پزشکی و سلامت

آقایان مراقب این بیماری باشند.

آقایان مراقب این بیماری باشند.

آمار مربوط به بیماری واریکوسل نشان میدهد که واریکوسل روز به روز افزایش میابد. در این مقاله دلایل ابتلا به واریکوسل و روش های درمانی آن توضیح داده میشود. واریکوسل باعث ناباروری در آقایان میشود و اگر آقایان واریکوسل را جدی نگیرند در آینده نازایی به دنبال دارد و مشکلات زیادی آنها را گریبان گیر میکند.

به گفته دکتر محمدرضا صفری‌نژاد واریکوسل یعنی اتساع  سیاهرگهایی( وریدها) که باعث خارج کردن خون از بیضه میشود. واریکوسل مانند بیماری واریس است که در ساق پاها اتفاق بیفتد.

برای اینکه بیضه ها قابلیت تولید اسپرم مردانه را داشته باشند  میبایست دمای آنها 0.5 درجه از دمای بدن کمتر باشد. چون بیضه ها بیرون بدن هستند زمانی که سیاهرگ های پیرامون بیضه ها گشاد شوند دمای بیضه بالا میرود و تولید اسپرم امکان دارد با مشکل روبرو شود.

تولید و کیفیت مناسب اسپرم با گرفتن بیماری واریکوسل با مشکل مواجه میشود. همه مردها واریکوسل ندارند. اگر واریکوسل در زمان قبل از بلوغ رخ دهد بیضه ها کوچک میمانند. اغلب واریکوسل ها به مرور زمان ایجاد میشوند.واریکوسل را به راحتی میتوان تشخیص داد البته همه افراد مبتلا به بیماری واریکوسل به درمان نیاز ندارند.

15 درصد مردان بین 25 تا 35 یاله واریکوسل دارند. چهل درصد مردانی که به ناباروری دچارند واریکوسل دارند. در بیشتر از 90 درصد موارد بیضه سمت چپ درگیر واریکوسل میشود. موقعی واریکوسل به جراحی نیاز دارد که فرد به ناباروری دچار شده باشد یا احتمال برود فرد در آینده با مشکل ناباروری مواجه شود.
اکثر دانشمندان میگویند عمل جراحی واریکوسل کیفیت اسپرم را بهبود میبخشد. کسانی که هنوز ازدواج نکرده اند و بچه ندارند بهتر است جراحی انجام دهند. کسانی که به واریکوسل دچار میشوند بهتر است به پزشک مراجعه کنند و آزمایش تجزیه منی انجام دهند. در این آزمایش مشخص میشود که کمیت و کیفیت منی به چه شکلی است و اگر طبیعی نباشد عمل جراحی نیاز است که عمل آسانی است. البته افرادی هم هستند که با وجود واریکوسل شدید هم بچه دار شده اند اما اگر ده سال بعد بخواهند بچه دار شوند به ناباروری دچار میشوند زیرا گذشت زمان سبب شده تولید اسپرم دچار اختلال شود. پس واریکوسل دلیل قطعی ناباروری نیست اما میتواند اتفاق بیفتد.
واریکوسل دارای درجه های متفاوتی است نوع خفیف درجه اول، نوع متوسط درجه دوم و نوع شدید درجه سوم است. در واریکوسل درجه 3 تمامی کیسه بیضه همان قسمت از عروق متسع  پر میشود که در اصطلاح میگویند کیسه بیضه از کرم خاکی پر است.

بیماری که مردها را در معرض خطر قرار میدهد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا