آشپزی و آشپزخانه

آیا ماست‌ها شيرخشک دارند؟

برخي افراد، نگران استفاده از نشاسته در ماست‌هاي صنعتي هستند و معتقدند حجم بالايي از نشاسته‌هاي معمولي براي افزايش غلظت ماست‌هاي کارخانه‌اي به آنها افزوده مي‌شود…
دکتر اميرمحمد مرتضويان،متخصص صنايع غذايي در هفته نامه سلامت نوشت:بهتر است بدانيد بر اساس استاندارد ملي ايران، افزودن نشاسته يا ‌ژلاتين به عنوان مواد پايدارکننده به ماست‌هاي بدون چربي و کم‌چرب مجاز است. در برخي از ماست‌ها مانند ماست‌هاي همزده يا ميوه‌اي، افزودن نشاسته براي شکل گرفتن بافت ماست يا پخش‌شدن ميوه در آن ضروري است.

از اين رو، افزودن نشاسته به ماست، کار غيرمجاز و بي‌فايده‌اي نيست. البته بايد توجه داشته باشيد که اين نشاسته‌ها از نوع نشاسته‌هاي اصلاح‌شده هستند و آن نشاسته‌اي که شما فکر مي‌کنيد و در غذاهايتان مي‌ريزيد، نيست.

در واقع، نشاسته اصلاح‌شده، نوعي فيبر است که انرژي چنداني ندارد و ميزان آن هم در ماست‌هاي صنعتي، بسيار کم و تعريف‌شده است. معمولا حدود يک‌دهم يا حتي در مواردي، صدم درصد نشاسته اصلاح‌شده به برخي از ماست‌ها افزوده مي‌شود. شيرخشک هم براي بالا بردن ماده خشک در شير به منظور سفت شدن بافت ماست در حدود 3-2 درصد به شير ماست‌سازي مي‌شود و هيچ مشکلي هم ندارد. بنابراين طرفداران ماست بايد خيالشان از مجاز بودن مواد تشکيل‌دهنده اين محصول راحت باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا