تالار ایوان شمس حاضر شده بودند، گفت: افتخار من و همکارانم که مدیون و سپاسگزار آنها هستم، این است که صندلی «ماه عسل» تنها متعلق به مردم است.

 

احسان علیخانی همچنین در حاشیه این مراسم  و در پاسخ به پرسشی درباره سپردن برنامه سینمایی «هفت» به وی، نسبت به این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی کرد. او درباره‌ی احتمال حضور در برنامه‌های دیگر تلویزیون به غیر از«ماه عسل»، گفت: هنوز هیچ برنامه مشخصی در این زمینه ندارم.

 

آیین تجلیل از عوامل برنامه تلویزیونی «ماه عسل» امروز – دوم شهریور ماه – در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این مراسم که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، داوود نعمتی انارکی (مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما)، کاظم جلالی (رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی)، محمود صلاحی (رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، سید پرویز فتاح (رییس کمیته امداد امام خمینی) و بسیاری از عوامل و مهمانان برنامه «ماه عسل» حضور داشتند.

تقدیر از عوامل این برنامه تلویزیونی، بررسی نظرات مردم، بررسی انتقادات و پیشنهادات مطرح شده توسط مردم از جمله موضوعاتی بود که در این مراسم مطرح شد.

از اشک هم می‌توان لذت برد
در این مراسم دکتر رضا پورحسین، قائم مقام معاون سیما گفت: مقام معظم رهبری سال‌ها قبل خطاب به رسانه های ملی به ویژه تلویزیون فرموده بودند که باید مروج دین، اخلاق، آگاهی و امید باشند و انصافا برنامه «ماه عسل» هر چهار ویژگی را دارد.

پورحسین با بیان اینکه این مردم هستند که با روایت داستان زندگی خودشان باعث ترویج دین، اخلاق، آگاهی و امید در این برنامه شده‌اند، ادامه داد: مردم در کنار گرفتن الگو و امید از این برنامه، لذت هم می‌برند و باید بدانیم که همیشه لذت بردن از خنده نیست بلکه گاهی هم از اشک می توان لذت برد.

وی افزود: از مهمترین عوامل موفقیت این برنامه تلویزیونی توانایی های فردی و ویژگی های شخصی احسان علیخانی به عنوان مجری این برنامه است. این عامل به همراه سایر عوامل دیگر باعث شده اند تا «ماه عسل» برنامه خوب و تاثیرگذار شود.

قائم مقام معاون سیما با اشاره به اینکه برای تولید این نوع برنامه‌ها زحمت زیادی کشیده می‌شود، اظهار کرد: در یک برنامه مثل «ماه عسل» که رفت و آمد در آن زیاد است و چند ده نفر همزمان کار می‌کنند تا برنامه زنده روی آنتن برود، نیاز به مدیریتی قوی است که این توانایی مدیریت در احسان علیخانی وجود دارد.

پورحسین در پایان با اشاره به اینکه کار ما در چنین شرایطی تنها حسرت خوردن است، گفت: وقتی می‌بینم که احسان علیخانی می‌تواند چنین برنامه‌ای بسازد و من نمی‌توانم، حسرت می‌خورم. درست مثل وقتی که یک نفر شعر می‌گوید یا بازیکنی که خوب بازی می‌کند و من نمی‌توانم.

انتقاد مردم نسبت به لحن تند علیخانی با خانم‌ها
داوود نعمتی، مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما با اشاره به اینکه «ماه عسل» یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ماه رمضان است، اظهار کرد: در بین برنامه های ماه رمضان امسال، «ماه عسل» موجب بیشترین تماس های تلفنی مردمی با روابط عمومی صدا و سیما شد.

وی ادامه داد: در طول یک ماه رمضان، بیش از ۸۰ هزار تماس تلفنی با روابط عمومی گرفته شد که حدود ۶۷ درصد از این تعداد مختص برنامه «ماه عسل» بود. طبق بررسی‌های انجام شده از این ۶۷ درصد، ۵۷ درصد قدردانی، ۱۸ درصد قدردانی به همراه بیان درخواست و ۲۵ درصد باقیمانده مربوط به انتقاداتی بود که نسبت به برخی موضوعات و بخش های این برنامه صورت گرفت.

نعمتی سپس با بیان اینکه نظرات رضایت‌بخش مردم درباره‌ی ماه «ماه عسل» بر چند محور قرار داشت، گفت: نظرات مثبت مردم درباره این برنامه بیشتر مربوط پرداختن به موضوعات جدید، انتخاب مهمان‌ها از بطن جامعه، اجرای صمیمی احسان علیخانی و آموزنده بودن مطالب مطرح شده در این برنامه بود.

وی ادامه داد: انتقادات وارده بر این برنامه بیشتر درباره پرداختن به موضوعات تاثربرانگیز و لحن تند احسان علیخانی نسبت به خانم‌ها بوده است و ما تمام تلاشمان را کردیم که این مسائل را با کمترین فرسایش زمانی در اختیار عوامل «ماه عسل» قرار بدهیم تا بتوانند این مسائل را زودتر حل کنند.

نعمتی همچنین این میزان بالای تماس‌های تلفنی با روابط عمومی را نشان‌دهنده‌ی علاقه‌مندی مردم به این برنامه دانست و گفت: مردم تماس می‌گرفتند و دیگاه‌های متفاوتشان را درباره بخش‌های مختلف برنامه مطرح می‌کردند و من فکر می‌کنم این امر بیانگر این است که آنها توانستند با این برنامه ارتباط برقرار کنند و آن را دوست داشته باشند.

مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما که مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات است، گفت: بررسی نظرات مردم نشان می‌دهد که مخاطبان بیش از پیش به محتوا توجه داشته‌اند و کمتر به ساختار برنامه پرداخته‌اند.

وی در پایان «ماه عسل» را مورد حمایت اکثریت مخاطبان دانست و افزود: با وجود حاشیه های که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای این برنامه به وجود آمده بود، باز هم تماس های تلفنی زیادی در راستای حمایت از این برنامه و مجری آن با روابط عمومی صدا و سیما صورت می گرفت.

در «ماه عسل» سیاه یا سفیدنمایی نمادین وجود ندارد
کاظم جلالی – رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی – با اشاره به اینکه تولید برنامه گفت وگو محور کار بسیار سختی است، گفت: با وجود این مساله باز هم «ماه عسل» از موفق‌ترین برنامه‌های صدا و سیما به شمار می‌رود و به نظر من این موضوع بیشتر به خاطر قابلیت های احسان علیخانی است.

جلالی این برنامه را واقع گرایانه دانست و افزود: در برنامه «ماه عسل» سیاه یا سفیدنمایی نمادین وجود ندارد و این در حالی است که در بیشتر برنامه‌های تلویزیونی سفید نمایی و در بسیاری از برنامه‌های خارج از تلویزیون سیاه نمایی وجود دارد که اصلا قابل باور نیستند.

وی با اشاره به بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی نظرات مردم درباره این برنامه، در این زمینه اظهار کرد: عده‌ای از مردم که دید منتقدانه داشته‌اند بیشتر به موضوعاتی چون “تلویزیون برای مخاطب ارزش قائل نیست”، “برنامه هدفش را گم کرده”، “تلویزیون چون پول ندارد به برنامه‌های گفت و گو محور رو آورده است”، “برنامه از خط قرمز ها عبور کرده” و مسائلی دیگر از این دست پرداخته بودند.

جلالی ادامه داد: موافقین هم حرف‌هایی چون “برنامه سازی کار آسانی نست”، “مردم به این برنامه ها نیاز دارند”، ” برخورد احسان علیخانی بسیار روانشناسانه است” را مطرح کره بودند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس «ماه عسل» را علیرغم انتقاداتی که وجود دارد، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون دانست و بیان کرد: این برنامه تبدیل به تریبونی برای مردم عادی جامعه شده است که صدایشان در جامعه شنیده نمی‌شود. مردم‌مداری و مردم‌محوری از جمله مهمترین ویژگی‌های این برنامه است.

جلالی همچنین با اشاره به اینکه در اکثر برنامه‌های گفت و گو محور ما معمولا از فوتبالیست‌ها و سینماداران دعوت می‌شود، افزود: در این برنامه مهمانان به نوعی از کف خیابان های شهر انتخاب می شوند و به برنامه دعوت می شوند تا داستان زندگی خودشان که بسیار خاص است را تعریف کنند و این بسیار جالب است.

سوژه‌هایی که از کف خیابان انتخاب شدند
در بخشی از این مراسم احسان علیخانی، مجری برنامه «ماه عسل» ضمن تشکر از نگاه دقیق کاظم جلالی گفت: همان طور که دکتر جلالی مطرح کردند، سوژه‌های برنامه از کف خیابان انتخاب شده‌اند و مخاطبان ممکن است از این جمله، هم برداشت بد و هم برداشت خوب داشته باشند.

وی ادامه داد: برای من بسیار کار بسیار ساده‌ای بود که در ۳۰ شب از حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و هنری مهمانان دعوت کنم. ادعایی ندارم ولی من فرم های دیگر برنامه سازی را به راحتی بلدم، ولی باید بدانیم که ساخت برنامه با این مهمانان بسیار سخت است.

احسان علیخانیبا اشاره به اینکه ما بیشتر از ۱۰ مهمان در ۱۰ برنامه مختلف داشتیم که هیچ کدام از آنها تهران را تاکنون ندیده بودند چه برسد به استودیوی برنامه‌سازی، گفت: هیچ کس به اندازه خود مهمانان «ماه عسل» نمی داند که چطور این افراد کشف شدند و چقدر طول کشید تا به برنامه بیایند.

این مجری برنامه‌های تلویزیونی اظهار کرد: این برنامه اگر تلخ بود یا اگر شاد مهم این است که ما آن را با ناامیدی تمام نکردیم و این آدمی را خرسند و دلگرم می‌کند و من ممنون تک تک مهمانانی هستم که اجازه دادند شاهد ماجراهایشان باشم.

او در پایان از زحمات مادرش تشکر و جایزه‌اش را به او تقدیم کرد.

ماه عسل سراسر غم و غصه نیست
در این مراسم محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین ضمن ابراز خوشحالی از میزبانی یکی از بهترین برنامه‌های صدا و سیما، گفت: ۷۵ درصد رضایت از یک برنامه میزان کمی نیست.

صلاحی همچنین با بیان اینکه «ماه عسل» زیبایی های احساسات مردم ایران را ارائه می دهد، اظهار کرد: اینکه برخی می گویند این برنامه سراسر غم و غصه است کاملا اشتباه است؛ چرا که برعکس «ماه عسل» این فرصت را برای همه فراهم می کند که زیبایی های مردم را آشکار کند.

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا