پزشکی و سلامت

آیا سفید کردن دندان ها مضر است؟

 

سلامت نیوز: همواره افسانه‌هایی در مورد بهداشت دهان و دندان شنیده‌ایم که به‌صورت شفاهی منتقل‌شده و در فرهنگ‌های مختلف ریشه دوانده است. به طوری که گاه تشخیص واقعیت از تخیل دشوار می‌شود. این افسانه‌ها نه تنها سلامت دهان ما را به خطر می‌اندازند بلکه ما را از نحوه صحیح مراقبت دندان محروم می‌کنند.

به گزارش سلامانه، Medical daily در گزارش اخیر خود به برخی از این اسطوره‌های رایج و درست و غلط بودن آن‌ها پرداخته است:

دندان سفید سالم‌تر است
اشتباه؛ ممکن است دندان‌های شما سفید باشید اما این به معنای عدم وجود عفونت یا کرم خوردگی نیست. رنگ طبیعی دندان از یک فرد به فردی دیگر متغیر است. همچنین با افزایش سن دندان‌ها تغییر رنگ می‌دهند و نیز خراب می‌شوند. به همین دلیل است که رنگ عوض کردن دندان را گاه می‌توان نشانه ناسالم بودن دندان دانست.

سفید کردن دندان مضر است
اشتباه؛ بلیچینگ یکی از خدمات محبوب در سال‌های اخیر برای سفید کردن سریع‌تر و سالم‌تر دندان‌های بیماران است. در گذشته برای سفید کردن دندان از مواد اسیدی استفاده می‌شد که مینای دندان را تحلیل می‌برد اما امروز مواد خنثی به لحاظ ph در بلیچینگ استفاده می‌شود که به مینا و ریشه دندان آسیبی نمی‌رساند.

مسواک زدن لثه خونی خوب نیست
اشتباه؛ مسواک زدن نه تنها برای دندان‌ها مناسب است بلکه برای لثه و زبان نیز مفید است. این کار به از بین بردن جرم‌هایی که منجر به التهاب، ورم لثه و در نهایت بیماری لثه می‌شود کمک می‌کند. در صورت پاک نشدن این جرم‌ها با التهاب و خونریزی لثه مواجه خواهیم بود. اما لازم است کسانی که لثه حساسی دارند به آرامی مسواک کنند. همچنین نگه داشتن مسواک در یک زاویه و نیزکشیدن نخ دادن در اطراف نواحی مورد نظر نه تنها به لثه‌ها آسیبی وارد نمی‌کند بلکه به پاک شدن بافت لثه نیز کمک می‌نماید.

خوردن قند بیشتر وضع دندان‌ها را بدتر می‌کند
شاید؛ شکر برای دندان بد است اما در واقع شکر به تنهایی نیست که به دندان‌ها صدمه می‌زند. باکتری‌های موجود در دهان برای زنده ماندن به شکر فرآوری شده نیاز دارند اما در صورتی که شما قند کمی مصرف کنید اما عادت به رعایت بهداشت منظم دهان خود نداشته باشید مستعد همان ضرر هستید.

گذاشتن یک قرص آسپرین کنار دندان درد آن را تسکین خواهد داد
شاید؛ هرچند آسپرین تنها زمانی اثر دارد که در جریان خون باشد در مورد درد ناشی از لثه می‌تواند به طور موقت درد را تسکین دهد. اما در واقع آسپرین باید به جریان خون وارد شود چون نمی‌تواند از طریق مینای دندان راهی به اعصاب پیدا کند. توصیه می‌شود که برای تسکین درد لثه از مصرف زیاد آسپرین یا ژل دهانی خودداری کنید چون منجر به گر گرفتن علائم بیماری روی لثه‌ها می‌شود.

کشیدن نخ دندان مهم نیست

اشتباه؛ کشیدن نخ دندان گام مهمی پس از مسواک زدن برای جلوگیری از افزایش باکتری است. بدون این کار حدود 33 درصد از سطوح دندان‌هایی که مسواک به آن‌ها دسترسی ندارد پاکیزه نمی‌شود و باکتری‌های موجود در آن نواحی دور از دسترس می‌تواند منجر به بیماری لثه، پوسیدگی و درد شوند. استفاده از نخ دندان راهی ارزان، آسان و ضروری برای سلامت دهان و دندان است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا