خانه داری

مرتب کردن اتاق کودکان

راهکارهای هوشمندانه برای مرتب کردن اتاق کودکان

یک اتاق بازی خوب باید طراحی خلاقانه و رنگارنگ داشته باشه تا توجه کودکان رو جلب کرده و اونها رو مشغول کنه و تمام اسباب بازی ها در دسترس و در محدوده ی قد کودک قرار داشته باشه.

در دیزاین فضایی مختص به کودک باید به همه ی جنبه های زیبایی، سازگاری با محیط زیست، امنیت و تهویه ی مناسب اون مکان فکر و توجه کرد و ترکیب همه ی این ویژگی ها در کنار هم واقعا کار ساده ای نیست.

زیرا بچه ها بیشتر ساعات شبانه روز و گاهی تمام طول روز رو در اتاقشون میگذرونن.

آیا اتاق فرزندان‌تان در حال انفجار است؟ تابستان نزدیک است و با تعطیل شدن مدارس و سپری شدن اوقات کودکان در خانه مرتب بودن اتاق تبدیل به رویا و آرزو می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید به راهکارهایی برای مرتب کردن اتاق کودکان فکر کرد.

قبل از هرکاری باید وسایل اضافی را دور ریخت اما برای مرحله‌ی بعد استفاده از چند ابزار هوشمندانه برای نظم دادن به اتاق کودک مانند نگه‌دارنده کتاب یا چرخ دستی ترولی است که در بازار وجود دارد یا اگر هم نباشد به راحتی ساخته می‌شود که اتاق را برای مدتی طولانی مرتب و منظم نگه می‌دارد.

این ۱۰ ابزار برای مرتب کردن اتاق کودکان و روش‌های استفاده از آن را ببینید:


ابزار مورد نیاز برای مرتب کردن اتاق کودکان

۱- سینی

سینی‌های لبه‌دار جزو ابزار هوشمندانه هستند که تهیه کردن‌شان سخت نیست اما می‌توانند ابزاری بسیار کاربردی باشند. می‌توان این سینی‌ها را حین بازی با لگو، جورچین‌های کوچک یا هر اسباب‌بازی دیگری که قطعات کوچک دارد به کودکان داد تا در این سینی بازی کنند و قطعات را پخش‌وپلا نکنند.

مزیت دیگر سینی‌های این‌چنینی متحرک شدن وسایل بازی است و فرزند شما می‌تواند از اتاقی به اتاق دیگر و از روی صندلی روی مبل برود بدون اینکه قطعات لگو یا جورچینش را بین راه گم کند و برای شما کار اضافه‌ای بتراشد

۲- قفسه کتاب‌های عکس‌دار

عطف باریک کتاب‌های عکس‌دار باعث می‌شود در صورت چیدن سنتی پیدا نشوند. اما ابزار هوشمندانه برای حل این مشکل وجود دارد. می‌توان کتاب‌ها را در قفسه طوری چید که کاورشان پیدا باشد و فرزندتان برای پیدا کردن کتابی خاص کل کتاب‌ها را به‌هم نریزد و مرتب کردن اتاق کودکان دردسر نشود. تصاویر خوش‌وآب‌ورنگ کاور کتاب‌های کودکان هم زیبایی و جلوه خاص خودش را دارد.

۳- چرخ دستی ترولی

یکی از انواع ابزار هوشمندانه برای مرتب کردن اتاق کودکان چرخ دستی ترولی است. از چرخ دستی ترولی می‌توان برای گذاشتن لوازم تعویض پوشک، لباس، لوازم بازی یا کتاب استفاده کرد. اگر اسباب‌بازی یا لوازمی دارید که مجبور هستید مدام جابه‌جا کنید می‌توانید از چرخ دستی ترولی استفاده کنید.

این چرخ‌دستی ترولی جزو انواع ابزار هوشمندانه و مفیدی هستند و حتی اگر بعد از بزرگ شدن فرزندتان دیگر لزومی به استفاده از چرخ دستی ترولی در اتاق کودک ندیدید می‌توانید در آشپزخانه برای گذاشتن لوازم آشپزی از آن استفاده کنید. یکی دیگر از کاربردهای چرخ دستی ترولی تبدیل آن به پایه گلدان است.

۴- قفسه‌های روباز + سبد

احساس کودکان نسبت به اسباب‌بازی‌های‌شان مصداق بارز ضرب‌المثل از دل برود هر آنچه از دیده برفت است. بنابراین استفاده از قفسه‌های روباز راه حلی مناسب برای مرتب کردن اتاق کودکان است تا همه‌چیز جلوی چشم‌شان باشد و هر زمان که خواستند با اسباب‌بازی‌ها بازی کنند. اسباب‌بازی‌های یک تکه مانند حیوانات پلاستیکی یا عروسک‌های پولیشی را توی قفسه‌های روباز بگذارید و اسباب‌بازی‌هایی که چندتکه هستند و احتمال گم شدن قطعات‌شان وجود دارد را داخل سبد.

۵- جعبه‌های شفاف برچسب‌دار

سبدهایی که درمورد قبل به آن اشاره کردیم برای اسباب‌بازی‌هایی که کودک‌تان بیشتر با آن‌ها بازی می‌کند روشی فوق‌العاده است اما اسباب‌بازی‌های ریزتر که مصرف چندانی ندارند و فقط گاهی نیاز می‌شوند جعبه‌های شفاف برچسب‌دار ابزار هوشمندانه و گزینه بهتری هستند.

جمع‌وجور کردن و نظم و ترتیب بخشیدن به لوازم خرده‌ریز کار سخت و زمان‌بری است اما این جعبه‌ها کار را راحت می‌کنند و برچسب هم کمک می‌کند سریع به ابزار موردنظر دسترسی داشته باشید و کودک برای پیدا کردن قیچی یا گیره کاغذ همه کشو به هم نریزد.

۶- قفسه‌های دیواری باریک

بیشتر بچه‌ها عاشق جمع کردن اشیا هستند: انواع و اقسام کامیون و ماشین، عروسک، آدمک‌های لگویی، قلوه‌سنگ و تیله. اما اگر جای مناسبی برای نگه‌داری و نمایش این کلکسیون نباشد تبدیل به توده‌ی درهم‌وبرهمی می‌شود و مرتب کردن اتاق کودکان مصیبت.

قفسه‌های دیواری باریک یا قفسه‌های مکعبی بهترین جا برای گذاشتن این کلکسیون‌ها هستند. با این قفسه‌ها می‌توان به راحتی به کلکسیون نظم داد و کودک را به نظم و ترتیب تشویق کرد.

۷- نگه‌دارنده کتاب

به جای پر کردن زیادی از حد قفسه‌ها برای جلوگیری از افتادن کتاب‌ها می‌توانید از نگه‌دارنده کتاب استفاده کنید. زیاد پر کردن قفسه‌های کتاب باعث می‌شود درآوردن کتاب کار سختی شود که نیاز به زور بازو دارد! و کودک به تنهایی از عهده‌اش برنمی‌آید. نگه‌دارنده کتاب جزو ابزار هوشمندانه هستند که علاوه بر کاربرد مفیدشان زیبا هم هستند و انواع و اقسام آن‌ها وجود دارد که کودک می‌تواند از بین آن‌ها طرح دلخواهش را انتخاب کند. ضمنا اگر قفسه‌ها جا ندارند با استفاده از این نگه‌دارنده کتاب می‌توانید کتابخانه کوچکی روی میز تحریر درست کنید.

۸- تابلو اعلانات برای آثار هنری

تابلو اعلانات یا آهنربایی جزو ابزار هوشمندانه است که وجودش در اتاق کودک شما کاربردی برای نظم دادن به اتاق کودک و زیبا است.

کاربرد این تخته برای جمع شدن تکه‌های کاغذی است که رویش نقاشی کشیده شده و قرار است بماند یا حتی نقاشی نصفه‌کاره مانده و بنا است کامل شود.

علاوه بر این می‌توان عکس‌های خانوادگی را روی تخته زد یا اگر فرزند دانش‌آموز دارید می‌توان برنامه هفتگی یا هر برگه موردنیاز دیگری را نصب کرد.

۹- گیره دیواری

هر اتاقی به یک یا دو گیره دیواری نیاز دارد و اتاق کودکان از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از گیره‌های دیواری برای مرتب کردن اتاق کودکان راحت است و به همین دلیل برای نظم دادن به اتاق کودک و ترتیب اتاق نقش مهمی بازی می‌کند.

اگر آویزان کردن بلوز، شلوار، کلاه، ژاکت و هرچیز دیگری سخت نباشد کودک شما راحت‌تر برای آویزان کردن آن و نظم و ترتیب ترغیب می‌شود.

۱۰- سبدهای بزرگ با دیواره‌های نرم و شکل‌پذیر

معمولا نظم‌دهنده‌های حرفه‌ای رابطه‌ی خوبی با جااسباب‌بازی‌های بزرگ و همه‌کاره برای مرتب کردن اتاق کودکان ندارند که البته دلیل خوبی هم برای این مخالفتشان دارند: بدون هدف‌گذاری مشخص، جعبه‌ی اسباب‌بازی بزرگ تبدیل به آشفته‌بازاری بزرگ می‌شود که همه‌چیز را باید از آن‌جا پیدا کرد.

اما انواعی از اسباب‌بازی‌ها هستند که انگار هیچ‌جای مشخص و درستی نمی‌توان برای‌شان پیدا کرد. اسباب‌بازی‌های پولیشی معمولا جزو همین دسته هستند. بچه‌ها به این اسباب‌بازی‌ها علاقه دارند و احتمالا تعداد زیادی هم عروسک پولیشی خواسته‌اند یا هدیه گرفته‌اند.

می‌توان این عروسک‌ها را در این سبدهای همه‌کاره جا داد و در یک جای مشخص جمع‌شان کرد.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا