پزشکی و سلامت

آیا استرس می‌تواند باعث سفیدی مو شود؟

استرس و سفید شدن مو | همه رنگ موها زیبا هستند. چه رنگ طبیعی خود را انتخاب کنید و چه رنگ مو، هایلایت یا رنگ را تجربه کنید، اغلب بین موهای طبیعی ما (رنگ، سبک، بافت و موارد دیگر) چیزی در مورد موهای سفید واقعاً مردم را مجذوب خود می‌کند. با این‌حال اگر تابه‌حال یک‌رشته خاکستری را روی سرخود مشاهده کرده‌اید، ممکن است از دیدن آن شوکه شده باشید. آیا آن را می‌چینید؟ با خود فکر می‌کنید این موی سفید از کجا آمده است؟

احتمالاً شنیده‌اید که والدین در برخی مواقع وقتی تحت‌فشار هستند، می‌گویند: شما موهای من را سفید کردید، اما آیا واقعیتی در این جمله وجود دارد؟ آیا استرس واقعاً باعث سفیدی مو می‌شود؟ و اگر چنین است، آیا یافتن یک یا دو موی خاکستری به این معنی است که شما باید کلاس‌های یوگا و جلسات مدیتیشن بروید ؟

سفید شدن مو با استرس

علت خاکستری شدن مو

ویلیام گائونیتز، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: موهای سفید به دلیل کاهش و سپس از بین رفتن کامل سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه به نام ملانوسیت در داخل فولیکول مو ایجاد می‌شود.

 معمولاً با افزایش سن به‌طور طبیعی این رنگ‌دانه‌ها از بین می‌روند. با از بین رفتن این سلول‌ها رشته‌های جدید مو سبک‌تر می‌شوند و درنهایت به سایه‌های خاکستری، نقره‌ای و سفید تبدیل می‌شوند.

آیا استرس می‌تواند باعث سفیدی مو شود؟

در اینجا جواب ساده‌ای وجود دارد: بله استرس قطعاً می‌تواند عاملی در سفید شدن موها باشد.

یافته‌های یک مطالعه در سال 2020 توسط دکتر Ya-Chiehssu از دانشگاه هاروارد به‌روشنی این موضوع را روشن می‌کند. این مطالعه با بررسی موش‌ها، ارتباط بالقوه استرس و سفید شدن مو را بررسی کرده است. یافته‌های این مطالعه نشان داد که تمام موش‌های در معرض استرس دچار از دست دادن قابل‌توجهی از سلول‌های بنیادی ملانوسیت و درنتیجه سفیدتر شدن مو شدند. یافته‌های این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که واکنش عصبی، ممکن است به‌شدت در سفید شدن ناشی از استرس نقش داشته باشد.

تأثیر کلی استرس طولانی‌مدت بر بدن

گائونیتز با توضیح اینکه تأثیر کلی استرس طولانی‌مدت بر بدن ازجمله تغییرات شیمیایی و pH – باعث از بین رفتن سلول‌های بنیادی درون پیاز مو می‌شود و تولید ملانین را از بین می‌برد، این یافته‌ها را تأیید می‌کند.

گرچه استرس در سفیدی مو نقش دارد، اما این تنها یکی از عواملی است که به‌مرورزمان باعث از بین رفتن رنگ‌دانه‌های مو می‌شود. گائونیتس می‌گوید: هر چیزی كه نسبتاً برای كبد سمی باشد، مانند داروها یا رژیم غذایی نامناسب، علاوه بر عواملی مانند ژنتیك و حتی گروه خونی، می‌تواند این رویداد را تسریع كند.

استرس فقط یکی از عوامل موثر در سفید شدن مو

دکتر جنیفر ویدر، یک متخصص بهداشت زنان نیز تأکید می‌کند که استرس فقط یکی از عوامل موثر در سفید شدن مو است. شواهدی وجود دارد که هورمون‌های استرس ممکن است در تغییر طول عمر یا فعالیت سلول‌های رنگ‌دانه‌ای در بدن ما نقش داشته باشند اما این‌یک روند تدریجی است و سایر عوامل (مانند مراقبت از مو، استرس و ژنتیک) نیز در این موضوع نقش دارند، بنابراین، اساساً همیشه استرس مقصر نیست.

اگر شروع به مشاهده خاکستری شدن بیشتر موهای کرده‌اید یا نگران هستید که استرس بتواند روند خاکستری شدن را تسریع کند، ممکن است ابتدا بخواهید سبک زندگی و ژنتیک خود را ارزیابی کنید. طبق گفته گوانتیز به نظر می‌رسد که ژنتیک بارنگ خاکستری زودرس در ارتباط است، به این دلیل که روشی که بدن شما قادر به کنترل فشارهای جسمی و روحی است می‌تواند ژنتیکی باشد. با گفتن این نکته، توجه داشته باشید که اگر به خاطر خاکستری شدن موها استرس دارید، درواقع ممکن است وضعیت را بدتر کنید!

بیشاتر بخوانید : علت سفیدی زودرس مو

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا