پزشکی و سلامت

آیا کرفس باعث سقط می شود؟خوردن کرفس در مادران باردار

آیا کرفس باعث سقط می شود؟خوردن کرفس در مادران باردار

آیا بین کرفس و سقط جنین ارتباطی وجود دارد؟

کرفس از جمله سبزیجاتی است که خلاف بدطعم بودنش، خواص فراوانی خصوصا در کاهش وزن دارد. این روزها هم که بحث لاغری و خوش‌اندامی یکی از دغدغه های مهم زندگی پیر و جوان، زن و مرد شده است، مصرف این سبزی و خوراکی‌های موثر دیگر از تب و تاب بالایی برخوردار است؛ اما به گفته متخصصین تغذیه، افراط و تفریط در مصرف ماده ای خاص یا رژیم های تک غذایی از عمده ترین اشتباهاتی است که بعضا عواقبی خطرناک تر از عوارض چاقی را به همراه دارد و ضروری است هشدارهای لازم راجع به هریک، به مردم یادآوری شود. گیاه کرفس یکی از صدها نوع ماده غذایی است که در این شماره پیرامون آن با دکتر محمدحسن انتظاری متخصص تعذیه به گفت وگو می نشینیم.

بهترین روش مصرف کرفس برای کاهش وزن چیست؟

البته اگر این سبزی یا هریک از سبزیجات به صورت خام مصرف شود بهتر است؛ اما بخارپز شده آنها هم مفید است. کرفس هم از آنجا که فیبر فراوان و تاثیر زیادی بر دستگاه گوارش دارد، توصیه می‌شود به هر روشی که قابل تحمل است مصرف شود. نوشیدن آب کرفس برای کسانی که درصدد کاهش وزن هستند یا از رژیم غذایی کم‌انرژی پیروی می‌کنند، بسیار مناسب است. هرچند نوشیدن آب کرفس باعث می‌شود مقادیر زیادی از فیبر موجود در آن به‌طور کامل به بدن نرسد، ولی در مقایسه با مصرف سایر آبمیوه‌ها مثل آب پرتقال که هر لیوان آن ۱۲۰ کیلوکالری به بدن می‌رساند، کالری کمتری دارد.

آیا واقع کرفس میل به خوردن شیرینی‌جات را کاهش می دهد؟

بله همینطور است؛ با مصرف روزانه آب کرفس ولع خوردن شیرینی‌جات و میل به خوراکی‌های شیرین که عامل مهمی در جوش زدن و ایجاد لکه ها و بالارفتن قندخون بدن خواهند بود، کم می شود.

اکثر اوقات برگ کرفس دور ریخته و بیشتر از ساقه آن استفاده می شود؛ آیا برگ کرفس خاصیت لازم را دارد؟
اتفاقا ساقه کرفس ویتامین زیادی ندارد و برگ‌های آن حاوی ویتامین A و C است. کرفس خاصیت هضم‌کنندگی خوبی دارد و از دیگر خواص آن می‌توان به مقابله با سرطان و کاهنده فشارخون و کلسترول اشاره کرد.

مصرف کرفس برای چه بیماری هایی توصیه می‌شود؟
مصرف آب کرفس برای کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بسیار مفید است و از آب کرفس حتی می‌توان به‌عنوان یک ملین طبیعی و ضدیبوست استفاده کرد؛ چرا که آب کرفس ادرار آور بوده و پتاسیم و سدیم موجود در آن، تنظیم‌کننده مایعات بدن است.همچنین آب کرفس برای رفع التهاب مفاصل و انقباض عضلانی ماهیچه‌ها نیز کاربرد دارد و مصرف این سبزی برای بیماران مبتلا به آسم و آرتروز بسیار مناسب است. مصرف کرفس در افرادی که دچار سنگ‌های مجاری ادراری هستند نیز می‌تواند باعث از بین رفتن این سنگ‌ها بشود. آب کرفس از بین برنده قوی سموم بدن است و مصرف آن باعث شکستن و حذف سنگ‌های کلیوی می‌شود.

برخی از مردم معتقدند کرفس، کالری منفی دارد، این نظر درست است؟
نه، ما در منابع علمی کتاب‌های تغذیه چیزی به نام «کالری منفی» نداریم و این نوع باورها بیشتر در میان عوام رواج دارد و نمی‌توان به آنها استناد کرد. ضمن اینکه حتی اگر ما این مسئله را در مورد کرفس قبول کنیم، باز هم از این دیدگاه تأثیر چندانی بر کاهش وزن فرد نخواهد داشت.

چرا؟
دلیل آن کاملا ساده است، ما در روز چقدر می‌توانیم کرفس بخوریم؟ اگر یک نفر در روز 100 یا حتی 200 گرم کرفس مصرف کند و انرژی مورد نیاز بدن برای هضم این مقدار کرفس 40 کیلوکالری باشد و فرض کنیم کرفس هم فقط 20 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند، در کل این مقدار کرفس روزانه 20 کیلوکالری به کاهش وزن ما کمک خواهد کرد.  این میزان در مقایسه با حدود 1500 کیلوکالری مصرفی روزانه بسیار ناچیز است.

بهترین زمان برای مصرف آب کرفس چه ساعتی از شبانه روز است ؟
برای اینکه کرفس اثر بهتری داشته باشد، توصیه می شود صبح زود و با معده خالی خورده شود؛ زیرا ولع خوردن غذا به‌خصوص موادخوراکی شیرین را کاهش می‌دهد.

 بهترین نحوه نگهداری این گیاه چیست؟
صحیح ترین روش برای نگهداری از کرفس هم این است که قبل از مصرف، آن را به صورت قطعه‌قطعه درنیاورید تا مواد مغذی آن از دست نرود؛ ضمن اینکه شست وشوی این سبزی به ویژه در قسمت‌های نزدیک تر به ریشه باید با دقت بیشتری انجام شود.

کرفس
آیا کرفس باعث سقط می شود؟خوردن کرفس در مادران باردار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا