فناوری

چند جانشین کاربردی و قدرتمند برای «فتوشاپ»

آرامشبدون شک وقتی صحبت از کار با تصاویر باشد، اولین گزینه ای که در ذهن هر فرد تداعی میشود، نرم افزار «فتوشاپ» است. اما ضمن اینکه استفاده از این ابزار برای بسیاری به دلیل ابزار و امکانات گسترده، پیچیدگی و در برخی موارد سنگین آن، چندان مناسب نیست، جایگزین هایی بسیار قدرتمند و در عین حال کاربردی و با امکانات معقول، برای این ابزار وجود دارد.

بدون شک وقتی صحبت از کار با تصاویر باشد، اولین گزینه ای که در ذهن هر فرد تداعی میشود، نرم افزار «فتوشاپ» است. اما ضمن اینکه استفاده از این ابزار برای بسیاری به دلیل ابزار و امکانات گسترده، پیچیدگی و در برخی موارد سنگین آن، چندان مناسب نیست، جایگزین هایی بسیار قدرتمند و در عین حال کاربردی و با امکانات معقول، برای این ابزار وجود دارد.

به گزارش «تابناک» کار با تصاویر دیجیتالی این روزها تقریبا تبدیل به یکی از «روزمره» های کاربران رایانه شده است و هر فردی در نهایت در سطوح مختلف نیازمند سر و کله زدن با تصاویر خواهد بود. بدون شک فتوشاپ اولین و قدرتمند ترین ابزار طراحی شده برای کار با تصاویر است، اما تمرکز آن بر ویرایش حرفه ای تصاویر، منجر به پیچیدگی و سنگینی آن برای بسیاری از کاربرانی شده است که به شکل حرفه ای درگیر ویرایش و ساخت تصاویر نیستند.

این امر در حالی است که ابزارهای مختلفی اکنون در بازار نرم افزارها موجود است که ضمن حفظ قابلیت ها و امکانات اصلی و بعضا حرفه ای فتوشاپ، محیطی سبک تر و ساده تر را برای کار با تصاویر فراهم می آورند. اما هژمونی فتوشاپ در این حوزه منجر به سرکوب شهرت آنها شده است!

در اینجا سعی داریم شما را با چند نمونه از این جایگزین ها در سطوح مختلف آشنا سازیم.

GIMP (ویندوز، لینوکس، OS X)

شاید بتوان گفت یکی از بهترین و در عین حال قدرتمند ترین نرم افزارهای جایگزین فتوشاپ، نرم افزار GIMP مخفف شده GNU Image Manipulation Program یا نرم افزار ویرایش تصاویر تحتGNU است. نرم افزاری که همچنین بعد از فتوشاپ تقریبا به عنوان دومین ویرایشگر کاربردی تصاویر به حساب می آید.

شهرت این نرم افزار به چند دلیل است: به شکل غیر قابل انکاری قدرتمند و کاربردی است، تقریبا به اندازه فتوشاپ از ابزار و امکانات متفاوت برخوردار است، نرم افزاری Cross-Platform است که در هر سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس و OS X اجرا میشود و مهمتر از همه اینکه رایگان است.

همچنین این نرم افزار یک واسط کاربری و محیط کاملا قابل شخصی سازی دارد و به کاربر این امکان را میدهد که تقریبا همه ابزارها و امکانات نرم افزار را از محیط اصلی به دور کند تا مستقیما بر روی تصویر تمرکز داشته باشد. این ابزار همچنین از امکاناتی فوق العاده برای بهبود و تغییر تصاویر بهره میبرد که کار روتوش و تغییر و ویرایش تصاویر را تا حد ممکن ساده ساخته است.

پلاگین ها و افزونه های متعددی که برای این نرم افزار وجود دارد و هنوز نیز به آن اضافه میشود – به دلیل متن باز بودن این نرم افزار – منجر به آن شده است که شانه به شانه فتوشاپ در این مقوله – شاید با اختلاف اندکی – حرکت کند. کاربرانی که از این نرم افزار استفاده کرده باشند، به خوبی از توان این نرم افزار در سهولت و سادگی ایجاد تغییرات پیچیده و حرفه ای در عکسها، در مدت زمانی اندک آگاه هستند:

Paint .NET (ویندوز)

اما در عین حال شاید هنوز نرم افزار GIMP برای بسیاری از کاربران، به دلیل امکانات فراوان آن و محیط متفاوتش، مناسب نباشد و انجام ویرایشهای ساده و غیر حرفه ای برای آنها، ضرورت رجوع به این نرم افزار را از بین ببرد. در اینجا است که پای محصولی به میان می آید که گویا قرار بوده است به عنوان ویرایشگر اصلی ویندوز به جای Paint فعلی بنشیند، یعنی Paint .NET.

پیش از این در یک گزارش به شکل تفصیلی امکانات این نرم افزار را برای مخاطبان توضیح داده ایم ( اینجا ) و همانگونه که قبلا متذکر شدیم، این نرم افزار نرم افزاری بسیار مناسب برای پر کردن فاصله بین فتوشاپ و Paint است، به ویژه برای کاربرانی که به شکلی کاملا معمول نیازمند ویرایش تصاویر هستند.

این نرم افزار یکی از نرم افزارهای مورد علاقه ما است. این امر به این دلیل است که یک بسته تقریبا معقول از امکانات همچون ویرایش لایه های متفاوت، واسط کاربری قابل شخصی سازی با فضای کاری بسیار مناسب، امکان Undo به شکل نا محدود، حجم قابل توجهی از فیلترها و افکت ها و مهمتر از همه یک انجمن مجازی از کاربران وفادار دارد که مرتب در حال افزودن به امکانات آن هستند.

این نرم افزار نیز کاملا رایگان است و یکی از مهمترین محسنات و مزایای آن، حجم اندک و سرعت اجرا و عملیات آن است. البته به اندازه فتوشاپ و حتی GIMP از امکانات وسیع و حرفه ای برخوردار نیست، اما بر اساس هدف طراحان که جایگزین کردن آن با Paint بوده است، یک ابزار بسیار کاربردی و به واقع بسیار پیشرفته تر از Paint فعلی است

Pixlr Editor (تحت وب)

شاید برای بسیاری از کاربران تصور ویرایش عکس به شکل آنلاین و تحت وب، کمی عجیب و غریب به نظر آید. اما واقعیت آن است که اکنون با افزایش روزمره تعداد نرم افزارهای تحت وب و آنلاین، نرم افزاهایی برای ویرایش عکس در این حوزه نیز یافت میشود.

یکی از بهترین نمونه های تحت وب این دست از نرم افزارهای Pixlr Editor است که به واقع باید در باره آن گفت که برای بسیاری از کاربران زحمت نصب یک نرم افزار ویرایشگر تصویر را از بین برده است.اکنون از هر نقطه ای و با هر سیستمی این امکان را دارید که با این نرم افزار عکسهای خود را ویرایش کنید.

این نرم افزار یک بسته قابل قبول و مجهز از امکانات را برای ویرایش تصاویر فراهم کرده است که در واقع باید گفت برای یک برنامه تحت وب بسیار جالب توجه و تحسین بر انگیز است. امکاناتی نظیر ابزار طراحی اولیه، تغییر تنظیمات رنگ و نور عکس، ایجاد لایه های ویرایشی، به کار بردن فیلترها و افکتهای مختلف و نظایر آن، این نرم افزار تحت وب را تبدیل به یک نمونه کامل کرده است.

نکته جالب توجه در خصوص کار با این نرم افزار سرعت عمل آن است. در حالی که شاید تصور شود که تحت وب بودن این نرم افزار منجر به کندی سرعت آن در بارگذاری عکس، اعمال تغییرات و ذخیره آن میشود، کار کردن با آن به خوبی نشان میدهد که این نرم افزار به قدری سریع و چابک عمل میکند که عملا کاربر هیچ گاه احساس نمیکند که در فضای وب مشغول ویرایش عکس است!

این نرم افزار به خصوص در زمانی که پشت رایانه شخصی یا لپ تاپ خود نیستید، برای ویرایش عکس یک گزینه بسیار مناسب است که البته نسخه موبایل آن نیز موجود است. برای آزمایش این نرم افزار میتوانید به آدرس pixlr.com/editor/رجوع کنید:

بدون شک ابزارهای بسیار دیگری نیز برای ویرایش عکسها و تصاویر در بازار موجود است که هرکدام نقاط قوت خاص خود را دارند و میتوانند جایگزینی برای فتوشاپ، در سطوح مختلف شوند. در اینجا سعی بر آن بود که چند نمونه متفاوت هم به لحاظ سطح کاربری و هم به لحاظ ویژگیهای ذاتی معرفی شود.تجربیات مخاطبان میتواند گزینه های بیشتر و مسلما جالب تری را نیز دربر داشته باشد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا