فناوری

ابداع حمام نور قابل حمل برای درمان یرقان نوزادان

 

حمام نوریک محقق آمریکایی دستگاه قابل حملی ابداع کرده که می‌تواند کار حمام نوزاد در نور آبی را برای درمان بیماری یرقان یا زردی در کشورهای در حال توسعه که از منبع برق ثابت برخوردار نیستند، انجام دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دونا برزینسکی، پزشک اطفال مستقر در بوستون دستگاه «Bili-Hut» را ساخته که بر خلاف دستگاه‌های نور درمانی مورد استفاده در مراکز مراقبتهای ویژه نوزادان مدرن، از باتری برای تامین نیروی خود استفاده می‌کند.

از هر 10 نوازد، هشت مورد به یرقان دچار هستند که در آن رنگدانه خونی ساخته شده، رنگ پوست و چشمها به رنگ زرد درآمده و در مغز به مواد سمی تبدیل می‌شوند.

اگرچه این بیماری به راحتی قابل درمان است اما هر ساله حدود شش میلیون کودک در سراسر جهان درمان نشده و در نتیجه در معرض بیماریهایی مانند فلج مغزی، نابینایی، ناشنوایی، آسیب شناختی و حتی مرگ قرار می‌گیرند.

مشکل اینجاست که درمان آزمایش شده و درست برای یرقان که شامل حمام نوزاد در نور آبی بوده، در بسیاری از بیمارستانهای کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود منبع برق ثابت امکان‌پذیر نیست.

طول موج 460 نانومتری نور آبی یک واکنش شیمیایی را تحریک می‌کند که رنگدانه خونی بیلی‌روبین را در آب قابل حل کرده و منجر به تصفیه آن بطور طبیعی توسط ادرار کودک و بدون پردازش کبد می‌شود.

دستگاه‌های استاندارد نور درمانی این کار را بخوبی انجام می‌دهند اما هزینه هر کدام حدود 3000 دلار است. این دستگاه‌ها همچنین بسیار بزرگ بوده و نیازمند کارکنان آموزش دیده و یک جریان برق مداوم هستند.

هزینه هر دستگاه Bili-Hut حدود 400 دلار بوده و محققان در حال کار برای کاهش بیشتر هزینه‌های آن هستند.

این ساختار چادر مانند از ارتفاع حدود 30 سانتیمتر برخوردار بوده و دور بدن کودک مانند پوشش کالسکه قرار می‌گیرد. این چادر با سه میله فایبرگلاس نگه داشته شده و می‌توان آنرا برای حمل آسانتر تا کرده و آن را حمل کرد.

داخل این دستگاه که از پوشش بازتابنده میلار مشابه پتوهای حرارتی برخوردار بوده، نور آبی تولید شده با چندین نوار ال‌ای دی داخلی را منعکس کرده و درخششی را ایجاد می‌کند که می‌تواند توسط یک باتری خودرو 12 ولتی کار کرده و تا یک ماه به کار خود ادامه دهد.

در صورتیکه این نور بدون اختلال جریان داشته باشد، نوزاد مبتلا به یرقان طی چند روز درمان خواهد شد.

اولین کارآزمایی این پژوهش در ماه جاری در بیمارستان سنت بونیفیس در هائیتی آغاز خواهد شد که با اختلال برق زیادی روبه‌روست. پزشکان این بیمارستان به جای دستگاه استاندارد نور درمانی از دو Bili-Hut استفاده خواهند کرد.

در نهایت برزینسکی امیدوار است که این دستگاه در کشورهای توسعه‌یافته نیز مورد کاربری قرار گرفته و دیگر نیازی به اقامت طولانی مدت مادران در بیمارستان برای درمان یرقان احتمالی نوزادانشان و هزینه‌های بالای آن نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا