گیاه

پیچ امین‌ الدوله یادگار صدراعظم مظفرالدین‌ شاه

از سری گیاهان رونده معطر و پیچکی که همه ما با آن خاطره‌های زیادی داریم پیچ امین‌الدوله است. این گیاه از نوع یاس است و به علت رونده بودن به پیچ معروف شده است.

پیچ امین‌ الدوله در اصل بومی کشور چین است؛ اما علی‌ خان امین‌ الدوله، صدراعظم مظفرالدین‌ شاه قاجار اولین‌بار این گیاه را به ایران آورد و در خانه‌باغ خود کاشت و پس ازآن به پیچ یا یاس امین‌الدوله معروف شده است.

امین‌الدوله گل‌هایی به رنگ سفید دارد که باگذشت زمان به گل‌هایی زردرنگ تبدیل می‌شوند و می‌توانند یک دیوار را به طور کامل پوشش دهند و زیبایی و عطری خوب را به شما هدیه می‌دهد. از این گیاه در حدود ۱۸۰ نوع شناخته شده است.

این گیاه ساقه‌هایی کشیده دارد که به‌مرور به رنگ زرد در می‌آید و گل‌هایی سفید و زردرنگ دارد. در انتهای گل آن شیره‌ای وجود دارد که طعم شیرینی دارد و از آن برای تهیه مربا و دم‌نوش نیز می‌توان استفاده کرد.

اصلی‌ترین روش تکثیر این گیاه گرفتن قلمه است. قلمه را می‌توان در فصل رشد آن در اوایل و حتی در اواخر بهار و یا اوایل تابستان تهیه کرد.

روش نگهداری پیچ امین‌ الدوله

پس از خشک‌ شدن خاک باید این گیاه را آبیاری کرد. شرایط محیطی آن باید معتدل و خنک باشد.

نور مورد نیاز این گیاه باید زیاد و مستقیم باشد برای همین در حیاط‌های پرنور بهتر رشد می‌کند.

گیاه پیچ امین‌ الدوله برای رشد و گل‌دهی به آفتاب کامل نیاز دارد؛ اما در سایه نیز رشد دارد؛ اما کمتر گل می‌دهد.

گیاه پیچ امین‌الدوله نسبت به خشکی مقاوم است، ولی برای گلدهی نیاز به آبیاری منظم دارد. استفاده از خاکی با زهکشی خوب به رشد بهتر این گیاه کمک می‌کند؛ بنابراین استفاده از کود دامی و یا خاک‌ برگ در زمان تهیه مخلوط خاکی این گیاه لازم است.

گیاه امین الدوله

هرس کردن امین الدوله

برای هرس کردن این گیاه شاخه و برگ های بد فرم را جدا کنید تا شاخه های خوش فرم و زیبا نمایان شوند. بهترین زمان برای این کار بلافاصله بعد از گل دهی میباشد.

طرز تهیه دمنوش امین الدوله

برای تهیه دمنوش از امین الدوله، کافی است مقداری آب جوش را روی گل‌های خشک این گیاه بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید.

برای تهیه جوشانده امین الدوله نیزمی‌توان برگ یا ساقه گیاه را به همراه آب‌ روی حرارت بگذارید تا بجوشد. پس از ۵ دقیقه جوشانده شما آماده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا