پزشکی و سلامت

گوش درد و راه درمان

همه چیز در مورد گوش درد و روش های ساده درمان آن

گوش درد یکی از دردهای آزاردهنده ای است که کیفیت شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی برای او ایجاد می کند، برای درمان گوش درد ابتدا روش های خانگی را امتحان کنید و در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید

گوش درد و درمان های خانگی آنرا بشناسید

گوش درد معمولا در بچه ها اتفاق می افتد ولی گاهی اوقات در بزرگسالان نیز رخ می دهد. گوش درد می تواند روی یک یا هر دو گوش تاثیر بگذارد ولی اکثر اوقات فقط یکی از گوش ها را متاثر می کند.

گوش درد همچنین می تواند بطور دائم یا منقطع ، تیرکشنده و شدید یا بسیار خفیف باشد که در هر صورت باعث آزار فرد می شود . گوش درد معمولا از عفونت یا التهاب گوش خارجی، میانی، داخلی یا اعضای مجاور گوش ناشی می‌شود. گوش درد (اوتیت) پدیده‌ی شایعی است و می‌تواند بر اثر بیماری‌های مختلف به وجود بیاید. اما علت گوش درد چیست و برای درمان گوش درد چه اقداماتی باید انجام داد؟

گوش درد معمولا نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد، اما بعضی اوقات با درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم، داروهای مُسکن مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن و ریختن روغن زیتون یا سایر روغن‌های لازم در گوش قابل درمان است. زمانی که علائمی مانند تب، سرگیجه، کاهش شنوایی و خروج ترشحاتی از گوش مشاهده می‌شود، مراقبت‌های پزشکی ضرورت پیدا می‌کنند. بررسی، تشخیص و درمان گوش درد معمولا با آزمون‌های ساده‌ای انجام می‌شود که متخصصان انجام می‌دهند.

گوش درد در بزرگسالان هم رخ می دهد

بیماری هایی که با گوش درد در ارتباط هستند

خیلی از بیماری‌ها ارتباطی با گوش‌های‌مان ندارند اما می‌توانند گوش‌ها را آزرده کنند یا تحت تاثیر قرار دهند. مشکل گوش‌‌تان را دست کم نگیرید. مشکل گوش هر چه که هست باید خیلی زود تشخیص داده شده و درمان مناسب انجام شود. در غیر اینصورت می‌تواند منجر به مشکلات حادتری شود. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به بیماری‌هایی که می‌توانند گوش‌ها را تحت تاثیر قرار بدهند.

گوش درد به علت سرماخوردگی و عفونت سینوسی

هر چند سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی علائم مشابه زیادی دارند اما یکی نیستند. سرماخوردگی به عفونت خفیف سیستم تنفسی شامل گلو، بینی و سینوس‌ها گفته می‌شود. ویروس‌هایی که به گروههای سرماخوردگی تعلق دارند، معمولا علت سرماخوردگی هستند اما ممکن است ویروس‌های دیگری نیز سبب سرماخوردگی بشوند که معمولا خطری ندارند.

علائم سرماخوردگی شامل سر درد، آبریزی بینی یا گرفتگی بینی، عطسه، سرفه، تب، خارش چشم‌ها، گلو درد، بدن درد و … می‌شود. اگر سرماخوردگی تشدید شود، علائم مربوط به گوش یعنی عفونت گوش، مسدود شدن گوش و گوش درد بروز خواهند کرد.

گوش درد به علت عفونت گلو

درمان عفونت گلو گاهی واقعا چالش برانگیز است. برخی از باکتری‌ها یا یک ویروس عامل عفونت گلو هستند. عفونت گلو می‌تواند نتیجه‌ی آلرژی، آلودگی یا محرک‌‌ها باشد و یا از یک بیماری درونی ناشی شود. عفونت‌ گوش و گوش درد، عوارض متداولی هستند که در صورت پیشرفت عفونت گلو و رسیدن به درجه‌ی حادتر ایجاد می‌شوند. سایر علائم متداول عفونت گلو شامل تورم لوزه‌ها، التهاب گرههای لنفاوی در گردن، گلو درد و التهاب حلق می‌‌شود.

گوش درد ناشی از بیماری منییر (Ménière’s Disease)

بیماری منییر، اختلالی در گوش داخلی است. تعادل و شنوایی، عملکردهای حیاتی گوش داخلی شما هستند. این بیماری به طور کلی، فقط یک گوش را مبتلا می‌کند. از هر ۱۰۰۰ نفر در دنیا، ۱۲ نفر دچار بیماری منییر هستند. این بیماری معمولا افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال را مبتلا می‌کند.

بیماری منییر هر چند یک اختلال مزمن است اما درمان و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به تسکین علائم کمک زیادی بکند. علائم بیماری منییر ممکن است چند سال خاموش باشند و ناگهان بروز کنند. این علائم شامل سرگیجه، از دست دادن شنوایی در گوش تحت تاثیر، وزوز گوش، از دست دادن تعادل، تهوع، سر درد، احساس سنگینی در گوش تحت تاثیر و درد می‌شود. علت دقیق بیماری منییر مشخص شناخته شده نیست.

گوش درد ناشی از بیماری کرون

بیماری کرون، التهاب و تحریک سیستم معده و روده است. بیماری کرون، نوعی بیماری مزمن التهابی گوارشی است که می‌تواند هر بخشی از سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار بدهد، از دهان گرفته تا مقعد. معمولا این بیماری در روده‌ی کوچک مشاهده می‌شود.

علائم بیماری کرون شامل اسهال مکرر، خونریزی مقعدی، کاهش وزن بی‌دلیل، گرفتگی‌های شکمی، تب، خستگی و کم بودن انرژی و از دست دادن اشتها می‌شود. بیماران مبتلا به کرون ممکن است دچار کَری شدید نیز بشوند.

گوش درد به علت اوریون

اوریون یک بیماری ویروسی واگیردار است که توسط ویروس اوریون ایجاد شده و پارامیکسوویروس نیز شناخته می‌شود. این بیماری غده بناگوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که غده‌ی اصلی بزاق واقع در جلو و زیر گوش‌هاست.

علائم اوریون شامل التهاب و تورم غدد بزاق در زیر یک یا هر دو گوش، تب، سر درد، خستگی و بیحالی، از دست دادن اشتها و درد عضلانی می‌شود. از دست دادن شنوایی نیز می‌تواند از عوارض اوریون باشد و در موارد نادر، این از دست دادن شنوایی می‌تواند دائمی باشد.

گوش درد به دلیل سرخک

دانشمندان نشان داده‌اند که بین ویروس سرخک و بیماری گوش به نام اتواسکلروز ارتباط وجود دارد. اتواسکلروز، رشد غیر طبیعی و تدریجی استخوان در گوش میانی است که مانع عملکرد طبیعی استخوان رکابی در گوش میانی می‌شود. استخوان رکابی فیکس شده و دیگر نمی‌تواند حرکت کند.

این تغییر شکل، قابلیت انتقال امواج صوتی از گوش میانی به گوش داخلی را تحت تاثیر قرار داده و بنابراین شنوایی را مختل می‌کند. ویروس سرخک می‌تواند عامل فعالسازی بروز اتواسکلروز باشد. از دست دادن شنوایی ناشی از سرخک در مناطقی که واکسیناسیون سرخک انجام نشده، دیده می‌شود.

گوش درد ناشی از مننژیت

مننژیت، التهاب غشاء پوشاننده‌ی مغز و نخاع است. این التهاب اساسا به دلیل عفونت‌های باکتریایی و ویروسی ایجاد می‌شود. گاهی میکروب‌ها، قارچ‌‌ها، انگل‌هایی خاص و یا حتی بیماری‌های خاصی چون سرطان، لوپوس، آسیب مغزی یا جراحی مغز می‌‌توانند موجب مننژیت شوند.

علا‌ئم مننژیت شامل تب بالای ناگهانی، سر درد غیرعادی همراه با تهوع، مشکل تمرکز، حمله صرع، کاهش اشتها، مشکل در بیدار و هشیار ماندن، حساسیت به نور و راش‌های پوستی می‌شود. از دست دادن شنوایی نیز با مننژیت ارتباط دارد. کودکانی که مبتلا به مننژیت باکتریایی می‌‌شوند و همچنین کسانی که مبتلا به مننژیت ویروسی می‌شوند ممکن است شنوایی خود را از دست بدهند.

گوش درد ناشی از مشکلات قلبی یا رگهای خونی

اگر صدای کوبیدن یا غژغژ در گوش‌های‌تان احساس می‌کنید که ریتمیک است، ممکن است دچار نوع غیرمعمولی از وزوز گوش به نام وزوز تپشی شده باشید. این بیماری چندان شبیه وزوز معمولی گوش نبوده و ممکن است یک یا هر دو گوش را تحت تاثیر قرار بدهد.

در واقع صدایی که بواسطه‌ی وزوز تپشی در گوش احساس می‌شود، بسیار واقعی بوده و به صدای جریان خون در رگها تشبیه می‌شود. علامت اولیه‌ی این بیماری، شنیدن صدایی شبیه تپش قلب در گوش‌هاست. ممکن است احساس سرسبُکی یا ضربان قلب تند هم داشته باشید.اگر این علائم را همراه با درد قفسه سینه دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

گوش درد ناشی از عدم تعادل هورمونی

شاید تعجب کنید اگر بدانید که تغییرات هورمونی هم می‌تواند موجب مشکلات مربوط به گوش شود. برخی از مشکلات هورمونی مانند مشکلات تیروئیدی می‌تواند هم در زنان و هم در مردان روی بدهد. اما یک اختلال هورمونی در هورمون‌های زنانه می‌تواند اختلال شنوایی در زنان ایجاد کند.

وزوز گوش مشکلی است که معمولا در افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی دیده می‌شود. تغییرات هورمونی در زنان می‌تواند منجر به علائم گوناگونی شود. برخی از علائم مربوط به گوش داخلی با تغییرات هورمون‌های زنانه مرتبط هستند.

بعضی از این علائم شامل از دست دادن شنوایی، سرگیجه، افزایش وزوز گوش، احساس پُری گوش و فشار گوش می‌شود. این نشانه‌ها و بیماری‌های سببی آنها در افراد متفاوت است. بهترین کار این است که جهت تشخیص و درمان مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

گوش درد به علت تومورهای مغزی

سرطان‌های مغز می‌توانند در هر سنی روی بدهند، اما این سرطان‌ها معمولا در کودکان و افراد سالمند دیده می‌‌شوند. تومورهای مغزی انواع گوناگونی دارد و علائم بسته به نوع تومور، متفاوت هستند. از دست دادن شنوایی معمولا با تومورهای مغزی ارتباط دارد. برخی از سایر علامت‌ها شامل سر درد، حمله‌ی صرع، از دست دادن کنترل حرکات، از دست دادن بینایی، خستگی، افسردگی و تغییرات رفتاری می‌شود.

با مشاهده‌ی این علائم هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. خلاصه اینکه مشکل گوش و شنوایی‌تان را دست کم نگیرید و زودتر برای تشخیص و درمان اقدام کنید.گوش درد می تواند با بیماریهای دیگر در ارتباط باشد.

درمان های خانگی گوش درد

درمان گوش درد با روغن زیتون

این موثرترین درمان خانگی برای گوش درد است چیزهایی که شما باید انجام دهید این است که ۳-۴ قطره از روغن زیتون ولرم را در گوش خود قرار دهید. مطمن باشید که روغن خیلی داغ نباشد، که پرده گوش را می سوزانید. شما همچنین می توانید توپ پنبه ای را در روغن زیتون فرو کنید و آن را در گوش خود قرار دهید. روغن زیتون به عنوان یک روان کننده عمل می کند و گوش را از عفونت ، پاک می کند.

درمان گوش درد با کمپرسورهای گرم و سرد

یک بطری آب داغ یا یک پد داغ بکشید و آن را روی گوش خود بگذارید. گرمای آزاد شده به وسیله کمپرسورهای گرم درد گوش را تسکین می دهد. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد. شما همچنین می توانید از بسته سرد به مدت ۲۰ دقیقه برای بیرون گوش خود استفاده کنید. این نیز درد را کاهش می دهد .

درمان گوش درد با سیر

سیر دارای خواص آنتی بیوتیک و ضد درد است. سیر را له کنید یا آنرا ریز ریز کنید و چند دقیقه در روغن کنجد حرارت دهید. بعد از اینکه کمی خنک شد، آن را صاف کنید. ۲-۳ قطره از این روغن را برای درد گوش خود قرار دهید. متناوبا، گل سیر را پوست بکنید و آن را درون گاز استریل بپیچانید و درون گوش خود قرار دهید ،تا از آسیب گوش جلوگیری کند .

درمان گوش درد با پیاز

خواص ضد عفونی کننده پیاز، به سرعت به درد گوش کمک می کند. پیاز را رنده کنید تا آبش بیرون بیاید. چند قطره از این آب پیاز را در گوش خود قرار دهید. شما همچنین می توانید کمی از آب پیاز را برای نتیجه گیری بهتر گرم کنید. شما همچنین می توانید گوشبند پیاز را تهیه کنید. نیمی از یک پیاز را حرارت داده و آن را روی گوش آسیب دیده نگه دارید. خواص ضد میکروبی روغن پیاز التهاب را کاهش می دهد و گرمای آن، موجب آرامش گوش می شود.

درمان گوش درد با سرکه سیب و آب

تحقیقات ثابت کرده اند سرکه رقیق شده برای درمان عفونت گوش موثر است . سرکه سیب و آب را با الکل مخلوط کنید و چند قطره از آن را در گوش خود قرار دهید. این روش به درستی درمان می کند اگر ۲-۳ بار در روز تکرار شود.

درمان گوش درد با زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند؛ از این رو، برای کاهش درد گوش عمل می کند.آب زنجبیل تازه را بگیرید و ۲-۳ قطره از آن را داخل گوشی که درد دارد بپاشید.شما همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده و ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد را گرم کنید . این روغن را به صورت خارجی برای درمان گوش بمالید.

درمان گوش درد با تربچه

تربچه حاوی اسید های فنلی است که خواص آنتی بیوتیک و ضد التهابی دارند ،و کمک می کند تا از عفونت خلاص شوید .چند تا از تربچه ها را له کنید و آن را در روغن خردل گرم کنید.اجازه دهید تا سرد شود، سپس صاف کنید.چند قطره از این روغن را در گوش خود قرار دهید.

درمان گوش درد با تربچه

درمان گوش درد با عسل

عسل در طبیعت گرم است.این می تواند به آرامی در خارج از کانال گوش به کار برده شود.برای این منظور، می توانید از عسل خام یا محلی یا مانوکا استفاده کنید.خواص ضد التهابی آن برای درمان گوش درد مفید است.

درمان گوش درد با نمک

چهار یا پنج تا قاشق غذا خوری نمک را در یک ماهی تابه حرارت دهید، تا قهوه ای شود.یک پارچه تمیز را بردارید و نمک را روی آن بپاشید.آن را روی گوش آلوده قرار دهید.اگر هر روز آن را برای ۲-۵ دقیقه روی گوش قرار دهید، قطعا درد را کاهش خواهد داد.

درمان گوش درد با جویدن آدامس

تغییر فشار هوا یکی از دلایل گوش درد است.هنگامی که آدامس میجویید، ماهیچه هایی که هوا را به داخل گوش میبرند، فعال میشوند.این فشار ،گوش شما را آزاد می کند و درد را درمان می کند .

درمان گوش درد با دارچین

دارچین خواص ضد التهابی دارد که به درمان گوش درد کمک می کند.کمی پودر دارچین را بردارید و آن را با روغن زیتون گرم کنید.اجازه دهید برای چند ساعت سرد شود و سپس آن را صاف کنید.برای رها شدن از درد ،از این روغن به عنوان قطره گوش استفاده کنید.

درمان گوش درد با میخک

میخک را لای یک پارچه پنبه ای بپیچید و آن را در گوش قرار دهید، تا از آسیب دیدن گوش خلاص شوید.

درمان گوش درد با برگ های ریحان

برگ های ریحان در طبیعت ضد باکتری هستند و به دفاع در برابر باکتری ها کمک می کنند.چند تا برگ ریحان را بردارید و آنها را له کنید و آب آنها را بگیرید.۲-۳ قطره از این آب را در گوش آلوده قرار دهید.

درمان گوش درد با روغن اسطوخودوس

اسانس های روغن ،گوش درد را به طور موثر درمان می کنند.آنها همیشه با روغن حامل استفاده می شوند.۱۰ قطره اسانس روغن درخت چای و اسانس روغن اسطوخودوس را با ¼ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید.۲-۳ قطره از آن را بر روی درد گوش بگذارید.این باعث کاهش التهاب و عفونت می شود .

درمان گوش درد با روغن اوکالیپتوس

چند قطره از روغن اوکالیپتوس را در یک کاسه آب جوش مخلوط کنید.یکقاشق چای خوری ویکس را به این مخلوط اضافه کنید.بخار را استشاق کنید، این فشار را آزاد می کند و جرم گوش را از بین می برد و به دلیل خواص ضد التهابی آن، درد می گیرد.

درمان درد گوش با اکالیپتوس

درمان گوش درد با نعناع

آب نعناع و روغن آنرا را می توان برای بهبود درد گوش استفاده کرد.نعناع دارای ویژگی ضد التهابی است، که التهاب را آرام می کند .چند تا از برگ های نعناع را له کنید و آب آن را بگیرید.۲-۳ قطره از این آب را داخل گوش خود بریزید.یا روغن نعناع را در خارج از گوش قرار دهید.مطمئن شوید که هیچ قطره ای به داخل گوش نریزد.

درمان گوش درد با روغن ملوین

خواص ضد التهابی مولین ،التهاب را درمان می کند.بدین وسیله درد گوش را نیز درمان می کند.برای درمان درد گوش، گل و جوانه مولین را برای یک یا دو هفته در روغن زیتون خیس کنید.سپس، روغن را صاف کرده و چند قطره از آن را به گوش آلوده وارد کنید تا درمان شود.

درمان گوش درد با شیرین بیان

گیاه شیرین ییان را در کره حرارت قرار دهید.این خمیر باید به صورت خارجی روی گوش آسیب دیده استفاده شود.به علت خواص ضد التهابی آن، باعث کاهش سریع گوش درد مزمن می شود.

درمان گوش درد با برگ انبه

برگ های انبه دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، که سرعت درمان را افزایش میدهند و باعث کاهش درد گوش می شوند.چند تا از برگ های انبه را بجوشانید و آب آن را بگیرید.چند قطره از این آب را به داخل گوشی که درد میکند، بپاشید.برای به دست آوردن نتایج دلخواه هر شب استفاده کنید.

درمان گوش درد با روغن گوتودی

روغن گاتوید دارای خواص ضد التهابی است ،که به کاهش سطح التهاب کمک می کند.۱ قاشق چای خوری روغن گاتوید با ۳ قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید.این مخلوط را حرارت دهید و سپس اجازه دهید، تا سرد شود.۴-۵ قطره از آن را در گوش خود قرار دهید.

درمان گوش درد با یاس هندی

یاس هندی ،دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری فوق العاده است .چند برگ، از این گیاه را له کنید و آب آن را بگیرید.چند قطره از آن را در گوش خود بپاشید ،یا آن را درتوپ پنبه ای خیس کنید و آن را چند دقیقه در گوش خود قرار دهید.

درمان گوش درد با روغن درخت چای

روغن درخت چای ،دارای خواص ضد التهابی است که درد گوش را درمان می کند .روغن زیتون را در یک تابه حرارت داده و چند قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کنید.مخلوط را خوب تکان دهید.آن را در یک قطره چکان قرار دهید و چند قطره در گوش آسیب دیده بریزید.روغن مایع یا روغن گیاهی می تواند به جای روغن زیتون استفاده شود.

درمان گوش درد با اکیناسه (سرخارگل)

اکیناکوزید موجود در اکیناسه به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند . این سیستم بدن را با نگه داشتن عفونت در خلأ مصون نگه میدارد.این به همان اندازه در درمان عفونت گوش اثر می گذارد .

درمان گوش درد با درمان های خانگی

چه زمانی برای گوش درد به پزشک مراجعه کنیم؟

  • بزرگسالانی که دچار سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی پیشرفته می‌شوند، گاهی اوقات گوش درد را نیز تجربه می‌کنند. این درد گوش معمولا با بهبود بیماری برطرف می‌شود. گاهی ممکن است احساس پُری گوش کمی بعد از سرماخوردگی بهبود یابد.
  • عفونت گوش میانی در کودکان اغلب خودبه‌خود بهبود می‌یابد و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست. اما نمی‌توان در نوزادان تشخیص داد که علت تب و ناآرامی نوزاد عفونت گوش است یا خیر. در این موارد بهتر است به پزشک مراجعه شود تا وضعیت کودک یا نوزاد بررسی شود.
  • نوزاد زیر ۸ هفته نباید در اثر گوش درد دچار تب شود و در صورت بروز تب باید به پزشک مراجعه کرد.
  • خروج چرک، خون و مایعات از گوش طبیعی نیست و در این موارد باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کرد.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا