آرایش و زیبایی

اثرات بوتاکس تقلبی، از افتادگی دائم پلک تا عفونت شدید صورت

 

بوتاکس، سم ضعیف شده‌ی میکروب بوتولونیوم است که با ایجاد فلج موقتی در عضلات، به طور جانبی منجر به رفع چین و چروک می‌شود که این مطلب مستلزم شرایط خاصی است.

دکتر محمدرضا برزگر، فوق تخصص پوست، زیبایی و لیزر در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بوتاکس‌هایی که در کشور وجود دارد، متعدد است، ولی 2 نوع آن که مورد تأیید وزارت بهداشت هم هست، نوع کره‌ای و انگلیسی آن است که استاندارد بوده و عوارض کوتاه و بلندمدت ندارد ولی انواع غیراستاندارد هم وجود دارد که به علت ارزان‌تر بودن، افراد جذب آن‌ها می‌شوند. ضمن اینکه اکثر افراد غیرمتخصص از این نوع غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

 

دکتر برزگر ادامه داد: مقدار داروی مؤثره‌ای که در موارد تقلبی بوتاکس وجود دارد بین 300-0 درصد مقدار مجاز آن است و از آن جایی که به علت عدم استاندارد بودن، دوز مجاز آن‌ها مشخص نیست، عوارضی چون افتادگی پلک، تورم شدید پلک، انواع عفونت‌ها و واکنش‌های شدید ویروسی را در پی خواهد داشت. ضمن این که مواد ناخالص و آلرژی‌زا هم در انواع غیراستاندارد بوتاکس فراوان است.

 

وی افزود: بعضی عوارض بلندمدت هم وجود دارد که بسته به میزان مواد ناخالص و آلرژی‌زا در بوتاکس‌های غیراستاندارد، به مرور ظاهر می‌گردد و افراد حتماً باید از اصل بودن نوع بوتاکس مصرفی، مطلع باشند، ضمن این که تأکید می‌شود تزریق بوتاکس حتماً در شرایط استریل و توسط متخصص پوست با تجربه انجام گیرد.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا