آرایش و زیبایی

اثرات جوان‌سازی، درمان اسکار آکنه و ترک پوستی

اثرات جوان‌سازی، درمان اسکار آکنه و ترک پوستی

(اثرات درماپن)

دکتر علیرضا واعظ شوشتری جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی عضو انجمن متخصصین پوست اروپا

درماپن یا میکرونیدلینگ، تکنولوژی نسبتاً جدیدی است که از طریق واردکردن سوزن‌های ظریف به پوست عمل می‌کند. این روش موجب بالارفتن غلظت کلاژن و تحریک کلاژن‌سازی (Collagen induction therapy)در پوست می‌شود .در این مقاله سعی بر این است به پرسش‌هایی که درباره‌ی درماپن(Dermapen) یا میکرونیدلینگ (Microneedling)وجود دارد، پاسخ داده شود.

آیا درماپن دقیقا همان میکرونیدلینگ است؟

از نظر مکانیسم کلی، بله؛ ولی تفاوت‌های کمی بین درماپن و وسیله‌ای که به میکرونیدلینگ معروف است وجود دارد. درماپن، وسیله‌ای الکتریکی به شکل یک قلم است که بسته به نوع سری(تیپ) که سر دستگاه بسته می‌شود، تعدادی سوزن به صورت عمودی حرکت می‌کنند که با قراردادن آن روی پوست، این سوزن‌ها دفعات متعدد و به صورت عمودی وارد پوست می‌شوند. میکرونیدلینگ، وسیله‌ای استوانه‌ای است که اطراف این استوانه، تعداد زیادی سوزن وجود دارد که با حرکت‌دادن روی پوست این سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند. همین‌جا مشخص است که ورود سوزن با میکرونیدلینگ به طور کامل عمودی نیست. از طرف دیگر هر دستگاه میکرونیدلینگ، عمق مشخصی دارد؛ ولی عمق نفوذ سوزن در درماپن بسته به کاربرد، قابل تغییر است.

مکانیسم اثر درماپن چگونه است؟

با ورود سوزن‌ها به پوست، منافذ و کانال‌های بسیار ریزی در پوست ایجاد می‌شود که پوست، این سوراخ‌ها را به صورت زخم‌های کوچک درنظر می‌گیرد و اقدام به ترمیم آن‌ها می‌کند؛ پس مقدار زیادی فاکتورهای رشد تولید می‌شود که در نتیجه‌ی آن، مقدار زیادی کلاژن ساخته می‌شود. این مسئله باعث ایجاد نتایج مختلف درماپن می‌شود. می‌توان همزمان با انجام درماپن، بسته به اینکه چه هدفی از انجام درماپن داریم، موادی روی پوست قرار دهیم. این عمل باعث نفوذ همزمان ماده به پوست می‌شود که اثری فوق‌العاده در درمان دارد.

آیا این عمل دردناک است؟

خیر. در اکثر مواقع، قبل از درماپن از بی‌حسی موضعی روی پوست فرد استفاده می‌شود که این عمل را به‌طور کامل بدون درد می‌کند.

کاربردهای درماپن چیست؟

جوان‌سازی و رفع چین و چروک پوست:

مهم‌ترین عامل ایجاد چین‌وچروک و افتادگی پوست، کاهش غلظت کلاژن و الاستین است. درماپن با ایجاد منفذهای بسیار ریز، باعث تحریک فیبروبلاست‌ها و پروسه ترمیم  می‌شود که در این بین مقدار زیادی کلاژن ساخته می‌شود. به‌طور معمول بین سه تا پنج جلسه درمان برای جوان‌سازی پوست لازم است که فاصله‌ی بین جلسات حدود شش هفته است. درماپن در درمان چروک‌های خاص مثل دوردهان یا کنار و زیر چشم هم تاثیر زیادی دارد.
درمان جای جوش و آکنه و کوچک‌کردن منافذ باز پوست:
ساخت کلاژن هنگام انجام درماپن باعث می‌شود اسکارهای ناشی از آکنه، عمق کمتری پیدا کنند و منافذ پوست بسته‌تر شود. این روش در اسکار آبله‌مرغان و سالک هم موثر است.

استرچ مارک(Stretch Marks) یا ترک‌های ناشی از حاملگی، چاقی و بلوغ(Striae):

ترک‌های پوستی، مشکل بسیاری از افراد به‌خصوص خانم‌هاست که درمان آن هم بسیار مشکل است؛ اما خوشبختانه درماپن در درمان ترک پوستی اثر بسیار خوبی دارد؛ البته این درمان به‌طورحتم باید همراه با استفاده از تکنیک‌های خاص همزمان روی پوست باشد. به‌طور معمول چند جلسه درمانی(سه تا شش جلسه) برای درمان ترک پوستی لازم است.

آثار ناشی از زخم‌های شدید و سوختگی: 

به‌وسیله‌ی درماپن می‌توان آثار ناشی از بخیه و زخم و جراحی و نیز اسکار باقی‌مانده‌ی سوختگی‌ها و جای جوش و آکنه را به حداقل رساند.

درمان لک صورت:

درماپن در درمان لک صورت موثر است. مکانیسم اصلی اثر در این مسئله، داروی همزمانی است که استفاده می‌شود. با استفاده از درماپن، داروهای ضدلک وارد محل می‌شوند که به‌طور معمول طی چهار تا شش هفته اثر آن‌ها ظاهر می‌شود. از طرف دیگر، ایجاد منافذ ظریف در پوست صورت باعث می‌شود نفوذ داروهای ضدلک موضعی تا 90درصد بیشتر شود و این مسئله در بهبود لک صورت اثر زیادی دارد.
درماپن در روشن‌کردن پوست به‌صورت کلی هم موثر است.

افزایش نفوذپذیری پوست نسبت به درمان‌های موضعی:

به‌طور معمول، داروها نفوذ کمی روی پوست دارند. درماپن با ایجاد منافذ ظریف در پوست، این میزان نفوذپذیری را تا90 درصد افزایش می‌دهد؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که برای همه‌ی درمان‌های موضعی پوست استفاده از درماپن می‌تواند نتایج بسیار بهتری را در زمان کوتاه‌تری به‌وجود آورد.

 مزیت‌های درماپن چیست؟

این روش، فیزیکی و فیزیولوژیک است و عوارض کمی دارد و به‌دلیل اینکه آسیب جدی به پوست وارد نمی‌کند، می‌توان در تمام نقاط صورت و بدن اجرا کرد و دوره‌ی بهبودی کوتاهی دارد. این روش بدون درد است و امکان تغییر رنگ پوست بعد از انجام آن بسیار کم است؛ در ضمن این عمل را در فصول گرم هم می‌توان به راحتی انجام داد.

عوارض درماپن چیست؟

درماپن بسیار ایمن است و تاکنون عارضه‌ی جدی گزارش نشده است؛ ولی ممکن است قرمزی و تورم طی یک تا سه روز بعد از درمان ایجاد شود که گذراست. در صورتی که سابقه‌ی تب‌خال دارید قبل از انجام درماپن پزشک‌تان را مطلع کنید.

نکات منع مصرف درماپن کدام است؟

استفاده از درماپن در بیماران هموفیلی یا بیمارانی که داروی ضد انعقاد (وارفارین) مصرف می‌کنند ممنوع است؛ چون باعث خونریزی و کبودی می‌شود. افرادی که از آسپیرین استفاده می‌کنند هم ممکن است بعد از درماپن، دچار کبودی شوند. عفونت محل انجام درماپن هم از نکات منع مصرف است.

آیا امکان ایجاد بیماری خونی یا انتقال بیماری‌های ویروسی از این طریق وجود دارد؟

خیر. برای هر جلسه، یک سری (تیپ) استریل، باز و سر دستگاه بسته می‌شود. پس از اتمام هم، این تیپ دور انداخته  و برای جلسه‌ی بعدی، تیپ جدید استفاده می‌شود.

جوانسازی پوست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا