پزشکیدانستنی ها

مواد غذایی مضر برای گلودرد

مواد غذایی فوق العاده مضر برای گلو درد

گلودرد به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد، باید از التهاب و تحریک بیشتر آن جلوگیری کرد. در ادامه مواد غذایی و خوراکی هایی که برای گلودرد مضر می باشند و باعث تحریک آن می شود را برایتان آورده ایم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مواد غذایی مضر برای گلو درد : گلو درد زمانی اتفاق می‌ افتد که گلو متورم و تحریک شده باشد. این درد علت‌ های مختلفی دارد، از جمله ویروس، باکتری، تب، آلودگی، دود سیگار و عفونت.

گلو درد می‌ تواند روی صحبت کردن، غذا خوردن و حتی نفس کشیدن شما تاثیر بگذارد و در نتیجه می‌ بایست از مصرف هر غذایی که می‌ تواند گلو درد را بد تر کند و گلو را بخراشاند، بپرهیزید.

برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید بهتر است تا زمانی که گلو دردتان خوب نشده است از خوردن این نوع غذا ها پرهیز کنید.

غذاهای مضر برای گلو درد

۱- غذاهای چرب

از غذاهای چربی همچون گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، شیرینی‌ ها و سرخ‌ کردنی‌ ها بپرهیزید، چرا که غذا های چرب مدت زمان بیشتری برای هضم احتیاج دارند و به همین دلیل می‌ توانند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بد گذاشته، که به بدتر شدن علایم سرماخوردگی علی‌ الخصوص گلو درد منجر می‌ شود.

غذاهای سرخ کردنی به دلیل اینکه خشک و سفت هستند، می‌ توانند گلو را تحریک کنند.

به جای غذا های پرچرب، گوشت کم‌ چرب مثل بوقلمون، ماهی و مرغ را امتحان کنید. لبنیات کم‌ چرب مصرف کنید و سعی کنید بیشتر مایعات مثل سوپ بخورید.

حتی در حالتی که گلو دردتان بسیار شدید است می‌ توانید غذا هایتان را به صورت پوره و یا له‌ شده میل کنید تا مشکل بلعیدن برایتان به وجود نیاید.

۲- غذاهای اسیدی مضر برای گلو درد

تا جایی که می‌ توانید از مصرف غذاهای اسیدی و مرکبات همچون، گوجه، گریپ‌ فروت، لیمو ترش و لیمو شیرین خودداری کنید. اسید موجود در این مواد غذایی می‌ تواند گلوی شما را تحریک کرده و گلو درد را بدتر کند.

۳- غذا های تند باعث بدتر شدن درد گلو

این نوع از غذا ها که شامل سس تند، پودر چیلی، کاری، جوز هندی، فلفل و میخک هستند، می‌ توانند گلو درد را بدتر کنند.

در زمانی که با مشکل گلو درد مواجه هستید می‌ توانید از زنجبیل برای طعم دادن به غذا استفاده کنید که خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

همچنین می‌ توانید به وعده‌ های غذایی تان سیر نیز اضافه کنید.

در واقع سیر می‌ تواند علایم سرما خوردگی، گلودرد، را بهبود بخشد و به شما در بهبود سریع‌ ترتان کمک نماید. همچنین از سرما خوردن مجدد شما پیشگیری می‌ کند.

۴- غذا های سفت مضر برای گلو درد

غذا هایی که بافت سفتی دارند همانند سبزیجات نپخته، گرانولا و تست سوخاری می‌ توانند گلو را بخراشاند و گلو درد را بدتر کند.

به جای مصرف این نوع مواد غذایی، غذا هایی که بلعیدن آن‌ ها راحت‌ تر است، مثل؛ پنیر، سوپ شیر، ماست، تخم‌ مرغ، پوره سیب‌ زمینی، بستنی، پوره جو دو سر و اسموتی را مصرف نمایید.

همچنین می‌ توانید غذا هایی که خشک و سفت هستند را در آب قلم یا سبزیجات تیلیت کنید و میل نمایید.

۵- غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم

ما نه در حالت عادی و نه در حالت بیماری مصرف غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ را به هیچ کس توصیه نمی کنیم زیرا شوک حرارتی این خوراکی ها می تواند برای بافت های دستگاه گوارش، مخاط و حلق ایجاد مشکل کند و التهاب مخاط ها را در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و گلو درد افزایش می دهد.

۶- میان وعده های ترد

بافت ساینده میان وعده هایی مانند چیپس سیب زمینی و حتی نان های تست ترد، مانند سنباده کشیدن روی گلو است.

هرچه بیشتر گلوی خود را تحریک کنید، مدت زمان بهبود یافتنش نیز طولانی تر می شود.

میوه های مضر برای گلودرد

۷- مرکبات اسیدی

از مصرف مرکباتی مثل مرکبات همچون، گوجه، گریپ‌ فروت، لیمو ترش و لیمو شیرین خودداری کنید.

به جای مصرف مرکبات میوه‌ هایی بخورید که بتواند گلوی شما را صاف کند، مثل؛ موز، هندوانه، کیوی و هلو.

اگر مایلید که ویتامین C بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف کنید، می‌ توانید از کلم کالی و فلفل قرمز به جای مرکبات بهره ببرید.

۸- خربزه و انگور

مصرف بیشتر میوه ها برای بهبود سرماخوردگی مفید می باشد، ولی در این بین مصرف خربزه و انگور در هنگام سرماخوردگی باید پرهیز کرد، زیرا این میوه ها دارای هیستامین هستند و آزاد کننده هیستامین در بدن می باشند.

پس باعث تشدید گلودرد و سرماخوردگی می شوند؛ حتی اگر ویروسی در بدن نباشد، هیستامین موجود در این دو میوه میتواند آن را فعال کند.

آزادسازی هیستامین، در میان افراد مختلف تفاوت دارد و بستگی به سیستم دفاعی بدن آنها دارد ولی به صورت کلی توصیه می شود از مصرف این نوع میوه ها تا بهبود کامل سرماخوردگی باید پرهیز شود.

۹- خرمالو

خوردن خرمالو برای سرماخوردگی مضر است و بیماران سرماخورده و کسانی که گلودرد دارند باید از مصرف‌ آن پرهیز کنند.

خوراکی های مضر برای گلو درد

۱۰- عسل

به هر حال، نوشیدن چای به عنوان یک نوشیدنی گرم به صورت متعادل هیچ اشکالی ندارد. اما یک فرد سرماخورده در صورتی می تواند عسل مصرف کند که مشکل آلرژیک و التهابی شدید و خاصی در گلو نداشته باشد.

این مساله در مورد بچه ها قابل توجه تر است زیرا عسل حاوی مواد آلرژن زیادی است. با وجود این، استفاده متناسب از عسل به عنوان شیرین کننده چای مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

۱۱- شیرینی ها

خوردن قند و شکر فرآوری شده می تواند به مرور باعث سرکوب سلول های سفید بدن و قابلیت مبارزه با باکتری ها شود.

چند ساعت پس از خوردن میان وعده هایی مانند کوکی و شیرینی سیستم ایمنی بدنتان ضعیف تر می شود، در نتیجه نمی تواند به خوبی با میکروب هایی که باعث مریض شدن و التهاب گلویتان شده اند مقابله کند.

نوشیدنی های مضر برای گلو درد

۱۲- قهوه

کافئین موجود در قهوه ادرار آور است، بنابراین ممکن است باعث شود زیاد ادرار کنید و بدن کم آب شود.

در طول بیشتر بیماری ها توصیه می شود مصرفش را کم کنید، مخصوصا هنگام آنفولانزا معده.

وقتی بدن در حال مبارزه با یک ویروس یا عفونت است کم آب شدن بدن خبر بدی است چون تامین آب بدن کمک می کند سیستم ایمنی کارآمدتر عمل کند.

۱۳- نوشابه

درست مانند قهوه، نوشابه نیز حاوی کافئین است و می تواند باعث کم آب شدن بدن شود.

همچنین نوشابه سرشار از قند است که سیستم ایمنی را سرکوب می کند و برای مسیر گوارشی تان (گلو) نیز مشکل ایجاد می نماید.

اگر دوست ندارید آب خالی استفاده کنید می توانید از نوشیدنی با قند کمتر و حاوی الکترولیت استفاده کنید، مانند نوشیدنی های ورزشی یا آب نارگیل.

نوشابه رژیمی نیز نباید استفاده کنید. بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی، مولکول های بزرگی دارند که نمی توانند شکسته شوند و به خوبی هضم شوند و این باعث بروز نفخ، گرفتگی و حتی اسهال می شود.

۱۴- آب پرتقال

آب پرتقال اسیدیته بالایی دارد و نوشیدنش گلو را تازه می کند. اما وقتی گلو درد دارید یا سرفه می کنید می تواند به گلویتان آسیب برساند.

آب پرتقال حاوی اسید سیتریک است که باعث می شود گلوی ملتهب شده تان بیشتر تحریک شود. بنابراین درد گلویتان بیشتر می شود و مدت زمان درمانتان نیز افزایش می یابد.

منبع : مجله انترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا