أخباراجتماعی

نامنظمی دندان‌ها در روابط اجتماعی تأثیر منفی دارد

عدم هماهنگی در حرکت فکی، دردهای عضلانی در صورت، سردرد‌های شبه میگرنی، اشکال در جویدن و تکلم و اختلالاتی در مفصل گیجگاهی- فکی ازجمله عوارض اختلال در اعمال دهانی-فکی است.

محمدرضا دادخواه، دندانپزشک ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: دندان‌های نامنظم و بیرون زده، فک‌های نامتقارن جلو زده یا عقب‌رفته مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌کنند که عبارت‌اند از: مشکلات روحی-اجتماعی، اختلال در اعمال دهانی نظیر جویدن، بلعیدن و تکلم، همچنین احتمال ضربه‌پذیری بیشتر به دندان‌ها و ایجاد بیماری‌های لثه‌ای و زمینه برای ایجاد پوسیدگی‌ها.

مشکلات روحی- اجتماعی

دکتر دادخواه افزود: اگر دندان‌های نامنظم در روابط اجتماعی افراد تأثیر منفی بگذارد یک نوع معلولیت اجتماعی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: دندان‌های منظم، لبخند زیبا و صورت موزون در یک فرد در برخورد‌های اجتماعی وی اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کند و در راه کسب موفقیت‌هایی چون تحصیل، انتخاب شغل و انتخاب همسر مؤثراست.

این دندانپزشک گفت: واکنش منفی اطرافیان نسبت به دندان‌های نامنظم و ناخوشایند یک فرد بر روی وضعیت رفتاری وی تأثیر می‌گذارد و درون او تنش ایجاد می‌کند.

دکتر دادخواه با بیان اینکه میزان تأثیر منفی نواقص فکی- دندانی در روحیه فرد بستگی به تصویر ذهنی او با این نقیصه نیز دارد افزود: یک مشکل فکی- دندانی ممکن است برای فردی بی‌اهمیت و برای شخص دیگری یک مشکل بغرنج باشد.

وی به وجود این مشکل در بچه‌ها اشاره کرد و گفت: بچه‌ها به لحاظ اقتضای سنی و روحی آنها در برابر برخوردها و واکنش‌های اطرافیان بیشتر از بزرگ‌سالان متأثر می‌شوند و اثرات سویی بر روحیه و اعتمادبه‌نفس آنها وارد می‌آید.

گفتنی است: برخی بچه‌ها ممکن است در برابر نقیصه خود تظاهر به بی‌تفاوتی کنند اما در درون ناراحت و فکرشان معطوف به ناهنجاری خویش است. به‌طوری‌که اگر به نحوه خنده و صحبت کردن آنها دقت کنید تا حدودی متوجه این موضوع می‌شوید؛ بنابراین توصیه می‌شود درمان ناهنجاری‌های فکی- دندانی در بچه‌ها سریع‌تر انجام ‌شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا