بانوان

مکمل‌های مفید در دوران یائسگی

دوران یائسگی و مکمل‌های مفید

یائسگی یکی از دوره‌های طبیعی زندگی اغلب زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می شود و آنان دیگر قادر به بچه‌دار شدن نخواهند بود. یائسگی معمولاً در حدود سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شود. به‌موازات افزایش سن، به‌تدریج تخمدان‌ها هورمون‌های تنظیم کننده قاعدگی (استروژن و پروژسترون) کمتری تولید می‌کنند و باگذشت زمان، بلوغ تخمک در تخمدان‌ها هم مختل شده و از طرف دیگر افزایش هورمون پروژسترون پس از تخمک‌گذاری به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد (پروژسترون هورمونی است که بدن را برای بارداری آماده می‌سازد.) این تغییرات هورمونی منجر به کاهش توانایی باروری می‌گردد که با توقف عادت ماهیانه نمود پیدا می‌کند.

این وقایع اگر قبل از سنین ۴۰ سالگی شروع شوند زنگ خطری برای یائسگی زودرس محسوب می‌شود. در این حالت تخمدان‌ها قادر به ساختن هورمون نیستند و به تحریکات هیپوفیز که تنظیم کننده تخمدان‌هاست پاسخی نمی‌دهند.این مسئله به این خاطر حائز اهمیت است که با شروع یائسگی احتمال بچه‌دار شدن خانم ضعیف می‌شود و از طرفی با تغییرات هورمونی بروز بیماری‌های مزمن (پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی- عروقی و…) سرعت می‌گیرد. در این حالت فرد با قطع ناگهانی یا طولانی شدن فواصل قاعدگی روبه‌رو می‌شود که با علائمی مثل گرگرفتگی، بدخوابی‌های شبانه و تعریق همراه است. پیش از یائسگی زنان خطر کمتری نسبت به مردان برای ابتلا به حمله قلبی یا مغزی دارند. پس از یائسگی این خطر در زنان افزایش می‌یابد و پس از ۶۵ سالگی با مردان برابر می‌شود.

کوهش سیاه، کمک به گرگرفتگی

یکی از مکمل‌هایی خوبی که بیشترین مطالعه و بررسی بر روی اثرات آن بر روی یائسگی انجام‌شده کوهش سیاه یا توت ماراست. این مکمل از ریشه گیاه کوهش سیاه در امریکای شمالی ساخته‌شده است. مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف این مکمل در خانم‌هایی که از گرگرفتگی در رنج بودند در مقایسه با خانم‌هایی که دارونما مصرف می‌کردند کمک قابل‌توجهی به آن‌ها کرده است؛ اما تمام مطالعات این موضوع را تائید نکرده است. باید توجه داشت که اگر دچار مشکل کبدی هستید مصرف این مکمل ممنوع است.

بذر کتان: کاهش عرق کردن شبانه

کتان و روغن دانه کتان به برخی از خانم‌ها با علائم متوسط یائسگی ممکن است کمک کند. این دانه‌ها منبع خوب لیگ نان هستند که این ماده منجر به تعادل هورمون‌های زنانه می‌شود. هرچند تمام مطالعات مزایای استفاده از این دانه روغنی را در بهبود علائم گرگرفتگی نشان نداده‌اند.

کلسیم: پیشگیری از کاهش توده استخوانی

از دست دادن توده استخوانی یک مشکل جدی کاهش سطح هورمون بعد از یائسگی است؛ بنابراین دریافت کلسیم به‌اندازه کافی مهم است. زنان زیر ۵۱ سال باید ۱۰۰۰ میلی‌گرم و زنان بالاتر از ۵۱ سال ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. باید توجه داشت که بهتر است منبع کلسیم از مواد غذایی دریافت شود. اگر شما نیازمند دریافت مکمل کلسیم برای تأمین میزان نیاز روزانه خود هستید از مکمل‌هایی با دوز کمتر کلسیم (بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم نباشد) همراه با مواد غذایی در طول روز مصرف کنید زیرا که جذب آن بهتر انجام می‌شود.

شبدر قرمز: محبوب، اما اثبات نشده

بسیاری از زنان که شبدر قرمز مصرف می‌کنند امیدوار هستند که استروژن طبیعی این گیاه می‌توانند علائم یائسگی را کاهش دهد. هرچند تاکنون نتایج تحقیقات در این زمینه باهم متفاوت بوده است.
باوجود نگرانی‌های اولیه مطالعات اخیر افزایش احتمال سرطان رحم را در زنانی که ۳ ماه شبدر قرمز مصرف می‌کردند نشان نداده است؛ اما بهتر است که همیشه با پزشک خودتان به خاطر نگرانی‌تان صحبت کنید.

ویتامین D

وجود ویتامین D برای کلسیم به‌منظور سلامت استخوان‌ها مهم است. بدون ویتامین D بدن شما نمی‌تواند کلسیم جذب کند. بیشتر افراد بالغ روزانه به ۶۰۰ واحد ویتامین D نیازمند هستند ولی افراد ۷۱ سال به بالا روزانه ۸۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارند. ویتامین D در خیلی از غذاها و مکمل‌ها وجود دارد اما منبع دیگر ویتامین D نور خورشید است. ممکن است شنیده باشید که بدن شما وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید ویتامین D می‌سازد. این درست است اما حتی مقدار کم‌نور خورشید می‌تواند به پوست آسیب بزند؛ بنابراین بهتر است روی مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین تمرکز کنید و اگر از طریق رژیم غذایی خود به‌اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنید از مکمل‌ها استفاده کنید.

سیب‌زمینی وحشی: جایگزینی برای هورمون

قرص و کرم ساخته‌شده از گونه‌های خاصی از سیب‌زمینی وحشی جایگزینی محبوب به‌جای هورمون درمانی برای یائسگی است. برخی از ترکیبات طبیعی در این سیب‌زمینی شیرین به نظر می‌رسد شبیه به استروژن و پروژسترون، اما این امکان وجود دارد که آن‌ها در افراد فعال نیست. تاکنون، در مطالعات بالینی مشخص نشده است که این ماده چطور علائم یائسگی را کاهش می‌دهد.

جنسینگ: حالت تقویت‌کننده

درتعداد کمی از مطالعات شواهدی وجود دارد که انواع مختلف جنسینگ ممکن است به بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی کمک کند. جنسینگ باعث افزایش خلق‌وخو و بهبود خواب می‌شود.

مخمر سنت جان: کنترل‌کننده نوسانات خلقی

مخمر سنت جان یک درمان شناخته‌شده برای افسردگی خفیف است؛ اما ممکن است یک اثر ویژه برای زنان در دوران یائسگی داشته باشد. شواهدی وجود دارد به‌ویژه هنگامی‌که مخمر جان سنت با کوهش سیاه ترکیب شود می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو کاهش نوسانات خلقی وابسته به یائسگی شود.

بذر کنجد

زنان در دوران پیش از یائسگی و یائسگی به خشکی واژن مبتلا می شوند و رابطه زناشویی برایشان به عملی دردناک بدل می شود. برای درمان این مشکل می توان از روغن بذر کنجد استفاده کرد. کرم های استروژن مهبلی و
قرص های استروژن واژینال، دوز پایینی از استروژن را به داخل مهبل می برند و مانع از خشکی واژن می شوند.

دونگ کوئی: ملکه گیاهان دارویی

دونگ کوئی از هزاران سال پیش در طب چینی به‌عنوان درمان برای سلامت زنان استفاده می‌شود.
سویا، غذای عجیب یا شگفت؟
زنان یائسه در ایالات متحده، بیش از هشت برابر از زنان آسیایی دچار گرگرفتگی می‌شوند. آیا سویا در رژیم غذایی آسیایی‌ها مصارف متفاوتی دارد؟ مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد سویا به میزان متوسط در کاهش گرگرفتگی مؤثر است. غذاهای حاوی سویا همچون آجیل سویا و توفو و مکمل‌های حاوی فیتو استروژن گاهی اوقات برای از بین بردن گرگرفتگی‌های ملایم استفاده می‌شود، اما نتایج تحقیقات قطعی نیست.

آگاهانه مکمل مصرف کنید

با یک پزشک یا داروساز قبل از مصرف هر مکملی صحبت کنید
به خاطر داشته باشید:
همه مکمل‌ها دارای اثرات جانبی هستند.
مکمل‌ها و گیاهان ممکن است با برخی داروهای شما تداخل ایجاد کنند. درواقع آن‌ها می‌توانند باعث افزایش یا کاهش اثر داروها شوند که این تداخل می‌تواند مشکل‌ساز شود.
برخی از گیاهان دارویی می‌تواند باعث آلرژی شوند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا