آرایش و زیبایی

مصرف لوازم آرایشی در ایران ۵ برابر بیشتر از خاورمیانه

عضو کارگروه اقتصاد انجمن داروسازان ایران و تولیدکننده لوازم بهداشتی و آرایشی کشور در گفتگو با زندگی سالم اعلام کرد:مصرف لوازم آرایشی در ایران،۵ برابر بیشتر از خاورمیانه است و سالیانه ۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی در گوشه‌وکنار ایران قاچاق می‌شود.

محمد بقایی افزود: در اغلب موارد، ترکیبات این محصولات سمی است و شرایط استاندارد ساخت را ندارند، در نتیجه بعضاً عوارض پوستی و داخلی جدی را برای استفاده‌کنندگان به همراه دارد. به‌ویژه برندهای چینی و پاکستانی بیشترین عارضه را دارند.

این مسئول انجمن متخصصان شیمی کازمتیک خاورمیانه گفت: اگر نظارت‌های تخصصی در ورود و خروج‌های مرزی و گمرکی کامل و دقیق صورت گیرد، شاهد قاچاق‌های کمتری خواهیم بود. ازطرفی نیز با حمایت از تولیدکننده داخل می‌توانیم راه بیشتری از قاچاقچیان را مسدود کنیم.

بقایی ادامه داد: در واقع، قوانین و مقررات هستند که دست‌وپای تولیدکننده را می‌بندد و باعث می‌شود هر دو طرف؛ یعنی مردم که مصرف‌کننده محصولات هستند و تولیدکننده داخلی، در این معادله بازنده باشند. برای مثال سازنده یک شامپوی ضد ریزش مو در فلان استان مجوز تولید می‌گیرد؛ اما در استان دیگر به دلیل این که آن شامپو را نوعی از دارو تلقی می‌کنند، مشمول دریافت مجوز ساخت نمی‌شود. البته شاید این تصمیمات سلیقه‌ای نباشد؛ اما بعضاً به‌صورت غیرکارشناسی چنین تصمیماتی گرفته می‌شود و تبعاتش سود ۱ میلیارددلاری برای سوداگران سلامت است.

عضو کارگروه اقتصاد انجمن داروسازان ایران و تولیدکننده لوازم بهداشتی و آرایشی کشور گفت: سنگ‌اندازی‌ها برسر راه تولیدکنندگان، از جمله محصولات بهداشتی و آرایشی در حالی است که ما امروز می‌توانیم مایحتاج ۹۰ میلیون ایرانی در حوزه بهداشتی و آرایشی را در داخل کشور تأمین و علاوه‌برآن نیاز ۴۰۰ میلیون نفر را هم از طریق صادرات پوشش دهیم.

وی در این باره خاطرنشان کرد: به طور حتم صنعت آرایشی و بهداشتی یک زمینه تخصصی است و به نگاه تخصصی نیاز دارد و گاهی نگاه‌های ساده و سطحی به این حوزه منجر به آسیب‌های متعددی می‌شود. اما این به آن معنی نیست که با سخت‌گیری‌های بیش از حد، انگیزه تولیدکننده را از بین ببریم.

دریا وفایی، زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا