اجتماعی

آئین همسایه داری چیست؟ با همسایه ها چه رفتاری کنیم؟

آئین همسایه داری چیست؟ با همسایه ها چه رفتاری کنیم؟

آئین همسایه داری چیست؟ با همسایه ها چه رفتاری کنیم؟

یکی از موضوعاتی که در روایات معصومین نیز به آن تأکید و اشاره شده، محبت کردن در حق همسایه است. چنانکه در روایتی از رسول خدا به حق همسایه اشاره شده که می‌فرمایند: از جبرییل درباره رعایت حقوق همسایه چنان شنیدم که گمان کردم به زودی آیه‌ای نازل می‌شود که همسایه می‌تواند از همسایه ارث ببرد. در روایات آمده اول همسایه‌ات را بشناس، بعد خانه را انتخاب کن. این همه سفارش برای رعایت حق همسایه، نشان دهنده اهمیت این عنصر در زندگی ماست. گاهی بد نیست سری به خودمان بزنیم و ببینیم آنقدر که خیال می‌کنیم، همسایه خوبی هستیم یا نه؟

آئین همسایه داری چیست؟ با همسایه ها چه رفتاری کنیم؟

همه ما همسایه کسی هستیم و از طرفی همسایه هم داریم. پس همسایه داری باید از مهم‌ترین خصوصیات هر کسی باشد که البته ذاتی نیست و باید بالاخره همت به خرج داد و به اصولی پایبند بود. وقت‌هایی هست که همسایه خیلی بیشتر از هر دوست و آشنایی به دردتان می‌خورد، دونمونه اش را برای یادآوری می گویم چون همه با آن برخورد داشته‌ایم، فقط شاید یادمان رفته باشد. اول وقتی است که خواستگار می‌آید یا می‌روید خواستگاری، اولین کسانی که برای تحقیق انتخاب می‌شوند، همسایه‌ها هستند. در این مواقع کافی است همسایه‌تان دل خوشی از شما نداشته باشد ودر جواب این سؤال که شما چه جور آدمی هستید؟ پاسخ بدهد: «والا …. چی بگم …» حتی اگر هیچ حرف دیگری هم نزند، فاتحه‌تان خوانده است. اگر واقعا چنین اتفاقی افتاد، سه راه بیشتر ندارید یا باید دلبستگیتان را به شخص مورد علاقه‌تان کم کنید یا خانه‌تان را عوض کنید یا دم همسایه‌تان را ببینید.

آئین همسایه داری چیست؟ با همسایه ها چه رفتاری کنیم؟

وقت دیگری که همسسایه می‌تواند نسخه شما را بپیچد و این مورد از قبلی واقعا بدتر است، وقتی است که طلبکارها دنبالتان می‌گردند، اگر همسایه یا همسایه‌ها دل خوشی از شما نداشته باشند، باید قبل از آبروریزی، خودتان را معرفی کنید. گاهی می‌شود با یک کاسه آش، شله‌زرد یا حلوای خیراتی دم همسایه‌ها را برای یک چنین روزهایی دید ولی گاهی نیز عمق اختلافات آنقدر زیاد است که کار از این حرف‌ها گذشته و نمی‌شود با یک کاسه آش، دل کسی را به دست آورد. همه ما در آزار همسایه خبره‌ایم؛ بعضی‌ها که انگار درس این کار را جایی آموخته‌اند، به بعضی‌ها هم که اصلا نمی‌شود حرف زد؛ چون خودشان را صاحب حق می‌دانند به خصوص در محله‌های قدیمی که معمولا همسایه‌های با سابقه‌تر با تازه واردها میانه خوبی ندارند. انگار که محله با همه زمین‌هایش ارث پدری بعضی همسایه‌هاست. بعضی رفتارها اصلا نشانه آزار نیست!! چند نمونه‌اش را اینجا یادآوری می‌کنم. شما می‌توانید زباله‌هایتان را در ساعت  غیر معمول جلوی در خانه همسایه‌ها بگذارید تا غذای گربه‌های گرسنه و بینوا را فراهم کنید. این علاقه شما را به محیط زیست ثابت می‌کند نه چیز دیگری را!

آئین همسایه داری چیست؟ با همسایه ها چه رفتاری کنیم؟

ماشینتان را می‌توانید درست جلوی در پارکینگ یکی از همسایه‌ها پارک کنید؛ وقتی جای پارک در منزل ندارید یا در کوچه جای پارک بهتری پیدا نمی‌کنید، چاره‌ای جز این ندارید! اگر کسی اعتراضی هم دارد، مشکل خودش است و به کسی ربطی ندارد! یکی از کارهایی که می‌توانید بکنید، این است که در هر ساعت از شبانه روز که دلتان خواست، مهمان دعوت کنید یا به مهمانی بروید یا از مهمانی برگردید. همسایه‌ها باید به این مقررات شما احترام بگذارند و سر و صداهایی که در این مواقع طبیعی است، بپذیرند! دید زدن خانه دیگران از روی پشت بام و استراق سمع حرف‌های همسایه بغلی و توپ بازی بچه‌ها ساعت سه بعد از ظهر و زدن توپ به دیوار همسایه‌ها یا در آوردن صدای جیغ ماشین‌ها و البته زدن زنگ و فرار کردن که دیگر از کارهای معمول است و اصلا قدمتی به درازای تاریخ دارد!! همسایه خوب همسایه ای است که این همه مهربانی و لطف شما را تحمل کند و صبح جواب سلام شما را با لبخند بدهد!! ولی این را هم به یاد داشته باشید که صبر آدم‌ها هم اندازه دارد، اگر محبت‌های شما زیاد شود، بعید نیست شاهد یک طغیان باشید. در این مواقع خودتان را زیاد ناراحت نکنید؛ بالاخره این اتفاقات در هر رابطه‌ای طبیعی است!

آئین همسایه داری چیست؟ با همسایه ها چه رفتاری کنیم؟

الهام تاجمیرریاحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا