پزشکی و سلامت

پزشکان، مکلف به تجویز داروی تولید داخل هستند

نسل فردا:سخنگوی وزارت بهداشت در مورد کمبود اقلام دارویی گفت: طبق قانون مصوب مجلس و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پزشکان مکلف هستند داروی تولید داخل و ژنریک تجویز کنند و تجویز خارج از فاماکوپه تخلف است.

به گزارش ایفدانا، ایرج حریرچی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اخبار منتشر شده در حوزه کمبود دارویی گفت: دارو در تمام کشورها بازار وسیع و متنوعی دارد و طبق استاندارد جهانی کمبود ۱ الی ۱.۵ درصد طبیعی است که برخی اوقات به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه  یا اشکال در خط تولید برخی از اقلام به وجود می آید.

وی افزود: در کشور ما نیز میزان کمبود اقلام دارویی در گذشته به ۸ درصد می‌رسید و با اجرای طرح تحول سلامت و تثبیت آن، کمبود دارویی به کمتر از ۱.۳ تا ۱ درصد رسید اما در اردیبهشت به دلیل تغییرات خاصی که در حوزه اقتصادی رخ داد، نگرانی‌هایی در این بخش ایجاد شد، در حالی که دارو و مواد اولیه دچار مشکل چندانی نشده است، البته بیشتر مشکلات در حوزه اقلام ضمیمه دارویی، مانند حوزه بسته بندی بود.

سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داد: درصورتی که موجودی یک دارو به مدت ۸ ماه باشد، آن دارو دچار کمبود نیست و اقدام جدیدی در مورد آن صورت نمی‌گیرد، اما با کاهش موجودی دارو به ۴ ماه، دارو از طریق مجاری خاص مانند داروخانه های دولتی توزیع می شود. در چنین شرایطی مردم وقتی نمی‌توانند داروی مدنظر خود را از هر داروخانه‌ای تهیه کنند یا در صورتی که در شهرهای کوچک به داروخانه‌های دولتی دسترسی ندارند، احساس کمبود دارو می کنند. گاهی اوقات نیز مردم از پزشکان درخواست می‌کنند که تعداد بیشتری از داروها را برای آنها تجویز کند.

*مشکل تامین اقلام عمل جراحی مختصر است

وی ادامه داد: کمبود برخی از اقلام دارویی را کتمان نمی کنیم، البته بیشتر در حوزه تولید و پخش وجود دارد و مانند سایر صنایع به دلیل افزایش قیمت صورت می گیرد. اما کمبود دارو در اقلام تولید داخل بسیار کم است، در مورد اقلام وارداتی نیز برخی پزشکان و بیماران انتظار داروی خارجی دارند؛ درحالی که طبق قانون مصوب مجلس و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مکلف هستیم داروی تولید داخل و ژنریک تجویز کنیم. کمبود اقلام عمل جراحی هم تنها در موارد اندکی وجود دارد و مختصر است اما مشکل در این حوزه جدی نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تخلفات در حوزه طب سنتی و مکمل گفت: یکی از شایع‌ترین دلایل مسمومیت و نارسایی کبد، مصرف بی رویه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی تقلبی است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا