پزشکی و سلامت

آیا گیاهخوار شدن مضر است؟

رژیم گیاهخواری چیست؟ روش های گیاهخوار شدن چیست؟ گیاهخواری یک انتخاب فردی است. روزانه با مردم زیادی روبرو می شویم که قصد دارند گیاهخوار شوند. اما با آن ها که صحبت می کنید متوجه می شوید که اکثر آن ها از سخت بودن و نداشتن اراده برای رسیدن به این هدف صحبت می کنند. اما این کار بسیار آسان و لذت بخش است و تبدیل شدن به یک گیاهخوار و داشتن رژیم های مخصوص آن نیاز به کمی اطلاعات و آموزش دارد که ما در اختیار شما قرار می دهیم.

چرا گیاهخوار شوید؟

شاید دوست نداشته باشید که گیاهخوار شوید و یا یک فرد متعصب بر روی گوشت خواری هستید اما ما در این جا چندین دلی می آوریم که چرا گیاهخوار شویم. با ما همراه شوید تا قدم به قدم شما را به سوی این کار متقاعد کنیم.

چربی ها را کنار بگذارید

در حالی که گوشت حاوی مقدار زیادی پروتئین است, اما به همان اندازه و یا بیشتر از آن حاوی چربی های مضر است که با خوردن گوشت وارد بدن می شود. این به این معنی است که با برداشتن گوشت از برنامه غذایی خود, این چربی های بد را حذف می کنید و به جای آن مواد غذایی مصرف می کنیم که چربی های مفید را برای شما تامین می کند. نکته دیگر هم اینجاست که به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری هایی چون بیماری های قلبی – عروقی، دیابت، سرطان ها و غیره را کاهش می دهد. افراد گیاهخوار بر اساس تحقیق کمتر در معرض خطر بیماری هایی مانند فشار خون, بیماری های قلبی, سرطان و غیره هستند.

متر شدن مسمومیت های غذایی

میلیون ها نفر در سال دچار مسمومیت غذایی می شوند که اکثر آن ها بر اثر خوردن گوشت می باشد. زیرا گوشت ها یک منبع مناسب برای ذخیره باکتری های مضر هستند و اگر آن ها به درستی نگهداری و پخته نشوند خطر ابتلا به مسمومیت های غذایی را افزایش می دهند. با خارج کردن گوشت از برنامه غذاییتان این خطر را کاهش دهید. (همچنین اگر بتوانید تخم مرغ و لبنیات را هم خارج کنید خوب است اما این کار کاملا اختیاری می باشد).

درد و رنج حیوانات را کاهش دهید

یکی دیگر از عواملی که باعث گیاهخوار شدن می شود، کاهش درد و رنج حیوانات و کشته شدن آن هاست. با گیاهخواری شما کمک زیادی به این کار و کمتر کشته شدن حیوانات می کنید.

کمک به محیط زیست

در واقع صنعت گوشت با شیوه های متعددی به محیط زیست آسیب می زند. از چرخه تهیه گوشت بعد از کشته شدن حیوانات تا مواد زائد بدن حیوانات. با گیاهخواری، کمکی به کمتر شدن کشتار حیوانات و به دنبال آن به محیط زیست کرده اید.

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از ویژگی های گیاهخواری، کاهش وزن به طور طبیعی و مناسب است. اما ممکن است یک گیاهخوار باشید ولی مواد غذایی مانند سیب زمینی سرخ کرده, سرخ کردنی ها، پیتزا و غیره را مصرف کنید که باعث چاقی می شود. اما تحقیقات نشان می دهد که اکثر افراد گیاهخوار نسبت به گوشت خواران اندام مناسب تری دارند.

مواد مغذی بیشتری دریافت کنید

به طور کلی (نه لزوما) گیاهخواران برای دریافت مواد مغذی بدنشان به جای استفاده از گوشت از موادی مانند میوه ها, سبزیجات, لوبیا, دانه های کامل و غیره استفاده می کنند که جایگزینی بسیار مناسبی نیز  برای سایز مواد غذایی هستند و برای سلامتی کاملا مفید می باشند.

چگونه گیاهخوار شویم؟

دلیل خوبی داشته باشید

شاید شما تصمیم بگیرید که گیاهخوار شوید اما اگر دلیل مناسب و خوبی برای این کار نداشته باشید قطعا در آینده خسته می شوید و از این کار دست می کشید. پس باید دلیل و انگیزه خوبی برای گیاه خوار شدن داشته باشید. دلایل را بالاتر ذکر کردیم. شاید شما دلایل مخصوص به خود داشته باشید.

در رابطه با بدن خود و نیاز هایی که دارد تحقیق و مطالعه کنید

قبل از شروع هر کار جدید و یا تغییر در سبک زندگی یا عادت ها سعی کنید که تا حدی که می توانید درباره آن بخوانید و مطالعه کنید. درباره گیاهخواری نیز شروع به خواندن کنید از کتاب ها گرفته تا مقالات مرتبط با آن. شما باید به خوبی بدن خود را بشناسید و بدانید که برای ادامه حیاط به عنوان یک فرد سالم به چه مواد مغذی احتیاج دارید. گیاهان و سبزیجات و یا دانه هایی که می توانند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند کدامند؟ کدام دسته از مواد مغذی و … با حذف گوشت دیگر دریافت نخواند شد؟ جایگزین های مناسب از گیاهان و دانه ها برای هر یک از این مواد غذایی کدام است. و … مطالعات خود را در این زمینه کامل کنید.

مطمئن شوید به اندازه کافی غذا می خورید

شما قرار نیست با گیاهخوار شدن به خود رنج و سختی بدهید بلکه شما کاربران با این کار به دنبال سلامتی و آسایش بیشتر هستید. پس به خاطر داشته باشید که شما باید جایگزین های خوبی برای مواد گوشتی پیدا کنید و انها را با مقدار مناسب جایگزین کنید. نشانه هایی از ضعف، لاغر شدن سریع، و حالات نامتعادل را با دقت برررسی کنید.

دستورالعمل های خوب را پیدا کنید

رای این که این راه دشوار نباشد به دنبال دستورالعمل های خوب باشید. حتما لازم نیست به سراغ کتاب های آشپزی مختلف بروید، اگرچه این خودش یک راه است. اما به راحتی می توانید به سراغ سایت ها و منابع مناسب بروید و برنامه غذایی خوبی برای خودتان فراهم کنید. باید توجه داشته باشید که همه این دستورالعمل ها خوب و مفید نیستند. شما ذائقه مخصوص به خود را دارید. در این بین شما باید به علایق خود هم دقت کنید. برای شروع مواردی که به ذائقه شما نزدیک تر هستند را انتخاب کنید.

دستورالعمل را یک هفته اجرا کنید

پیشنهاد می شود که یک دستور العمل را یک هفته اجرا کنید و اگر مورد علاقه تان بود آن را به برنامه غذاییتان وارد کنید. با این روند پس از مدتی شما حدود ۵-۱۰ دستورالعمل برای گیاهخواری خواهید داشت که مورد علاقه شما هستند و مانند قبل می توانید آن ها را استفاده کنید.

به لیبل ها و برچسب ها دقت کنید

شما باید اصول خرید را هم از دید یک گیاهخوار فرا بگیرید. به هنگام خرید محصولات بسته بندی شده همیشه نشان هایی به صورت رنگی یا نوشته برای تشخیص مقدار کالری، قند، چربی، و … درج شده است. به سراغ رنگ های سبز در این جداول و قند و چربی پایین باشید. خود را پیش از اندازه درگیر این اعداد و نوشته های درج شده نکنید با این حال به عنوان یک گیاهخوار توجه لازم را داشته باشید.

جایگزینی

ممکن است شما یک غذا را خیلی دوست داشته باشید که داخل آن گوشت وجود دارد. برای گیاهخوار شدن سعی نکنید آن غذا را از برنامه تان خارج کنید، به جای این کار به دنبال یک جایگزین برای گوشت باشید. برای مثال اگر شما اسپاگتی دوست دارید می توانید به جای گوشت از سویا استفاده کنید.

با گوشت قرمز شروع کنید

تجربه نشان داده است گیاه خوار شدن به صورت تدریجی بهتر از به یک باره گیاهخوار شدن است. برای مثال می توانید در هفته اول یک غذای مخصوص گیاهخواری بخورید و هفته بعد دو تا و به همین ترتیب. همچنین به یک باره تمامی گوشت ها را حذف نکنید.
اول با گوشت قرمز شروع کنید که نا سالم تر از بقیه می باشد. پس از این که کامل گوشت قرمز را کنار گذاشتید, حال وقت آن رسیده که بقیه گوشت ها را هم کنار بگذارید مثل گوشت مرغ, ماهی و غیره.

مجله اینترنتی زندگی سالم

امیر موچانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا