پزشکی و سلامت

آهسته غذا خوردن هم خطر دارد!

آیا شما هم جزو آن گروه از افرادی هستید که غذایتان را تندتند می‌خورید یا جزو آنهایی که خیلی آهسته غذا می‌خورند؟ آیا جزو آن گروه از افراد هستید که غذایشان را نجویده قورت می‌دهند یا غذای خود را به خوبی می‌جوید؟

به گزارش پایگاه خبری سلامانه، دکتر رسول چوپانی، متخصص طب سنتی گفت: «غذا خوردن هم مانند هر کار دیگری، آدابی دارد که اگر این آداب را رعایت نکنیم، دچار مشکلات فراوانی مانند مشکلات گوارشی می‌شویم».

اما چه آدابی؟ «یکی از مهم‌ترین آداب غذا خوردن این است که وقت کافی و مناسبی برای صرف غذا در نظر بگیریم. غذا خوردن ما نباید بیش از اندازه طولانی یا بیش از اندازه کوتاه باشد. بهتر است که صرف غذا حدود 20 تا 30 دقیقه طول بکشد».

این عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه سخنان خود افزود: «زمانی که شما بیش از اندازه آهسته غذا می‌خورید، بعد از گذشت زمان مشخصی، اسید معده شروع به ترشح برای هضم لقمه‌هایی که در آغاز غذا خوردن، بلعیده‌اید، می‌کند. با شروع فرآیند هضم و ادامه داشتن غذا خوردن شما، دستگاه گوارشتان متحیر می‌شود و نمی‌داند که حرکات گوارشی برای هضم و جذب لقمه‌های اول را ادامه بدهد یا لقمه‌های جدید را بپذیرد. به‌همین دلیل هم غذا خوردن خیلی آهسته، باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود».

وی برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلاتی، به تمام افراد توصیه کرد که وقت کافی و مشخصی را برای غذا خوردن خود در نظر بگیرند و در بین غذا، فاصله‌ای برای انجام دادن کارهای مختلف یا صحبت کردن با تلفن نیندازند. «غذا خوردن باید با آرامش و تمرکز، و به‌صورت پیوسته باشد؛ نه اینکه شما لقمه اول را در دهان بگذارید، مشغول کار و تلفن بشوید و نیم ساعت بعد، به ادامه غذا خوردن خود بپردازید».

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا