دانستنی ها

پست سفارشی و پیشتاز

تفاوت پست سفارشی و پیشتاز

تفاوت پست سفارشی و پیشتاز در زمان تحویل، حداکثر وزن مرسوله، هزینه و بیمه این دو نوع پست است. هزینه پست سفارشی در ایران تقریبا نصف هزینه پست پیشتاز خواهد بود.

بهترین روش برای اینکه بتوانیم کالاها و بسته‌های خود را به سایر نقاط ایران و جهان جابجا کنیم، استفاده از خدمات پست است. ارسال مرسولات از طریق پست یکی از امن‌ترین و عمومی‌ترین راهکارها محسوب می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص تفاوت پست سفارشی و پیشتاز بدانیم. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

پست سفارشی چیست؟

در پست سفارشی، در ازای دریافت مرسولات مشتریان، به آنان رسید یا قبض داده می‌شود و زمان تحویل مرسوله پستی حدودا یک هفته است. با استفاده از این پست، ۱۵ گرم وزن بیشتری را نسبت به پست سفارشی می‌توان ارسال کرد. به طور معمول هزینه ارسال پست سفارشی نصف هزینه پست پیشتاز است.

پست پیشتاز چیست؟

در واقع چنین می‌توان گفت که پست پیشتاز یا Express Mail Service، همان پست سفارشی است؛ با این تفاوت که پست پیشتاز سریع‌تر انجام می‌شود. در واقع  می‌توان گفت که بعد از پست ویژه، پست پیشتاز سریع‌ترین روش ارسال پستی در ایران است. زمان تحویل بسته پستی با این نوع پست بین ۲۴ الی ۷۲ ساعت طول می‌کشد. ارسال با این پست برای مرکز استان تا ۴۸ ساعت و برای شهرستان تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد. همه بسته‌هایی که با پست پیشتاز فرستاده می‌شوند دارای یک بارکد ۱۰ و یا ۲۰ رقمی هستند که امکان رهگیری آن از طریق سایت اینترنتی www.post.ir و پیام کوتاه شماره ۲۰۰۰۴۴۱ برای همگان جهت اطلاع از سرنوشت مرسوله در دسترس است.

هنگام ارسال مرسوله پستی با پست پیشتاز، باید به چه نکاتی توجه کنید؟

  • اگر بسته شما کد پستی داشته باشد، عملیات پستی سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.
  • اگر مرسوله پستی شما دارای بسته بندی مناسبی باشد، امکان آسیب رسیدن به آن بسیار کم است.
  • اگر بسته ارسالی شما گم شود، در صورت داشتن بیمه، مبلغی مطابق با ارزش اظهارشده به فرستنده پرداخت می‌شود و در غیر این صورت، اگر بسته مفقودی فاقد بیمه باشد، مبلغی ۱۲ برابر کرایه پستی به فرستنده پرداخت می‌شود.
  • اگر بسته ارسالی شما دیر برسد، باید مبلغی به اندازه دو برابر کرایه پست مرسوله به فرستنده پرداخت شود.
  • در صورتی که بعد از دو بار مراجعه نامه رسان، گیرنده حضور نداشته باشد، مرسوله پستی برای اشخاص حقیقی و صندوق‌های شخصی به مدت ۷ روز و برای اشخاص حقوقی به مدت ده روز در دفتر مقصد نگهداری می‌شود و در صورت عدم مراجعه گیرنده، مرسوله ارسالی به فرستنده عودت داده می‌شود.
  • باید روی پاکت پستی، نشانه و شماره تلفن گیرنده را درست و خوانا بنویسید.

تفاوت پست سفارشی و پیشتاز

مهم‌ترین تفاوت پست سفارشی و پیشتاز را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- زمان تحویل

تحویل پست سفارشی حدودا یک هفته و تحویل پست پیشتاز ۲۴ الی ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

۲- حداکثر وزن مرسوله

حداکثر وزن مرسوله در پست سفارشی ۴۰ کیلوگرم و در پست پیشتاز ۲۵ کیلوگرم است.

۳- هزینه

هزینه پست سفارشی بر اساس تعرفه شرکت پست، به نسبت وزن تعیین می‌شود و تقریبا نصف هزینه پیشتاز است.

۴- بیمه

به پست پیشتاز بیمه عمومی تعلق می‌گیرد اما پست سفارشی بیمه ندارد.

کلام آخر

لازم به ذکر است که شیوه جابجایی مرسولات پستی پیشتاز از طریق خطوط هوایی و مرسولات پستی سفارشی به صورت زمینی انجام می‌شود. به نظر شما چه تفاوت‌های دیگری بین پست سفارشی و پیشتاز وجود دارد؟

منبع : مجله اینترنتی ستاره

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا