فناوری

آشنایی با تمام ویندوزها،از گذشته تا امروز

ویندوزسیستم عامل ویندوز با فراز و نشیب های بسیار به نسخه هشتم رسیده و به غول بی بدیل سیستم عامل رایانه ها تبدیل شده است.

مهمترین نرم افزار هر رایانه سیستم عامل آن می باشد.حال در بین سیستم عامل ها “ویندوز” از همه محبوب تر است.در این گزارش سیری از فراز و نشیب این سیستم عامل را بررسی می کنیم.

 

ويندوزهاي آشنا و ناآشنا

 

براي ورود به حيطه نرم‌افزار بهترين کار اين است که در ابتدا با تاريخچه سيستم‌عامل ويندوز که مسير ورود به اين عرصه است، بيشتر آشنا شويم؛ هر چند بدون ترديد در اين ميان سيستم‌عامل‌هاي ديگري نيز وجود دارد که برخي کاربران از آن‌ها استفاده مي‌کنند اما در اين ادعا نيز ترديدي وجود ندارد که سيستم‌عامل ويندوز مايکروسافت هم‌چنان محبوب‌ترين سيستم‌عامل مورد استفاده کاربران بوده و توانسته است جايگاه خود را ميان آن‌ها حفظ کند.

 

 به همين دليل با تاريخچه اين سيستم‌عامل و برخي نسخه‌هاي معروف و شناخته شده آن بيشتر آشنا مي‌شويم. طول عمر ويندوزها بر اساس طول عمر بسياري از مخاطبان بايت به زماني باز مي‌گردد که ويندوزهاي ميلنيوم و 98 روي سيستم‌عامل‌ها نصب مي‌شد.

 

در آن سال‌ها داشتن نسخه فارسي اين ويندوزها هم نوعي اعتبار بود و کاربراني که از اين نسخه‌ها استفاده مي‌کردند به دليل فارسي بودن ويندوز به خود مي‌باليدند. مدتي گذشت و محصول جديد مايکروسافت با نام ويندوز XP به جهانيان معرفي شد؛ سيستم‌عاملي که به دليل توانايي‌هاي خاص گرافيکي و تفاوت‌هاي چشم‌گير با نمونه‌هاي قبلي، به خوبي توانست جاي خود را در ميان کاربران باز کرده و سال‌ها به عنوان محبوب‌ترين سيستم‌عامل کاربران شناخته شود. به طوري که همچنان نيز سهم اين سيستم‌عامل در بازار سيستم‌عامل‌ها چشم‌گير است و مي‌توان آن را محبوب‌ترين دانست.

 


سيستم‌عاملي به نام هفت

 

 

اما از اکتبر سال 2009 ميلادي و با ورود سيستم‌عامل جديد مايکروسافت، شرايط تغيير کرد. سيستم‌عاملي با نام هفت (Seven) که تفاوت‌هاي چشم‌گير آن با XP توانست بازار فروش سيستم‌عامل‌ها را پس از سال‌ها تکان دهد. حالا چند سالي است که ويندوز هفت به عنوان سيستم‌عامل پيش‌فرض بسياري از محصولات الکترونيکي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و کاربران نيز از اين موضوع خرسندند.

 

 البته بد نيست به سيستم‌عامل ديگري که در فاصله ايجاد شده ميان XP و Seven خودنمايي کرد نيز اشاره‌اي کنيم. صحبت از ويندوز ويستا (Vista) است که هر چند ويژگي‌هاي گرافيکي آن در قياس با XP بسيار متفاوت بود اما نتوانست موفقيت چشم‌گيري در اين عرصه داشته باشد. به گونه‌اي که با ورود ويندوز Seven معدود کاربراني که از ويستا استفاده مي‌کردند نيز به استفاده از اين سيستم‌عامل جديد مايکروسافت روي آوردند.


هشتمين ويندوز

 

در ادامه طراحي و ارائه سيستم‌عامل‌هاي جديد در شرکت مايکروسافت، نوبت به آن رسيده بود که اين شرکت نيز براي رقابت با سيستم‌عامل‌هاي ارائه شده توسط شرکت‌هاي گوگل و اپل، پا را فراتر گذاشته و به عرصه جديد پا بگذارد. مايکروسافت اين کار را با معرفي ويندوز هشت انجام داد که با عقد قرارداد تجاري با برخي شرکت‌هاي توليدکننده، آن را به عنوان سيستم‌عامل پيش‌فرض تلفن‌هاي همراه و تبلت‌ها معرفي کرد.

 

 نسخه قابل استفاده در رايانه اين سيستم‌عامل نيز به بازار آمد اما با اين وجود ويندوز هشت مايکروسافت نتوانست محبوبيت ويندوز هفت را داشته باشد و همانند ويستا در حاشيه بازار قرار گرفت. اگر چه ويژگي‌هاي گرافيکي و امکانات پيش‌بيني شده در اين سيستم‌عامل پيشرفت چشم‌گيري داشت اما رقابت با سيستم‌عاملي مانند آندرويد گوگل براي آن مقدور نبود و ويندوز هشت را تا حدودي از مسير رقابت خارج کرد.

 


سهم ويندوزها در بازار

 

 

در پايان اين مطلب بد نيست درباره سهم نسخه‌هاي مختلف ويندوز مايکروسافت در بازار رقابتي نيز اطلاعاتي داشته باشيد. البته نبايد اين موضوع را فراموش کرد که طول عمر برخي از اين ويندوزها مانند ويندوز 98 مدت‌هاست که به سر آمده و آن‌ها را از عرصه رقابت خارج کرده است. تازه‌ترين آمارها نشان مي‌دهد در حال حاضر در بازار سيستم‌عامل‌هاي روميزي و يا به اصطلاح سيستم‌عامل‌هايي که در رايانه‌هاي معمولي استفاده مي‌شود، ويندوز هفت مايکروسافت با در اختيار داشتن بيش از 44.37 درصد سهم بازار به عنوان موفق‌ترين سيستم‌عامل شناخته مي‌شود.

 

 در پي آن نام XP به چشم مي‌خورد که با وجود حضور ويندوز هفت همچنان محکم و استوار ايستاده و بخشي از کاربران خود را حفظ کرده است. سهم اين سيستم‌عامل نيز در بازار 37.17 درصد تخمين زده شده است. در کنار اين دو ويندوز، نام ويندوز هشت نيز به چشم مي‌خورد که تنها 5.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. ويندوز ويستا نيز همچنان زنده است و 4.62 درصد از سهم بازار را در اختيار دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا