پزشکی و سلامت

چه کسانی کوتاه قد می‌شوند؟

قدکوتاه و بلند شدن قد به عوامل مختلفی بستگی دارد اما شایع‌ترین علت آن اختلال در هورمون‌های رشد در اثر سوء‌تغذیه است.

علی رضا استقامتی، فوق تخصص غدد، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شایع‌ترین علت اختلال در هورمون‌های رشد، سوء‌تغذیه است و افرادی که سوء‌تغذیه دارند ممکن است جذب املاح از جمله آهن، کمبود کلسیم و کمبود ویتامین در آن‌ها کم باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن در اعضای مختلف می‌توانند روند رشد را با اختلال مواجه کنند، افزود: بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی، خونی از جمله کم خونی می‌توانند موجب ایجاد اختلال در رشد شوند که به طور معمول فرد در مواقع مواجهه با کم خونی می‌تواند با درمان به موقع از پیشرفت این اختلال جلوگیری کند.

این فوق تخصص غدد با اشاره به مراحل رشد در زندگی انسان‌ها تصریح کرد: اولین مرحله رشد در دو سال اول زندگی بعد از تولد است، کودکی که از مادر متولد می‌شود۵۰ سانتی‌متر است، در سال اول ۲۵ سانتی‌متر افزایش قد دارد که بیشترین میزان در طول عمر است.

دکتر استقامتی ادامه داد: در سال دوم12.5 سانت و بعد از آن تا سن بلوغ ۵ الی ۶ سانتی‌متر قد می‌کشد و در نزدیکی سنین بلوغ در پسران ۵ الی ۶ سانتی‌متر و دختران ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر در مدت ۲ سال رشد قبل از بلوغ دارند و بعد این افزایش وزن با توقف مواجه می‌شود.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا