تغذیه سالم

گوشت بوقلمون گوشت معجزه گر

در اینجا به خواص و فواید گوشت بوقلمون، ارزش غذایی، انواع و دستور پخت صحیح آن، مقایسه آن با سایر گوشت‌ها و خطرات احتمالی استفاده از آن اشاره می‌کنیم. با زندگی سالم همراه باشید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، هر 85 گرم از گوشت بوقلمون، 125 کالری، 2 گرم چربی، 26 گرم پروتئین دارد و در عین حال کربوهیدرات آن صفر است. در مقابل هر 85 گرم از گوشت بوقلمون تیره حاوی 147 کالری، 5 گرم چربی، 24 گرم پروتئین و صفر کربوهیدرات است.

ویتامین و مواد معدنی گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی ویتامین‌های B6 و B12 و مواد معدنی همچون روی، سلنیوم، کولین و نیاسین است. گوشت بوقلمون تیره ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری دارد اما از طرف دیگر چربی و کالری آن بیشتر است. ماده‌ای دیگر در گوشت بوقلمون وجود دارد که به آن اسید آمینه تریپتوفان می‌گوییم و ممکن است مقادیر زیاد آن موجب خوابیدن شود.

گوشت بوقلمون سرشار از پروتئین است و به همین دلیل باعث می‌شود با خوردن مقداری از آن احساس سیری و پری کنید. پروتئین‌های موجود در گوشت بوقلمون باعث بوجود آمدن توده عضلانی بدون چربی می‌شود و بعد از غذا خوردن سطح انسولین خون را ثابت نگه می‌دارد. قسمت سینه گوشت بوقلمون از سایر قسمت‌های آن چربی و کالری کمتری دارد.

تحقیقات نشان داده‌اند که سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست، مثانه، پروستات، ریه و همچنین سرطان‌های گوارشی را کاهش دهد.

فواید گوشت بوقلمون
خواص و فواید گوشت بوقلمون

این نکات را هنگام استفاده از گوشت بوقلمون رعایت کنید

از مصرف گوشت بوقلمون فرآوری شده اجتناب کنید. گوشت بوقلمون فرآوری شده می‌تواند در مواد غذایی و خوراکی‌هایی همچون ژامبون، هات‌داگ، همبرگر بگوشت وقلمون و همبرگر یخ‌زده و بسته‌بندی‌شده وجود داشته باشد. این گوشت به علت سرشار بودن از سدیم، مواد نگهدارنده و نمک توصیه نمی‌شود.

به جای گوشت بوقلمون برآوری‌شده از گوشت بوقلمون تازه و اورگانیک استفاده کنید که در شرایط طبیعی و مراتع پرورش داده شده است و بر خلاف گوشت‌های که در کارخانه‌جات پرورش داده می‌شود به آن مواد نگهدارنده، طمع‌دهنده، آنتی‌بیوتیک و سدیم تزریق نشده است و به همین دلیل سطح امگا 3 بالاتری نسبت به بوقلمون‌های پرورش‌داده شده در کارخانه دارد.

استفاده از گوشت بوقلمون فرآوری‌شده خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون چاقی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، سرطان، کلیترل بالا و ناباروری را افزایش می‌دهد. پس بهتر است از گوشت بوقلمون طبیعی استفاده کنید.

دستور پخت صحیح گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون را تا زمانی بپزید که درجه حرارت داخلی آن به 165 درجه فرنهایت برسد تا از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌ ناشی از مواد غذایی از این دست را کاهش دهید.

از جمله غذاهایی بسیار خوشمزه که از گوشت بوقلمون درست می‌شود و در سراسر دنیا طرفدار دارد از این قرار است:

  • کوفته اسفناج و گوشت بوقلمون
  • کوفته لوبیا و گوشت بوقلمون فلفلی
  • برگر بوقلمون با زغال اخته وحشی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا