پزشکی و سلامت

آزمایش تالاسمی با اثر انگشت

مسئول مرکز آزمایشات قبل از ازدواج گل یاس گفت: از دو سال گذشته تاکنون آزمایشات تالاسمی در اصفهان با ثبت اثر انگشت در این مرکز انجام می گیرد.
دکتر زهره حنایی نژاد تصریح کرد: از ماه گذشته تاکنون علاوه بر انجام آزمایشات تالاسمی، غربالگری بیماری های ژنتیکی در این مرکز شروع شده و زوجین پس از انجام آزمایشات تالاسمی با مراجعه به کارشناس ژنتیک پرسش نامه غربالگری بیماری های ژنتیکی را تکمیل می کنند و در صورتی که زوجین دارای سابقه بیماریهای ژنتیکی در فامیل باشند با مراجعه به پزشک ژنتیک پرونده برای آنها در این مرکز تشکیل می شود تا از بروز بیماری های ژنتیکی جلوگیری شود.
وی افزود: طی ۲۵ سال گذشته هیچ مورد از بروز خطا در آزمایشات تالاسمی گل یاس به لطف خدا و تلاش همکاران صورت نگرفته است که این مایه افتخار جامعه علوم پزشکی اصفهان است.
مسئول مرکز ازمایشات قبل از ازدواج گل یاس اعلام کرد: کارگروه ملی ترویج ازدواج، کنترل و کاهش طلاق به منظور کاهش دعاوی خانوادگی و طلاق با حضور دستگاه های عضو (وزارت بهداشت، قوه قضائیه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بهزیستی و غیره) برنامه ملی آموزش های هنگام ازدواج به تصویب رسیده است که براساس این مصوبه مراکز ازدواج مدت برگزاری کلاس های آموزش خود را از ۲ ساعت به شش ساعت افزایش دادند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته کلاس بهداشت در دو زمان ۹۰ دقیقه ای با محوریت آشنایی با فیزیولوژی بدن زن و مرد و مسائل بارداری برای زوجین برگزار می شد، ادامه داد: علاوه بر برگزاری این کلاس از یکماه گذشته کلاس روان شناسی با محوریت مهارت ارتباط موثر، مدیریت خشم و مهارت حل مسئله و کلاس احکام با محوریت اخلاق و نقش آن در تحکم خانواده و آشنایی با احکام زناشویی و کلاس حقوق با محوریت آشنایی زوجین با شروط ضمن عقد، حقوق و تکالیف مشترک و اختصاصی زن و مرد برگزار می شود.
دکتر حنایی نژاد ادامه داد: از دو سال گذشته تاکنون اثر انگشت زوجین هنگام پذیرش آزمایش خون برای تالاسمی در این مرکز ثبت می شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا