فرهنگ و هنر

آشنایی با خانه زیبای بخردی

آشنایی با خانه زیبای بخردی

اکثر توریست ها و مسافران این روزها ترجیح می دهند به جای اقامت در هتل های لوکس مدرن خانه های قدیمی را تجربه کنند که تبدیل به هتل شده و مثل سفری در زمان شما را مهمان سده های پیشین می کند. در اصفهان نیز می توانید یکی از این هتل ها را پیدا کنید.خانه تاریخی بخردی تنها و اولین خانه  تاریخی دوره  صفویه است که به منظور اقامتگاه سنتی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

این خانه هتل 2 ستاره در محله  سنبلستان یا سنبلان (شمال شهر اصفهان) واقع شده است. این محله در دوران پیش از اسلام از روستاهای مجموعه  سپاهان بوده است و در دوران اسلامی در پی پیوند این مجموعه روستاها شهر اصفهان به وجود می آید. محله سنبلان در جبهه  شمال غربی شهر واقع می شود و زمانی که علاءالدوله  کاکویه، از حکمرانان آل بویه، شهر را محصور می نماید محله  سنبلان در داخل حصار واقع  می شود.این خانه در منتهی الیه غربی باغ جمیلان ساخته شده و طول محوطه اصلی آن به اندازه عرض باغ بوده است. با تمام آراستگی دارای تجهیزات داخلی مدرن و به روز دنیا می باشد. این خانه از نوع خانه های ایوان دار متعلق به اوایل دوره  صفویه می باشد. این گونه  از خانه ها اصولاً دارای ایوان در قسمت میانی و تالار اصلی در جبهه  شمالی ایوان و اتاق ها در طرفین شرقی و غربی نبوده اند. از این شیوه  معماری در خانه های قدیمی اصفهان به خصوص در محله  جلفاتعداد قابل توجهی شناخته شده و شاید قدیمی ترین نمونه از این فضای معماری را بتوان در مرحله دوم توسعه کاخ چهل ستون در جبهه شرقی کاخ شناسایی کرد.

تزئینات خانه  تاریخی بخردی دارای اصالت، خلوص و سادگی سبک معماری اوایل دوره  صفویه هستند.
هم زمان با اجرای پروژه  مرمت خانه  تاریخی بخردی، طراحی داخلی این بنا به منظور تبدیل آن به یک اقامتگاه سنتی نیز به اجرا در آمده است. در این طراحی سعی بر آن بوده است تا تسهیلات رفاهی لازم برای میهمانان همراه با حفظ اصالت معماری بنا در نظر گرفته شوند.فضاهای ایجاد شده برای پاسخ به نیازهای یک اقامتگاه سنتی عبارتند از حمام و سرویس های بهداشتی درون اتاق ها، آشپزخانه، پذیرش، حیاط و باغچه.البته این هتل سنتی اینترنت هم دارد و خیلی هم اقامتتان سنتی نخواهد بود!

  درباره مرمتگر خانه بخردی

مرتضی بخردی متولد اصفهان و دانش آموخته  رشته های معماری داخلی و مرمت آثار تاریخی است. در آستانه  هفتاد سالگی، بیش از نیم قرن در زمینه  معماری داخلی و مرمت تجربه دارد و به مدت سی سال در دانشگاه هنر اصفهان به تدریس هنر‌های زیبا و مرمت ابنیه  تاریخی‌ پرداخته است. وی همچنین مؤسس و صاحب اولین نگارخانه شهر اصفهان (گالری کلاسیک اصفهان) می باشد. مرتضی بخردی از سال ۱۳۷۸ به مدت پنج سال به مرمت و بازسازی خانه تاریخی‌ بخردی، به منظور تبدیل آن به یک اقامتگاه سنتی‌، پرداخت.

آشنایی با خانه بخردی در اصفهان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا