آرایش و زیبایی

کدام خال‌ها را نبايد ليزر کرد؟

سلامت نیوز:معمولا خال‌هاي بزرگ يا خال‌هايي که عمق رنگدانه آنها خيلي زياد است را نبايد ليزر کرد.

سراغ دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست و ليزر و عضو مرکز تحقيقات پوست و سلول‌هاي بنيادين دانشگاه علوم پزشکي تهران رفتيم تا با بايدها و نبايدهاي ليزر خال‌ها آشنا شويم.

کدام خال‌ها را نبايد ليزر کرد؟

برخي خال‌ها اکتسابي هستند و ممکن است بعد از تولد و در دوران مختلف زندگي در پوست ايجاد شوند. حتي تغييرات هورموني دوران بارداري يا قرارگرفتن در معرض آفتاب هم مي‌تواند باعث ايجاد چنين خال‌هايي شود. گروهي از اين خال‌ها اندازه بزرگي دارند و تشخيص بزرگي يا کوچکي خال هم برعهده متخصص پوست است نه خود فرد. معمولا خال‌هاي بزرگ يا خال‌هايي که عمق رنگدانه آنها خيلي زياد است را نبايد ليزر کرد.

پس بايد با چنين خال‌هايي چه‌کرد؟

افرادي که چنين خال‌هايي دارند بايد تقريبا هر 6 ماه يکبار به پزشک مراجعه کنند تا با عکس‌هايي که از خال آنها گرفته مي‌شود، تغييرات احتمالي ايجادشده در اندازه‌شان، مشخص شود. تغيير رنگ يا شکل خال مي‌تواند پزشک را براي جراحي يا نمونه‌برداري از خال راهنمايي کند. اگر نمونه‌برداري از خال، نشان از بدخيم بودن آن داشته باشد، پزشک متخصص پوست بايد آن خال را با حاشيه امن مناسبي، کاملا با يک عمل جراحي بردارد و در اين موارد، ليزر کارساز نخواهد بود. ليزر امکان نمونه‌برداري از خال را از بين مي‌برد. ضمن اينکه در اين صورت،‌ امکان عود، گسترش و سخت‌تر شدن جراحي خال هم وجود خواهد داشت بنابراين هر خالي را نمي‌توان ليزر کرد.

يعني تمام خال‌هاي اکتسابي، قابل‌ليزرکردن نيستند؟

تشخيص اين موضوع، برعهده پزشک است. برخي خال‌هاي اکتسابي بسيار کوچک هستند، تغيير رنگ ندارند، حاشيه منظمي دارند و به‌طور کلي، جزو خال‌هاي خوش‌خيم اکتسابي محسوب مي‌شوند. در چنين مواردي، يکي از گزينه‌هاي درماني چنين خال‌هايي، استفاده از ليزر است.

ليزر چطور مي‌تواند اين خال‌ها را از بين ببرد؟

خال‌هايي که مي‌‌توان آنها را ليزر کرد، با انرژي ليزر مي‌سوزند و از بين مي‌روند. درواقع، از بين رفتن رنگدانه‌ها، عامل اصلي محوشدن خال‌ با کمک ليزر است. معمولا در بيشتر موارد، خال‌هاي خوش‌خيم و سطحي با همان يک جلسه ليزر، رنگدانه‌هاي خود را از دست مي‌دهند و از بين مي‌روند اما مساله‌اي که بيماران را نگران مي‌کند، باقي ماندن جاي ليزر به‌صورت زخم و لک است. بروز اين زخم يا لک‌ها طبيعي است و جاي نگراني ندارد. با اين حال، با توجه به نوع پوست افراد، زمان بهبود اين زخم يا لک‌ها هم متفاوت خواهد بود.

چطور؟

ممکن است هر زخمي روي پوست افرادي که پوست تيره و برنزي دارند، ايجاد لک کند و ديرتر هم خوب شود. خال‌هايي که ليزر مي‌شوند، مانند زخم‌هايي هستند که بايد روند بهبود زخم را طي کنند. گاهي بهبود جاي زخم يا لک ناشي از ليزر، چند ماه طول مي‌كشد بنابراين افرادي که خال‌هاي خود را ليزر مي‌کنند بايد انتظار اينکه بهبود زخم ناشي از آن حتي تا يکسال هم طول بكشد، داشته باشند.

حرف آخر؟

توصيه آخرم اين است که بايد بدانيد عوامل تغذيه‌اي مي‌توانند در بهبود جاي زخم ليزر موثر باشند. مثلا زخم افرادي که ويتامين‌هاي کافي از طريق مصرف خوراکي‌ها دريافت مي‌کنند، زودتر بهبود مي‌يابد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا