سلامت و تندرستی

چاقی و نرخ بالای سرطان در جوانان

در آمریکا نرخ برخی از انواع سرطان در بین جوانان رو به افزایش است و دلیل آن مشخص نیست. اما برخی از محققان براین باورند که عارضه‌ی رایج رو به افزایش یعنی چاقی در بین جوانان با نرخ افزایش ابتلا به سرطان بی‌ارتباط نیست.

چاقی امروزه بیش از هر زمان دیگر در بین جوانان رو به رشد است. در سال 2009، حدود 33 درصد از بزرگسالان 20 تا 44 ساله دچار چاقی بودند. تا سال 2020، این رقم به 41 درصد رسید.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، داشتن اضافه وزن یا چاقی- شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 25- خطر ابتلا به 13 نوع سرطان را که 40 درصد از سرطان‌های تشخیص داده شده در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، افزایش خواهد داد.

داشنمندان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که چاقی خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و مرگ‌های ناشی از آن را در افراد مسن افزایش می‌دهد، اما امروزه به این موضوع پی برده‌اند که چاقی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را جلو بی‌اندازد و افراد جوان‌تر را درگیر کند.

بافت چربی ممکن است با تحریک التهاب و هورمون‌های محرک سرطان، باعث رشد سرطان شود.

بعلاوه، چاقی منجر به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی که از علائم تشدید کننده افزایش خطر سرطان می‌باشند، می‌شود.


همچنین بخوانید: با رژیم غذایی ضد سرطان آشنا شویم


از جمله سرطان‌هایی که ناشی از چاقی هستند عبارتند از این 13 مورد: آدنوکارسینوم مری، سرطان سینه در زنان یائسه، سرطان کولورکتال، سرطان رحم، سرطان کیسه صفرا، سرطان معده فوقانی، سرطان کلیه، سرطان کبد، سرطان تخمدان، سرطان پانکراس، سرطان تیروئید، مننژیوم و مولتیپل میلوما.

بافت چربی اضافه و رشد سرطان
بافت چربی اضافه و رشد سرطان

بافت چربی اضافه چطور باعث رشد سرطان می‌شود؟

وظیفه‌ی بافت چربی تنها ذخیره انرژی نیست. در عوض، چربی‌ها چندین نوع هستند که هر کدام وظیفه تولید موادی را برعهده دارند که مانند هورمون عمل می‌کنند و با ارسال پیام‌هایی بین چربی، مغز، سیستم ایمنی و سایر اندام‌ها به کنترل متابولیسم و سوخت وساز کمک می‌کنند.

چاقی به تجمع بیش از حد چربی گفته می‌شود. هرچه بافت چربی بیشتر باشد، گروه خاصی از پروتئین‌ها به نام آدیپوکین‌ها نیز بیشتر خواهند بود.

آدیپوکین‌ها باعث تحریک التهاب در بافت چربی و گاهی در سراسر بدن می‌شوند. التهاب بوجود آمده می‌تواند منجر به جهش و رشد سریع سلول‌ها و گاهی اوقات باعث رشد سریع سرطان شود.

التهاب چقدر اهمیت دارد؟

بعلاوه، التهاب ناشی از چاقی باعث تولید انسولین زیاد می‌شود. و انسولین زیاد علاوه بر چاقی، باعث رشد سریع سلول‌ها و جلوگیری از روند طبیعی مرگ و بازسازی آنها می‌شود. در نتیجه فرصت برای جهش سلول‌های سرطانی مهیا می‌شود.

انسولین زیاد باعث ایجاد سرطان‌های سینه، پروستات و کولورکتال می‌شود- این نوع سرطان‌ها در جوانان در حال افزایش است.

پیچیده شدن روند غربالگری با چاقی
پیچیده شدن روند غربالگری با چاقی

چگونه چاقی باعث پیچیده شدن روند غربالگری سرطان می‌شود؟

چاقی علاوه بر اینکه باعث آسیب‌پذیر شدن فرد در برابر سرطان از نظر بیولوژیکی می‌شود، ممکن است کار را برای یافتن و درمان زودهنگام بیماری نیز سخت کند.

برخی از پزشکان آموزش و ابزار لازم و کافی برای انجام موثر غربالگری‌های سرطان در افراد چاق را ندارند. بعلاوه، در بیمارانی که چاق هستند عواملی از جمله خجالت و تجربه انگ قبلی از سوی ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باعث می‌شود که از انجام غربالگری سرطان سرباز بزنند.

معمولا افراد چاق از انجام غربالگری سرطان به ویژه غربالگری‌هایی که نیاز به درآوردن لباس‌ها داشته باشند، اجتناب می‌کنند.

در این‌صورت ، سرطان ممکن است در مراحل اولیه رشد کرده و بدخیم شود.

ارائه دهندگان برای معاینات دستی سرطان نیاز به استفاده از تکنیک‌های خاص از جمله لمس سینه‌های بزرگتر و یا معاینه رکتوم در افراد چاق دارند. بعلاوه، چاقی ممکن است باعث پیچیدگی آزمایش خون نیز شود. افرادی که چاق هستند حجم خون بیشتری دارند که این حجم بیشتر می‌تواند باعث رقیق شدن سطح پروتئین‌هایی شود که نشان دهنده وجود انواع خاصی از سرطان است

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا